Juhannuksen tienoilla 1962 Pohjois-Amerikan vanhoillislestadiolaiset eli ns. heidemanilaiset kokoontuivat vuotuisiin kesäseuroihinsa Kuparisaarella Pohjoi-Michiganissa. Seurojen yhteydessä pidettiin perinteiset puhujie/saarnaajien ja seurakuntavanhinten, lähetysyhdistyksen (Apostolic Lutheran Mission) ja kustannusyhtiön (Rauha Publishing Company) kokoukset. Puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksessa nousi kolme aihetta keskusteluun. Nämä olivat suhtautumninen televisioon ja urheilukilpailuihin sekä papiksi kouluttautuminen.
Sekä televisioon että aktiiviseen kilpaurheiluun suhtauduttiin kielteisesti. Pappiskoulutuksen hankkimista ei kannatettu. Tätä perustelttin sillä, että koulutuksen antavat uskottomat professorit, jotka kynivät pois vähäisenkin uskon. Sen sijaan todettiin, että : Kristittyjen seurat ovat lopultakin se yliopisto, jossa kristillisyyden saarnaajia ja pappeja kasvatetaan, ja kristittyjen käsien alla siunaten siihen tehtävään vihitään.Kokouksen linjanvedot sekä televisosta että kilpaurheilusta ovat yhteneviä niiden päätösten kanssa, joita tehtiin Suomessa samoihin aikoihin. Sen sijaan asenne pappiskoulutukseen oli selkeästi suomalaisia kielteisempi. Kokoukseen osallistui Suomesta saarnaaja Hannes Kamula, joka oli kutsuttuna saarnamatkalla Pohjois-Amerikassa.
Täss uutinen Rauhan Tervehdys-lehdessä puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksesta ja se päätöksistä:
Rauhan
Tervehdys, August 1962
SAARNAAJIEN
JA SEURAKUNTAVANHINTEN KOKOUS
Lehtemme viime numerossa oli jo lyhyt
uutismaininta siitä, että Calumetin juhannusseurojen yhteydessä pidettiin
saarnaajien ja seurakuntavanhinten kokous, ja lupasimme palata siihen vielä
laajemmin selityksin tässä numerossa. Koetamme sitä tässä nyt täyttää.
Kokoukselle esitettiin neuvoteltavaksi m.m. seuraavat kolme asiaa: miten olisi meidän kristittyjen suhtauduttava televisioniin, mitä on ajateltava aikamme urheiluelämästä, ja pappien ja saarnaajien kouluuttamisesta.
Televisionia
koskevasta pidettiin monia ja asiaa hyvin selventäviä,
puheenvuoroja. Todettiin, että television on yksi aikamme ihmeellisistä
keksinnöistä, jota voidaan käyttää hyödyllisiinkin tarkoituksiin, mutta kun se
yleiskäytössään on suurin, piirtein omistettu kevytmielisyyden, jopa
saastaisuuden ja raakuudenkin palvelukseen, niin oltiin sitä mieltä, että se
saisi olla meidän kristittyjen kodeista pois, ja etenkin sieltä missä on
lapsia, mutta samalla myöskin tarkennettiin sitä, ettei senkään vuoksi käytäisi
toistemme armottomasti tuomitsemiseen, vaan rakkautta osoittaen koetettaisiin
olla niillekin apuna, jotka ovat televisioninkin kotiinsa laittamisen
kiusauksessa heikoiksi tulleet, kotiinsa sen laittaneet, tai ovat kiusauksessa
laittaa sitä, että hekin tulisivat autetuiksi sen kiusauksen voittamiseen.
Aikamme urheiluelämää koskevasta
pidettiin myöskin monia puheenvuoroja. Itseään
urheilemista ruumiillisena liikuntana varsinkin sellaisille, joiden tehtävät
vaativat mahdollisimman paljon sisällä istumista, kuten esim. koulunuorisolla,
pidettiin suotavana, mutta toisaalta todettiin aikamme varsinaisen
urheilu-elämän vaarat suuriksi, joissa monet kalliisti uskomassa olleet nuoret
ovat uskottomien seuraan joutuessaan hyvän omantuntonsa rauhan kadottaneet. He
eivät ole urheilusta kiinnostuneina urheilujoukkueisiin liittyessään osanneet
aavistaa, että kyseessä ei ole vain ainoastaan viatoin urheilu, vaan urheilun
mukana ja liepeillä liikkuvat monet muutkin kristityn puhtaalle omalletunnolle
enemmän tai vähemmän sopimattomat asiat, kuten uskottomien synnissä ja
synneistä ilakoiva seura, urheilun voitoista uskottomien tapaan juhlimiset,
joihin voipi helposti liittyä tanssista ja ryypystä lähtien vaikka mitä. Ja
vaikka kristitty koettaa niistä ehkä itsensä pidättääkin, niin jo pelkkä mukana
olo ja kaiken näkemänsä ja kuulemansa nuhtelemisesta vaikeneminen tekee
omantunnon rauhan säilymisen kyseenalaiseksi. Siksi pidettiin tarpeellisena ja
suotavana, että kristityt nuoret olisivat varovaisia, eivätkä antaisi urheiluun
kiinnostuksen pettää itseänsä: vaaroihin, joissa voipi hyvän omantunnon rauha
kadota. Sen sijaan ei pidetty sopimattomana, jos kristityt nuoret keskenään
kokoontuessaan kisailevat ja urheilevatkin.
Saarnaajien
ja pappien kouluuttamisesta keskusteltiin laajasti ja
asiallisesti. Koulukasvatuksen merkitys seurakuntien palveluksessa tunnettiin
ja tunnustettiin. Mutta toisaalta huomioitiin se tosiseikka, että kun meidän
kristillisyydellämme ei ole kyseessä olevaan tarkoitukseen omaa koululaitosta, nuori saarnaaja tai papiksi
aikova nuori mies olisi lähetettävä johonkin maalliseen yliopistoon, tai ehkäpä
kirkolliseen seminaariin uskottomien professorien ja tohtorien kasvatettavaksi,
jossa ei kyllä elävää uskoa eikä kristillisyyttä opeteta, vaan pahimmassa
tapauksessa kynitään entinenkin usko pois: uskovaisena lähetetään ja saadaan
uskottomana takaisin. Ja siksi tahdottiin saada pidättyä siihen kristillisyyden
vanhaan ja hyvin koettuun saarnaajien ja pappien kasvatukseen, jossa
seurakunnat havaitessaan, että jollakin veljellä on Jumalan antamaa lahjaa
sanan puhumiseen, alkavat häntä siihen pyytelemään, vaikkapa jonkun vanhemman
puhujaveljen kumppalina; rohkaisemaan ja kehoittamaan, ja tarpeen tullen
neuvomaankin. Mutta että sen tulisi saada aina tapahtua kyseessä olevan veljen
omalla paikkakunnalla, omassa seurakunnassa, jossa hänet omana lapsena
parhaiden tunnetaan. Sillä jos johonkin seurakuntaan aletaan muista
seurakunnista määräilemään uusia puhujia, niin tuloksena on kalinat.
Kristittyjen seurat ovat lopultakin se yliopisto, jossa kristillisyyden
saarnaajia ja pappeja kasvatetaan, ja kristittyjen käsien alla siunaten siihen
tehtävään vihitään. Sen koulukasvatuksen ja vihkimyksen ovat tarvinneet saada
nekin veljet, jotka aikaisemmin ovat muissa kouluissa pappiskasvatuksen saaneet,
ennen kun he ovat voineet alkaa Jumalan seurakuntaa palvelemaan.
Keskustelut olivat tiiviisti suuren yksimielisyyden hengessä käytyjä ja siihen rakentavia.
-----
Ps.
Rauhan
Tervehdys-lehti palasi teemaan uudestaan lokakuussa 1966. Se julkaisi
Päivämies-lehdessä 20.7.1966 olleen toimistusartikkelin "Srk:n
vuosikokouksen kannanotto televisioon ohjelmineen". Rauhan
Tervehdyjsen toimitus oli otsikoinut sen ilmeisen tarkoituksellisesti
kantaaottavaksi ja suomalaisia tukevaksi: "SUOMEN
KRISTILLISYYS KIIVAASSA TAISTELUSSA TELEVISIIONIA VASTAAN".
Lehti julkaisi artikkelin sellaisenaan ilman kommentteja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti