Alla Pudasjärven saarnaajien yhteiskirje, joka
laadittiin Heikki Parkajoen ja Juho Takkisen Kemijärven-Koillismaan
saarnamatkan yhteydessä talvella 1874. Parkajoki ja Takkinen olivat
selvittelemässä paikallisia erimielisyyksiä ja opillisia ”harhoja”. Mitä nuo
erimielisyydet ja harhat olivat olleet, ei selviä yksiselitteisesti kirjeestä.
Keskustelut olivat koskeneet rippiä, kastetta ja ”majan isännän” asiaa. Olisiko
viimeisellä tarkoitettu seurakuntaoppia? Joka tapauksessa keskustelujen
tuloksena Pudasjärven saarnaajat tekivät parannusta. Mielenkiintoinen on myös kirjeessä esiintyvä viittaus pohjoisesta loistavaan
valoon, joka on parempi kuin etelästä tuleva. Herää kysymys, mitä vaikutteita
oli Pudasjärvelle saapunut etelästä päin?
KA. SKHSA. D 49. Heikel-suvun kirjeet.Paavali
Ervasti 19.3.1874 Henrik Heikelille
Minä annan täsä kopian velille putasjärven ristyin ja saarnajan Erwastin[1] kirjallisesta tunnustuksesta joka on sanasta sanaan näin.
Putasjäven seurakunnasta Annettu Sarajärveltä
19 p Maalis. kuuta 1874
Tämän kautta saama ilmoittaaa että olemma
ottaneet Henrikki Parkajoven[2]
ja Johan Takkisen ilolla vastaan emmekä saata mitään vastaan sanoa/ olema
monesa asiasa tulleet näkemään sokeutta ittessämme erinomattain ripin ja kasten
opin kappaleisa ja majan isännän asiasa/ suuresti olemma valistuneet että yksi
Maja on päämies israelisa ja rukoilemma anteeksi sokeuttamme kaikisa – niin
täytyy tunnustaa että kaikisa seurakunnan Hallituksisa on ollu paljo väärää
pehmeyttä – raamatun selitykset on ollu enämmän osan puolesta pimiät että
tarvittee saaha valkeutta ja taitua että tulis enemmän raamatun kuin
koettelemisen vala omantunnon vakaaksi perustukseksi/ suurella ikävällä olemma
nostaneet kattomaan silmämme sen koiton päälle kuin pohjosesta loittaa/ sillä
parempi on pohjan puolen valo kuin etelän/ sen nyt avoimilla silmillä näemmä –
saame myös täsä ilmoittaa että Heräys usko ja uusi syntyminen josa
järjestyksesä vanhurskaaksi tekeminen täällä on tapahtunut/ siitä ei ole
Henrikki Parkajoki ja Johan Takkinen liikuttanut/ se on ollu heille kallis asia
josta yhteytestä tällä kohtalla olemma saaneet suuren ilon ja vakuutuksen sen
kaiki alla nimitettyin veljien kansa vakuutamme. kalle sarajärvi ja olli
sarajärvi olli ollinpoika ervasti ja monta muuta kasittäneempiä veliä ja
sisaria
ja saarnaaja Paavali Ervasti eli ojala
[1] Kirje on merkitty Heikel-suvun kokoelmassa Paavali Ervastin kirjeeksi
Henrik Heikelille. Mikään ei kirjeen saatesanoissa viittaa kuitenkaan siihen,
että se olisi nimenomaan Paavali Ervastin lähettämä, vaan kyseessä on
Pudasjärven saarnaajien yhteiskirje. Paavali Ervasti on toki yhtenä –
viimeisenä – ollut hyväksymässä sitä.
[2] Henrik Parkajoki teki talvella 1874 yhdessä Juho Takkisen kanssa matkan
mm. Kemijärvelle ja Koillismaalle. Matkan keskeinen syy oli Pudasjärven
lestadiolaiskristittyjen erimielisyyksien sovittaminen ja opillisten ”harhojen”
selvittäminen. Aatu Laitinen on muistellut Parkajoen toimintaa Pudasjärvellä
näin: ”Kun Pudasjärven ylipäässä oli
tullut erimielisyyttä kristittyjen kesken, kutsuttiin Parkajoki sinne sovintoa
aikaansaamaan. Ei hän ruvennut riidasta eikä sovinnonteosta mitään puhumaan,
sillä ei rautakaan kylmänä yhteenliity, vaan hän pani heidät ahjoon; saarnasi
kolme päivää perätysten Jeesuksen kärsimisestä ja lunastustyöstä. Ei sitten
tarvinnut käskeä eikä pakottaa yksimielisyyteen, sillä sydämet juottuivat
yhteen Jumalan sanan omalla voimalla.”
Vaikka Paavali Ervasti tuli tunnetuksi myöhemmin Takkisen arvostelijana,
näyttää myös hän tässä yhteydessä antaneen tukensa Takkiselle. Perimätiedon
mukaan Ervasti olisi ollut aluksi Takkisen kannattaja, mutta luopunut hänen
tukemisestaan Haukiputaalla pidetyissä seuroissa. Laitinen 1926, 92; Raittila
1967, n:o 340, Vahtola 1981, 326, Lohi 1997, 194 – 195, 197.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti