Alkuperäinen muistelu löytyy J.A.Nymanin kokoelmasta. Professori Pekka Raittila on ottanut muistelmasta valokopion, jonka pohjalta kirjoitin tämän ylös. Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa tämä sisältää:
Ensiksi, että Josef ja Nikodemus ovat helvetissä siittä
syystä, että het olit pelkurit ja hautaisit Jesuksen kuoleen uskon hautaan ja
ettei heitä nähty jälkiin Jesuksen ylösnousemisen opetuslasten seurassa.
Toiseksi, että ei opetuslapsilla ollu uskoa eikä pyhää
Henkeä ennen kuin he sait sen Helluntaina.
Kolmanneksi. Raamatun lukemisen kautta ei tule yksikään
heräykseen ja niin muotoin ei Kristuksen tuntemiseen eikä syntein
anteeksi-saamisen wakuutukseen ja siihen on näytetty todistukseksi se että se
on pläkki ja paperi ja niin muodoin kuollu ja että monta löytyy, jotka paljonki
lukevat ja kuitenkin pysyvät hengellisesti kuoleena, mutta pyh. hengen waikutus
woiman on Jumala nyt sulkenu kristittyin elävään suu-sanalliseen saarnaan ja
että Jumala ei anna kelleen syntiä anteeksi muuten kuin kristityn todistuksen
kautta, mutta se on kuitenki pantu se ehto syntisen puolelta että pitää
tunnustaa kaikki synnit ja pyytää epäuskon anteeksi ja sitte on annettu synnit
anteeksi ja siihen on otettu Wapahtajan sanat todistukseksi: joille te synnit
anteeksi annatte, niille ne owat annetut, ja ettäi pyh. henki wakuuta ketään
sanan kautta syntein anteeksi saamisesta, siihen on otettu todistukseksi että
Korneliuksen piti saa Pietarilta ja Paawalin Ananialta, kamaripalwelian
Filippukselta.
4. Jumalan laista ja kymmenistä käskyistä on opetettu niin
että ei kristittyin ihmisten tartte niitten opetusta ensikkään kuulla sillä
niistä seuraa orjuus ja niin muotoin joutuu kadottamaan sen wapauden joka on
Kristuksessa sillä Kristuksen antamassa käskyssä, joka on yhestoista joka
sisältää rakkauten sitä käskyä he kuuntelewat ja että he pysywät Kristuksen
laissa ja uskottomat ne owat jotka kuuluvat kymmenten käskyin opetusten alle ja
siihen on käytetty todistukseksi kuwaus puhetta että Wenäjän keisarilla ei ole
yhtään waltaa komeisteerata Ruotsin alamaisia ja Paawalin sanat
Galattalaisille: sitte kuin usko tuli me emmä ole ennää sen opettajan alla nim.
lain.
5. Rukouksesta on sanottu että se on turhaa sillä se ei ole
ko omaa työtä ja oman wanhurskauden harrastamista ja että net on fariseukset ja
ulkokullatut jotka paljon rukoilewat mutta kristityitten etestä on sanottu että
henki rukoilee sanomattomilla huokauksilla.
6. Herran pelwon hengestä on opetettu sillä tawalla että
kristityillä ei saa olla Jumalan pelkoa, ei kumpakaan: orjallista eikä
lapsellista sillä pelko ja rakkaus ei sovi yhteen. Sillä täydellinen rakkaus
ajaa poijes kaiken pelwon ja se on ainoastaan perkele jota Wapahtaja on
käskenyt peljätä nim. näillä sanoilla: peljätkäät sitä jolla on walta sekä
sielun että ruumiin helwetissä hukuttaa.
7. Lammashuoneesta on opetettu, että se on kristillinen
seurakunta ja että Jesus on owi lammashuoneeseen ja kristityt owat oven wartiat
ja ettei yksikään pääse lammashuoneseen sisälle jolle ei kristityt awaa owea ja
siitä tulee myös lammasten paimen joka on owesta mennyt sisälle.
8. Kasteen hyötytyksestä en ole kuulu paljon puhuttawan,
mutta olen kuitenki sen werran ettei se pyhän Hengen saamiseen ole wälttämättä
tarpeellinen, koska Raattamaa sanoi opetussaiallansa ynnä muun seassa että ne,
jotka olit Korneliuksen huoneessa sait pyhän Hengen waikka ei heitä oltu
kastettu.
Muistuttaa sopii että Erkki Antti Pajalan seurakunnasta on
ollut kaikkein etewin näitä opin muotoja ulostoimittamaan kulkeissansa pitkin Tornion
jokea toista rantaa alas toista ylös. Mutta nykyisellä ajalla ei enää opeteta
näistä asioista mutta on parannettu toiseen suuntaan.
Nämät asiat on kirjoitettu muistoon 1883.
Jälki-lause. Proasti vainan elämän ajan oli sillä tawalla
että waatitiin polttawainen synnin tunto joka pakoitti huutamaan armoa Jumalan
tykönä, ja armon saamisen todistukseksi piti olla senlaiset tuntomerkit kuin
isiltä määrättiin että piti ajan ja hetken tietää koska uusi syntyminen oli
tapahtunut ja että hän oli Jesuksen hengessä nähnyt kärsimisessä kuolemassa ja
ylösnosneena, sille joka nämät tiesi kokemuksestansa selwittää ilman
merkitystä, sille annetiin jumalan lapsen todistus. Silloin liikuttiin lain
saarnalla enämpi kuin armon saarnalla mutta Proasti vainan kuoleman jälkiin
kuin heän mielestänsä oli kylläksi kauwan lakia saarnattu ja ettei uskowaisten
luku kostunu niin moni lukuiseksi kuin het olit toivonneet, niin tultiin siihen
päätökseen että nyt on kaikki ihmiset heränneet, erinomattain nuori kansa ja on
niin paljon lain tuntoa ihmisten tunnoissa, ettei ne jaksa uskoa tunnusta,
sitte ruettiin aiwan armon ja syntein anteeksi antamisen saarnalla liikkumaan
ja ruettiin kaikella woimalla pakottamaan ihmisiä omalla suullansa tunnustamaan
että Jesus on sydämessä ja kaikki synnit anteeksi-annettu; tämäkään ei woinu
oikeen menestyä sillä siihen tunnustukseen löyty monen tykönä suuri
wastahakoisuus, sitte ruettiin kokouksissa kaikile yli pään julistaan synnit
anteeksi kysymättä sen perrään jos he olit sen tarpeessa eli ei, tämä näytti
että se alkaa waikuttamaan ja seurakunta alka suurella vauhtila leviämmään,
mutta tämäki waikutus oli aamukasteen kaltanen joka ennen puolta päiwää tyhjään
raukee sillä tämä oli että paikata vanhaa waatetta uuden veran tilalla ja kuin
puuttu tieto, ylöswalistus, walpaus ja yksiwakasuus niin nuori wiina viina
wuoti ulos vanhaasta leilistä ja niin tulit toteen Salomonin sanat: se joka ei
tule wiisauden tielle pysyy kuolleitten joukossa.
Afskrift
gjord efter af skräddaren Per Stock i Matarengi lemnadt skriftligt meddelande.
Lannavaara den 22 Juni
1883
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti