Kertomus
ja pöytäkirja, tehty kristittyjen suuressa kokouksessa Tornion ja Haaparannan
kaupungeissa lokakuun 4:nä, 5:nä, 6:na ja 7:nä päivinä 1909.
(Olen koonnut kyseisestä pöytäkirjasta kaikki
puheenvuorot ja päätökset. Sen sijaan saarnareferaatit ja kokousselostukset on
jätetty pois. Teksteissä on tummennetulla kokouksen julkilausumat/yhteenvedot
sekä alkuperäisessä tekstissä tummennetulla painetut sanat ja lauseet.
Henkilönimet ovat tummennetulla tekstissä, silloin kun nimi esiintyy
ensimmäisen kerran).
Kokouksen
puheenjohtajiksi valittiin samat kuin edellisinäkin vuosina, nimittäin H.Hooli Suomen Karungista ja K.Heliste Kemijärveltä. Kirjureiksi
valittiin J. Ryselin Oulusta, P.F.Lappalainen Kivijärveltä ja J.Heilala Kemistä.
Puheenjohtaja Hooli esitti sitten, että
tänään tehtäisiin vain keskusteluesitykset ja vasta seuraavina päivinä niistä
keskusteltaisiin, jotta ehdittäisiin asioita Jumalan sanan valossa edeltä
ajatella ja sitten vasta esityksistä keskusteltaisiin. Puheenjohtajan esitys
hyväksyttiin.
Ensimmäiseksi keskustelunaineeksi
esitti Sahlman Oulusta: Kristittyjen
suhteesta muihin uskonnollisiin suuntiin
P.Rantala
teki kolme esitystä:
1:ksi Jumalan pelvosta ja
pelkäämättömyydestä
2:ksi
Miten saataisiin loppumaan määrittelemiset Jumalan mittaamattoman voiman ja
Jumalan olennon rajoista
3:ksi Ihmisen vanhurskauttamisesta
Mattila
Oulusta esitti: Voitaisiinko nuoria kristittyjä saada koulutetuiksi ja
kasvatetuiksi, että he olisivat soveliaat opettamaan lapsiamme ja
nuorukaisiamme oikeaan Jumalan sanan ymmärrykseen
Norjalainen P.Posti esitti sen johdosta, että
Norjassa olivat muutamat alkaneet opettamaan, että leipä ja viini ehtoollisessa
ainoastaan merkitsevät Kristuksen ruumista ja verta, että kokous tästä ottaisi
keskusteluaineen.
Yhdestä suusta kokous tämän asian heti
niin ratkaisi kuin Lunastajamme sanat kuuluvat: Tämä on minun ruumiini ja tämä
on minun vereni, ja amenella sen päälle vahvisti, että ehtoollisessa Kristuksen
totinen ruumis ja totinen veri ehtoollisvieraille annetaan ja jaetaan.
J.Ryselin esitti: Eikö tule
sopimattomana pitää, ettei kristitty tyydy siihen lauseparteen: ”Uskovaisten
Raamattuun perustuva puhe”, vaan tahtoo lisätä siihen sanat ”ja seurakuntaan
perustuva puhe” pitäen sen vasta vahvana kun sanotaan ”uskovaisten Raamattuun
ja seurakuntaan perustuva puhe”. Kertoi näet, että hän itse niin kuin
seurakuntakin saattaa usein erehtyä ja niinmuodoin tarvitsee Jumalan sanan
valokseen.
Tauriainen
Oulusta: Miten saataisiin ehkäistyksi, että varat, jotka etenkin Amerikasta
kootaan kristillisyyden hyväksi ja edesauttamiseksi, eivät erehdyksessä
joutuisi n.k. Lestadiolaisen Haaraosaston hyväksi
M.Tilus
Oulusta: Haluaisiko kokous, että lähetystoimi edelleenkin pysytettäisiin
Oulussa tahi sijoitetaanko se muualle, sekä mikä aika vuodesta olisi ison
kokouksen pidolle soveliain, jos. nim. kokous katsoisi tarpeelliseksi
vastaisuudessakin tällaista kokousta pitää.
Hokkanen
Karjalasta: Sopiiko kristityn ottaa osaa valtiopäivämiesvaaleihin.
P.Rantala: Sopiiko Jumalan lasten
sosialistein sanomalehtiä tilata tahi kannattaa, kun tiedetään, että Jumalan
sanan pilkka ja Jumalan kielto on heidän yleisenä tunnussananaan.
P.Rantala: Mikä olisi sopiva keino
kristittyjen konkurssien ehkäisemiseksi.
M.Kuula:
Suostuuko kokous siihen, että Armonsanoma käännettäisiin myös ruotsin kielelle.
H. Hooli: Kun
Raamattua nykyään väärinkäytetään ja väännetään eriseuran siementen
kylvämiseksi, niin miten Jumalan lapset voisivat itseään tässä varjella
Matilainen:
Onko tarpeellista lähetystoimen varoilla lähettää lähetysmiehiä ainoastaan
uskottomille paikkakunnille, vai myös niille paikkakunnille, missä Jumalan sana
jo ennen on vastaanotettu
Partanen:
Voiko kristitty periä korkoa ja kuinka suurta
Karlsson
Alakainuulta Ruotsista: Kun Ruotsissa on verrattain vähä kristillisyyden
työntekijöitä, niin voitaisiinko saada aikaan yhteistoimintaa, että
Lähetystoimikunta Suomessa myös avustaisi heitä lähetysmiehiä ja varoja
lähettämällä, että niinmuodoin Ruotsin ja Suomen Jumalan lasten kesken olisi
keskinäinen huolenpito toinen toisistaan….
…Keskusteltavaksi
otettiin ensin kysymys: Jumalan valtakunnan leviäminen lähetystoimen kautta.
Edelleenkin niin lausuttiin, että lähetys kohdistettava etupäässä uskottomiin
seutuihin. Puheenjohtajan kehoituksesta mainittiin useita kymmeniä pitäjiä ja
paikkakuntia, joihin on vointia myöten evankeliumin saarnaajia lähetettävä.
Luettelo näistä paikkakunnista jätettiin lähetystoimikunnalle.
Yleensä huomautettiin, että
lähetystyössä on pidettävä tärkeänä sitä, että kaikkia ihmiset saavat kuulla
evankeliumin, koska evankeliumi on Jumalan voima jokaiselle uskovaiselle
autuudeksi. Sen vuoksi on lähetysmiesten, mikäli vastaanotetaan, poikettava
niihinkin paikkoihin, joihin ei ole pyydetty. Sen me myönnämme, että Suomessa
on paljon kristillisyyttä ja monenlaista jumalisuutta, mutta vähän
evankeliumia. On sellaistakin kristillisyyttä, jossa pelätään evankeliumia. Ja
kuitenkin ainoastaan evankeliumi on Jumalan voima jokaiselle uskovaiselle
autuudeksi.
Edellisenä päivänä pyysivät Ruotsin
veljet, että tämä nykyinen, käytännössä oleva lähetystoimi yhdistettäisiin
ruotsalaisten kanssa, joten lähetystyö ulotettaisiin Suomesta Ruotsiinkin.
Tämä ruotsalaisten pyyntö otettiin nyt
käsiteltäväksi. Saatiin kuulla Ruotsin veljiltä sydäntä liikuttavia kertomuksia
siitä, kuinka suuri evankeliumin nälkä on Ruotsissa. Veljet O.Karlsson Etelä-Ruotsista, Sandberg Luleåsta, Karlsson
Alakainuusta, Nordgren Luleåsta y.m.
kertoivat tekemistään retkistä ja havainnoista Jumalan valtakunnan työssä.
Niistä ilmeni, että evankeliumin työssä on heillä suuri sekä varojen että
työvoiman puute. Mutta niin suuri on isoominen ja janoominen vanhurskauden
perään, että kun uudestakastajat saapuivat erääseenkin kylään, niin
kymmenittäin oli ihmisiä mennyt jokeen kastettavaksi. Veli Tyyry kertoi matkastaan Ruotsissa, että eräänkin paikkakunnan
ihmiset peninkulmittain ajoivat rakkaudesta häntä takaa kyynelsilmin kysellen,
kuinka kauvaksi aikaa jätätte meidät nälkään, ettekö voisi vielä kääntyä
takaisin ja saarnata meille Jumalan valtakunnan evankeliumia. Sanomatonta on
kertoa heidän eroikäväänsä. Veli Nordgren Luleåsta kertoi, että Piteån
maaseurakunnassa, jossa on noin 14000 asukasta ja suuria kyläryhmiä, on alettu
tehdä evankeliumin työtä. Mutta apua tarvittaisiin. Että hyvää maata löytyy sielläkin,
osottaa se, että Isaksson ja Rönnbeck-veljien käydessä siellä jo 15
– 20 henkilöä teki parannuksen lupauksia. Hänkin pyysi, että Suomen kristityt
tavalla tai toisella osottaisivat apuansa heille tässä kalliissa evankeliumin
työssä, sillä Luleån kristityt ovat köyhiä. Sitä paitsi heillä on 18000 kruunua
maksava seurahuone, josta saavat kantaa suurta velkataakkaa. Mutta vointinsa
mukaan ovat he kuitenkin uhranneet. Samoin pyydettiin apua Råneån seurakuntaan.
Veli Karlsson sanoi moniin kymmeniin paikkakuntiin Ruotsissa olevan kipeän avun
tarpeen. Veli Sankala Kemistä sanoi,
että vaikka hän on neljättäkymmentä vuotta puhuvaisena miehenä liikkunut, ei
hän ole kuitenkaan koko kristillisyytensä aikana tavannut niin suurta isoomista
ja janoomista vanhurskauden perään kuin on nykyään Ruotsissa. Veli Nordgren
esitti liikutetuin mielin toivovansa avustusta Suomen puolelta, jotta
evankeliumin kirkkaus leviäisi Pohjanlahden länsipuolelle, niin kuin se on
levinnyt Suomessa pohjoisesta etelään.
Suurella yksimielisyydellä tehtiinkin
sellainen päätös, että ruotsalaisten kanssa toimitaan lähetystyössä tästedes
yhdessä. Lähetysmiehiä lähetetään yhteisillä varoilla Ruotsiinkin. Veli Kanniainen lausuin toivomuksenaan, että
lähetystoimikunta punnitkoon valtakunnan rajaa katsomatta, missä on suurin
tarve. Sinne apua lähetettäköön, olkoonpa se Ruotsin tai Suomen puolella. Siten
vältetään, ettei perkele saa Jumalan valtakunnan rajaa siihen, missä on
maailman valtakuntain rajat. Veli Heliste huomautti siitä ainoasta rajasta, minkä
Jumala on pannut, ja se on tämä: ”Minä panen vainon sinun ja vaimon välille”
(1. Moos. 3:15). Muuta rajaa ei tarvitse pystyttää. Se on ainoa tarpeellinen.
Veljet Heliste ja Rantala muistuttivat painavasti Jumalan rakkauden kautta,
ettei aineellisia varoja käytettäisi mihinkään turhuuteen, sillä näin suuret
työalat tarvitsevat paljon varoja ja aineellista kannatusta. Muistakaamme,
kuinka paljon on Jumalan Poika uhrannut meidän hyväksemme. lainatkaamme
Herralle, Herran työhön. sillä Hän maksaa monin tuhansin kerroin. Jo tässä
ajassa Jumala palkitsee ja vielä sitte ijankaikkisen elämän. (katso Luuk.
18:29-30)
Veli Stelander Rovaniemeltä lämpimästi kannatti Helisteä ja Rantalaa ja
ehdotti, että näissä suurissa kokouksissa koottaisiin kolehteja lähetystoimen
hyväksi. Ehdotus hyväksyttiin.
Lähetystoimikunta päätettiin
edelleenkin pysyttää Oulussa. Lähetystoimen jäsenen J.Mattilan siirryttyä pois
paikkakunnalta valittiin hänen sijalleen veli Talkkunamaa Oulusta. Muut jäsenet
ovat entiset. Lähetystoimikuntaan kuuluvat nykyään siis seuraavat veljet:
M.Tilus, Juho Lahti, Viktor Huotari,
L.O.Cajanus, Josef Patala, K.Moilanen,
John Ryselin, J.F.Tauriainen, J.O.Sipola,
H.Talkkunamaa, Kusti Korhonen, H.Jokiperä,
ja A.Juntunen, kaikki Oulusta.
Puheenjohtajana toimii Josef Patala, kirjurina
John Ryselin ja rahastonhoitajana A.Juntunen, jolle kaikki kristittyjen
sisälähetyskassaan tarkoitetut rahalähetykset osotettakoon.
Puheenjohtaja laski kristittyjen
sydämille, että tätä lähetystyötä ei ole jätettävä yksin lähetystoimikunnan
hartioille, vaan että koko Jumalan lauma sitä kannattaisi esirukouksilla,
työnteolla, uhrauksilla ja avustuksilla. Asia on suuri ja kallis ja lyhyt on
työpäivämme, lepo sitä vastoin ijankaikkinen. Varsinkin puhujat
paikkakunnillaan olkoot ahkeroita lähetysasiassa. Vielä muistutti veli Heliste,
että on otettava tarkka vaari Herran Jeesuksen asettamasta lähetystyöstä,
kuinka Hän lähetti ennen kärsimistänsä ja sitte ylösnousemisensa jälkeen,
ettemme itse joutuisi harhaan, emmekä muita johdattaisi harhaan.
Tehtyjen esitysten johdosta kysyi
puheenjohtaja: Onko Haaparannalle perustettava lähetystoimikunnan haaraosasto.
Kysymystä ei kannatettu, jotta paremmin rakkaus ja yksimieleisyys rajan
molemmin puolin säilyisi. Ruotsalaiset saavat kääntyä Oulussa olevan
lähetystoimikunnan puoleen, niin kuin omaansa ainakin, ja Suomessa tahdotaan
Jumalan rakkauden jälkeen pitää huolta Ruotsinkin lähetystyöstä…
… Päivällisen jälkeen
jatkettiin keskusteluja. K.Sahlmanin esittämä kysymys: ”Miten kristittyjen on
suhtauduttava muihin uskonsuuntiin”, koska siitä on ennen jo keskusteltu ja
koska sitä valaisevia ajatuksia on lausuttu tässäkin kokouksessa.
Veli P.Wuorisalo esitti kysymyksen: ”Miten voitaisiin tulla lähemmin
sydämen kautta tuntemaan toisin ajattelevia lestadiolaisia” ja toiseksi ”Eikö
olisi jo nyt ulotettava lähetystyötä aina Kiinaan ja Afrikaan asti”. Nämä
Vuorisalon keskustelukysymykset olivat viimeisinä esitetyt ja niistä keskustelu
lykättiin myös viimeiseksi.
Sitten seurasi veli Ryselin esittämä
kysymys: Onko oikein sanoa: ”Raamattuun ja seurakuntaan perustuvat puheet”, vai
riittääkö sanoa: ”Raamattuun perustuvat puheet” (Katso viime vuosikokouksen
pöytäkirjan loppulausetta) Veli Kanniainen vastasi seuraavaan tapaan: Missä ei
ole Jumalan sanan näköistä seurakuntaa, siellä ei ole Jumalan valtakuntaa.
Jumalan sana on ainoa vahva ja pettämätön perustus, jonka päälle seurakunta
rakennetaan. Seurakunta voi joskus erehtyä. Me emme oikein kunnioita Jumalan
sanaa, jos siihen rinnalle pannaan mitään muuta perustusta. Iin Kanniainen muistutti vielä
Jeesuksen sanoja: ”Joka uskoo niin kuin Raamattu sanoo, hänen kohdustaan pitää
elämän veden virrat vuotaman”, sekä ”Taivas ja maa pitää hukkuman, mutta Minun
sanani ei pidä ikänä hukkaantuuman”. Koska Jeesuksellekin riitti Raamattu,
riittäköön se meillekin. Näihin Kanniaisen sanoihin yhtyivät toisetkin veljet
ja heidän lausuntonsa pidettiin vastauksena veli Ryselinin kysymykseen.
Koska lähetystoiminimeä ”lestadiolainen
haaraosasto” oli rahalähetyksissä väärin käsitetty, päätettiin Armonsanomissa
ilmoittaa, että se lähetystyö, joka kulkee lestadiolaisen haaraosaston nimellä,
ei ole niiden kristittyjen toimesta, eikä ollenkaan näiden suurten kokousten
synnyttämä, vaan meistä ulkopuolella syntynyt nuorempi liike. Se lähetystoimi,
josta tässäkin kokouksessa on puhuttu, on aivan eri toimi ja sen päätoimikunnan
jäsenet ovat tässä pöytäkirjassa edellä mainitut nimiltään. Armonsanomissa on
myös ilmoitettava lähetystoimikunnan jäsenten nimet, erittäinkin kuka on
rahastonhoitaja.
Seuraava kysymys oli Hokkasen: ”Voipiko
hyvällä omallatunnolla ottaa osaa valtiopäivämiesvaaleihin?” Veli Heliste
sanoi, että ei suinkaan kristityt hylkää yhteiskunnallisia ja valtiollisia
asioita. Tuleehan kristittyin toki katsoa sitä, etteivät ulkonaisissakaan
asioissa tukisi perkeleen asiaa, eivätkä auttaisi pimeyttä. On kannatettava
sitä, mikä on Jumalan sanan jälkeen oikeata ja hyvää ulkonaisissakin. Ei
Luteeruskaan hylännyt yhteiskunnallisia asioita, vaan otti osaa niihin.
Kiittäkäämme Jumalaa, että saamme valtiollisestikin nauttia näin suurta rauhan
aikaa. Esivallan miekka on puolellamme ja laki rankaisee, jos joku vaikka napin
varastaisi Jumalan lapselta. Voi, voi Jumalan lapset näitä taivaallisen Isän
lahjoja! Rukoillaan esivallan edestä, että Jumalan valtakunta saisi rauhassa
kasvaa ja levitä. Katsokaamme, lapset, millainen oli apostolien aika tässä
suhteessa. Apostoli sanoo: ”Meitä pidetään niin kuin teurastettavia lampaita”.
Silloin olivat Jumalan lapset aukealla. Niin se voisi olla meidänkin aikanamme.
Mutta nyt on Jumala säilyttänyt meitä, niin kuin linnunpoikia, kahden kuoren
sisällä. Linnunpoikakin se kehittyy ja kasvaa kahden kuoren sisällä, niin
mekin. Kristillinen esivalta on toinen kuori ja kristillinen kirkko on toinen.
Jos nämä puhkaistaan, niinkuin pimeyden
voimat nykyään siihen työtä tekevät,
silloin tulee meillä, lapset, marttyyrikuoleman kautta paratiisiin lähtö.
Veli Kanniainen puhui, että silloin kun
kristitty ottaa osaa valtiollisiin harrastuksiin, hän seuratkoon sisällisistä
omantunnon ohjetta. Ei sovi äänestää turmiollista puoluetta. Herran edessä ja
Herran pelvossa on tehtävä ulkonaisetkin asiat. Veli Wälitalo sanoi, että koska esivaltaa ei ole muutoin kuin Jumalalta,
on sitä esirukouksin kannatettava ja tarpeen vaatiessa siihen kuuluviin
toimiinkin otettava osaa, mutta ei ensinkään kannatettava sellaisia puolueita,
jotka ”eivät pelkää valtojakaan pilkata”, jopa Jumalaa ja Pyhää Raamattua
häpäisevät. Veli Heliste sydämestään surkutteli sitä, että Jeesuksen nimen
tunnustajiakin on liittynyt Jumalan pilkkaajien ja kieltäjien kanssa
äänestämään heitä.
Puheenjohtaja lausui keskustelun
päätökseksi seuraavan loppuponnen, johon yhteisesti yhdyttiin: Kristitty
saa, jos tahtoo, hyvällä omallatunnolla äänestää valtiopäivämiesvaalissa, mutta
ainoastaan sitä, joka kannattaa kristinuskoa. Kristinuskon kieltäjää ei saata
mitenkään hyvällä omallatunnolla kannattaa. Osanotto vaaleihin jääköön kunkin
kristityn omantunnon asiaksi
Tähän päättyivät sen päivän
keskustelut….
6. päivä
…valittiin pöytäkirjan
tarkastajiksi veljet Markkanen, Typpö ja Rantala. Sitten jatkettiin
keskusteluja.
Ensinnä otettiin esille kysymys Jumalan
pelvosta ja pelkäämättömyydestä.
Veli Rantala alusti kysymyksen
seuraavaan tapaan: Tämän kysymyksen herätin siitä syystä, että on laajalti
olemassa kristittyjen kesken erilaisia käsityksiä siitä, onko armoitetulla
Jumalan lapsella oleva Herran pelkoa vai ei. Jo etukäteen toivotan, että
rakkaudessa, ilman loukkaantumista, keskustelisimme tästä asiasta, vaikka
niinkin olisi, että eri käsityksiä täällä ilmenisi. Onhan meillä kuitenkin
vanhurskauttamisoppi sama. Kärsikäämme toisiamme. Käyn itse asiaan. Epäuskon
pimeydessä, ollessamme maailmassa, teimme rohki syntiä, emmekä ollenkaan
peljänneet Jumalaa. Heränneessä tai lainalaisessa sielun pelkäsimme
orjallisella pelvolla. Mutta kun Jumalan rakkaus ilmestyi niin likelle sydäntä,
että suuret ja veriruskeat synnit annettiin kaikki anteeksi Herran Jeesuksen
verisen ansion tähden, niin tuli rakkauden halu uhrautua kaikkineen Jumalalle.
Tätä rakkauden halua, siitä johtuvaa nöyryyttä ja kuuliaisuutta, jonka Pyhä
Henki silloin synnytti, pidän totuudessa Herran pelkona, joka aina tulee olla
armoitetulla Jumalan lapsella
Heliste jatkoi: Katsokaamme niitä Jumalan
lapsia, jotka ovat eläneet vanhan- ja uuden
Testamentin vaiheaikana, esim. Neitsyt Mariaa. Hän Pyhän Hengen voimalla
saarnaa Jumalan laupeudesta niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät. (Luuk. 1:46 –
56). Mutta Sakaria taas sanoo: ”Että me Häntä pelkäämättä palvelisimme(Luuk 1: 74). Kuinka tämä oikein
ymmärretään? Jumalan lapsi tuntee semmoistakin pelkoa, jota on saarnattava
pois, niin kuin Sakaria sanoo, että me Häntä pelkäämättä palvelisimme.
Markkanen sanoi: Minulla ei ole mitään
sitä vastaan, mitä veli Rantala sanoi: Päinvastoin tahdon sen vahvistukseksi
sanoa muutamia Pyhän Raamatun todistuksia. Herran apostoli Paavalai sanoo:
Sentähden joko me kotona olemme eli ulkona vaellamme, niin me ahkeroitsemme,
että me Hänelle kelpaisimme. Sillä meidän pitää kaikkein ilmestymän Kristuksen
tuomioistuimen eteen, että jokainen saisi sen jälkeen, kuin hän ruumiissansa
tehnyt on, olkoon se hyvä eli paha. Että me siis tiedämme, että Herraa pitää
peljättämän, niin me neuvomme ihmisiä(2. Kor. 5:9-11) ja Hepreal. epistolassa
sanotaan Noasta, että hän pelkäsi ja valmisti arkin huoneensa autuudeksi (Hepr.
11:7). Vieläpä itsestään Jeesuksesta sanotaan: Ja vitsa on putkahtava isanin
kannosta ja vesa hedelmöitsevä hänen juurestansa, jonka päällä Herran Henki
lepäjää, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja väkevyyden henki, taidon ja Herran pelvon henki. Ja Hänen haistamisensa on Herran pelvossa oleva. Jes. 11:1-3. Tämä Jumalan
rakkauden synnyttämä Herran pelko on Jumalan lapsella oleva
Veli Rantala vielä: ”Ei minulla
semmoinen ymmärrys ole, että vanhurskasten sielujen pitäisi olla siinä Herran
pelvossa: Kelvannenko taivaalliselle Isälle, sillä sellainen pelko on
epäiluksistä johtuva väärä pelko. Mutta minä tarkoitan Jumalan rakkaudesta
johtuvaa pelkoa, joka ei enää missään eikä koskaan taivaallisen Isän mieltä murheelliseksi
saattaisi, sillä semmoinen lapsen pelko johdattaa vaan lasta likemmäksi Isän
sydäntä.
Veli Typpö: Yhdyn täydellisesti veli
Rantalaan, sillä minulla on samallainen käsitys Herran pelvosta. Sanoohan
apostoli juuri kristityille: Meillä on armo, jonka kautta me Jumalaa palvelemme
Hänen mielensä nouteeksi siveydellä ja pelvolla.
(Hepr. 12:28). Lapsella on lapsen pelko Herran mielen nouteeksi.
Veli Kanniainen huomautti, että kun
tässä on puhe Herran pelvosta, niin vaikka muutamilla on eriäväinenekin
käsitys, on heillä kuitenkin samallainen puhdas sieluntila ja lapsellinen pelko
Isän edessä, se on, he kaikki tahtovat niin vaeltaa, etteivät Isän mieltä
rikkoisi. Siihen me kilvoittelemme. Apostoli Pietari sanoo juuri Jumalan
lapsille: Niin kuin vapaat ja ei niin, että se vapaus olisi niin kuin pahuuden,
vaan niin kuin Jumalan palvelijat. Olkaat kunnialliset jokaista kohtaan,
rakastakaa veljiä, peljätkää Jumalaa
ja kunnioittakaa Kuningasta”. (1. Piet. 2:16-17). Koska tätä emme ole
ymmärtäneet orjan pelvoksi, tahdomme sitä nimittää lapselliseksi pelvoksi.
Useat veljet huomauttivat, että tässä
on ollut puhetta kahdenlaisesta pelvosta, niin kuin Raamattukin puhuu. Toinen
epäilyksistä syntynyt orjallinen pelko, joka ajattelee: Kelvannenko Jumalalle oman syntisyyteni
tähden. Tästä sanoo Sakaria, niin kuin veli Heliste mainitsi: ”Että me Häntä
(nimittäin Jumalaa) pelkäämättä palvelisimme”. Tätä pelkoa on saarnattava pois.
Toinen on se oikea Herran pelko, jota on myöskin sanottu lapselliseksi
pelvoksi, josta Maria puhuu Luuk. 1:50 värsyssä. Katso sitä.
Iin Kanniainen muisteli vielä Pietarin
sanoja: ”Jos te rukoilette sitä Isää, joka tuomitsee kunkin töidensä jälkeen
ilman ihmisten muodon katsomista, niin katsokaa, että te teidän viipymisenne
ajan pelvossa vaeltaisitte” (1 Piet. 1:17).
Veli Turunen puhui seuraavaan tapaan: Raamatun kalliit lupaukset ja
evankeliumi yleensä ei synnytä orjallista pelkoa. 2. Kor. 6. luku osottaa
kuinka Paavali lainaa Vanhasta Testamentista tähän asiaan seuraavat kalliit lupaukset:
3. Moos. 26:12, Hesek. 36:28, 37:27, Esaian 52:11, Jer. 31:1. Näiden Raamatun
paikkain avulla Paavali sanoo korinttilaisille, jotka olivat kristityitä:
”Älkää vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa. Sillä mitä oikeudella on vääryyden
kanssa tekemistä? Ja mikä sovinto on Kristuksella Belialin kanssa? Taikka mikä
osa on uskovaisella uskottoman kanssa? Eli kuinka Jumalan templi sopii
epäjumalten kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niin kuin Jumala
sanoo: Minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa ja minä tahdon olla heidän
Jumalansa ja heidän pitää olevan Minun kansani. Sen tähden paetkaa heidän
seastansa, ja erottakaa teitänne, sanoo Herra, ja älkää saastaiseen ruvetko, ja
niin minä korjaan teitä ja olen teidän Isänne ja teidän pitää oleman Minun
poikani ja tyttäreni, sanoo kaikkivaltias Herra” (2. Kor. 6:14-18). Eivätkö
nämä ole äärettömän kalliit ja suuret lupaukset. Ja tästä sanoo apostoli
Paavali: ”Että meillä nyt senkaltaiset lupaukset ovat, minun rakkaani,
puhdistakaamme siis itsemme kaikesta lihan ja hengen saastaisuudesta, täyttäen
pyhyyttä Jumalan pelvossa”. (2. Kor. 7:1) Jos Aatamilla ja Eevalla olisi aina
ollut kalliina Jumalan sydämen loukkaamattomuuden pelko, eivät he koskaan olisi joutuneet orjan pakenevaan pelkoon,
eikä meidänkään tarvitseisi kokea heidän lankeemisensa hirveitä seurauksia.
Mutta he hiljastuivat tuosta lapsellisesta pelvosta ja niin joutuivat orjan
pakenevaan pelkoon, saattaen Jumalan ainoan Pojankin verisiä vaivoja kärsimään.
Katselkaamme usein Herran Jeesuksen katkeraa kärsimystä. Siitä vuotaa oikea
sabbatin rauha sydämeen ja siitä tuntemisesta kasvaa oikea Herran pelko, joka
ei ole orjan pelko. Saakoon tässäkin kysymyksessä puhua Raamattu omalla
äänellään. Jos olemme joutuneet puhumaan heikosti, inhimillisesti, luopukaamme kunniastamme
ja arvostamme, niin annamme Jumalalle kunnia. Olkoon meidän kunniamme lokaan
tallattu!
Puheenjohtaja esitti keskusteluun
loppulausunnoksi veli Typön lausuman Lutherin lauseen: ”Orjallinen pelko tulee laista ja sen kirouksista, mutta lapsellinen
pelko tulee evankeliumista ja sen lohdutuksesta”. Tähän puheenjohtajan
esitykseen sanoivat kaikki yhdestä suusta voimakkaasti: ”amen!”
Sitten seurasi veli Rantalan esittämä
kysymys Jumalan olennosta.
Esittäjä itse alusti kysymyksen
seuraavaan tapaan: Koska on ilmennyt joskus sellaistakin käsitystä, että Jumala
ei ole olemassa muualla kuin seurakunnassa, olen tämän käsityksen
hävittämiseksi esittänyt tämän kysymyksen ja tahdon lausua siitä oman
ymmärrykseni. On kyllä totta, että Kristus ja Hänen seurakuntansa ovat niin
yhtä kuin ovat mies ja vaimo avioliitossa, kuten Paavali sanoo, että he eivät
enää ole kaksi vaan yksi. Mutta yhtä totta on myös se, että me emme voi mitata Jumalan ijankaikkisen olennon
suuruutta sen voimassa ja vaikutuksessa. Sen mittaamisen ja rajoittamiseen
rupeaminen johtuu ihmisen turmeluksesta. Käsitykseni Jumalan vaikutuksesta on,
että se ulottuu ei ainoastaan kristikansoihin, vaan vieläpä pakanoihinkin,
sillä Hänen olemuksensa ja ominaisuutensa ovat äärettömät, mittaamattomat. Emme
saa emmekä tahdokaan rajoittaa Hänen vaikutuspiiriään. Tyydymme siihen, että
vähäisinä lapsinaan saamme olla hänen omiaan.
Veli Markkanen muistutti tässä
suhteessa Paavalin lausuntoa, kun hän sanoo: ” O sitä Jumalan rikkauden ja
viisauden ja tunnon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat Hänen tuomionsa ja
käsittämättömät Hänen tiensä. Sillä kuka on Herran mielen tietänyt? Eli kuka on
Hänen neuvonantajansa ollut?” (Room. 11:33-34)
Veli Heliste esitteli laajemmin Jumalan
viisauden, vaikutusalan ja rakkauden laajuutta, joita täydellisesti käsitämme
vasta sitten, kun olemme muuttaneet täydellisyyden maahan. Täällä käy niin,
kuten Pietarille, että vaikka hän oli Pyhän Hengen saanut, piti Jumalan näyn
kautta laajentaa hänen käsitystään pakanoista. Muutoin hän ei olisi uskaltanut
mennä Korneliuksen luo.
Veli Turunen: Jos tarkastamme Jumalan
olentoa ja ilmestystä Raamatun valossa, niin huomaamme seuraavaa:
Persoonallinen Jumala puhutteli itse Kainia. Samoin Hän itse puhuu epäjumalisen
Tarakin huoneessa Abramille: Lähde maaltasi ja suvustasi ja isäsi huoneesta
sille maalle, jonka Minä sinulle osotan jne. Ja erämaassa Hän itse ilmestyy
Moosekselle palavassa pensaassa.
Psalttarista 139 osotetaan myös
selkeästi Jumalan kaikkitietäväisyys ja kaikkialla läsnäoleminen. Lue Ps.
139:1-16. Ja tällaisia lausuntoja Jumalan ilmestyksestä ja olennosta on meillä
sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa runsaasti. Näin oillen on väärä se
ymmärrys, että Jumalaa ei ole seurakunnan ulkopuolella. Ei ole myöskään oikein
ajatella, että Jumala ei ole kolmea kyynärää ylempänä. Apostolit todistavat
Jeesuksestakin, että Hän astui ylös taivaaseen. pilvi vei Hänet.. Taivaasta,
ylhäältä päin laskeusi Pyhä Henki Jeesuksen päälle. Pilvestä kuului Isän
Jumalan ääni kirkastusvuorella. Nämä kaikki osottavat, että Jumala asu myös
korkeudessa. Me uskomme, että Jumala on kaikkialla läsnä olevainen. Hän on
Kiinassa, Tiibetissä, Afrikassa, Amerikassa ja kaikkialla. Mutta Jumala tekee
aseittensa kanssa työtä. Hänellä on välikappaleita, joiden kautta Hän myös
vaikuttaa. Mutta esim. omaantuntoon Hän vaikuttaa suorastaan, välittömästi.
Toivon, että jumalan olennosta
puhuessamme hylkäsimme heikot sanat, jotka harhakäsityksiin johtavat.
Haudatkaamme kelvottomat puheemme ja polvistukaamme Jumalan kunnian edessä. Puhu
Herra, Sinun palvelijasi kuulee!
Näitä puhui Turunen liikutetuin mielin
ja kaikki vastasivat moninkertaisella aamenella.
veli Kanniainen huomautti lopuksi, että
Jumalan vaikuttaa kaikkialla, mutta vanhurskauttaa ainoastaan seurakuntansa
kautta.
Nyt otettiin esille veli Rantalan
esittämä kysymys: Miten ja missä syntinen vanhurskautetaan?
Rantala
pohjusti kysymyksen. Sanoi esittäneensä kysymyksen sen tähden, että näin perin
tärkeässä asiassa olisi kaikilla raamatullinen, sama ymmärrys. Sillä jos on kaksi
käsitystä, on kaksi tietä. Jos eri tavalla käsitetään, tulee kohta hajaannus.
Omasta kokemuksestaan hän sanoi, että hän tuli Jumalan edessä vanhurskautetuksi
silloin, kun hän suurena syntisenä sai Jumalan evankeliumista, jota Hänen
armolapsensa julistivat, rohkeuden omistaa Jeesuksen sovintoveressä kaikki
syntinsä anteeksi. Kun Jumala lastensa kautta evankeliumia julistaa niin, että
armo vuotaa sydämeen, niin siinä tulee ihminen vanhurskautetuksi. Näin tapahtui
Korneliukselle, Paavalille, Kandakeen kamaripalvelijalle, vanginvartijalle
Filippissä ym.
Veli Ryselin kertoi myös kokemustaan,
miten Jumala antoi kristittyjen puhutella häntä niinä aikoina, jolloin hän tuli
uskoon. ei sanonut nähneensä Raamatusta yhtään kääntymystä, jossa ei olisi
Jumalan ihmiset puhutelleet. Muisteli lainalaista tilaansa, tuota raskasta
aikaa, jolloin järki tahtoi pettää. Piti sielun tuskassa rukoilla Jumalalta
sitä armoa, että saisi elää vielä seuraavaan päivään. Ja Jumala johdattikin
niin, että hänet tuotiin Jumalan lasten laumaan, kuten muitakin autuaaksi
tulevaisia on tuotu ja vielä tuodaan. Sillä seurakunnalla on taivaan
valtakunnan avaimet, joilla avataan taivas katuvalle syntiselle.
Veli Typpö lyhyesti kertoi
vanhurskauttavasta uskosta seuraavasti: ”Että siis olemme uskossa vanhurskaiksi
tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa”, ja Room. 3:21-25 vielä selvemmin
näemme, mitä on vanhurskauttava usko. Kun Jumalan armosta Jeesuksen veressä
kaikki synnit saadaan anteeksi, niin sille uskolle Jumala lukee oman Poikansa
täydellisen vanhurskauden. Mutta mistä syntyy usko? Apostoli vastaa: kuulosta.
Tulee siis kuulla evankeliumia. Ja juuri sitä varten Jeesus sääsi evankeliumin
saarnan. Mutta, jotka eivät usko Jumalan sanaa, eivät tule vanhurskaiksi,
vaikka heille kuinka saarnattaisiin.
Veli Nordgren Luleåsta, Ruotsista,
yhtyi täydelleen edellisiin puhujiin vanhurskauttamisopissa, mutta pyysi
erityisesti painostamaan sitä seikkaa, että Jumala vanhurskautta ainoastaan
seurakunnassaan, koska juuri tätä Pyhän Raamatun totuutta usein tahdotaan
toisin kääntää. Siinä suhteessa on myös kolmas uskonkappale ynnä Lutherin
selitys siihen varsin valaiseva.
Norjalaisen P.Postin kysymykseen,
pitääkö olla monta, vai riittääkö yksikin päästöavaimella päästämään katuvaisen
taivaaseen, vastattiin, että kyllä yksikin riittää. Sen näemme Raamatusta:
Ananias päästi Paavalin, Filippus kamaripalvelijan jne.
Veli Rantala muistutti vielä,
ettei meillä ole myöskään semmoinen
ymmärrys, että ihminen ihmisen vanhurskauttaa, vaan että ihminen Jumalan hengen
vaikutuksesta saarnaa evankeliumia ja Jumala vanhurskauttaa sen, joka
evankeliumin uskoo.
Veli Markkanen lausui myös käsityksensä
olevan sen, että vaikka yksityinen ihminen, joka on uskovainen ja Pyhän Hengen
saanut, antaa Jeesuksen nimessä ja veressä toiselle synnit anteeksi ja jo tämä
sen uskoo, niin hän saa Pyhän Hengen, joka johdattaa hänet seurakunnan
yhteyteen.
Veli Ryselin huomautti sitten, että
joskus on ilmennyt puheessa sekotusta Jumalan ja Hänen välikappaleensa välillä.
Ei ihminen vanhurskauta, vaan Jumala. Raamatusta ei löydy tukea tämäntapaisille
lauseparsille: minä vanhurskautin, minä vanhurskautan, se ja se joukko
vanhurskautti. Haudatkaamme ainaiseksi tällaiset sanat.
Veli Kuula ilmi lausui ilonsa siitä,
että puheenvuoroja käyttäneet veljet ovat niin valoisasti tuoneet esille
Jumalan sanan kalliita totuuksia, erittäinkin kun oli puhe Jumalan pelvosta.
Veli Halttu viittasi myös kolmanteen uskonkappaleeseen ja Lutherin
siihen tekemään selitykseen, kun on kysymys syntisen vanhurskauttamisesta.
Veli Karlsson puhui laajemmin siitä,
että Jumalan edelleenkin vaikuttaa kolmessa persoonassa, eikä sitä voi kukaan
estää, ei edes Pyhän Hengen työtä ja
virkaa, jota Hän toimittaa seurakunnassa ja seurakunnan kautta. Karlsson sanoi
sydämestään yhtyvänsä edellisiin puhujiin ja heidän käsityksensä tunnustettiin
kokouksessa yleisesti hyväksytyksi.
Keskustelu päättyi klo 2 ip, jolloin käytiin veljesaterialle….
7. päivä…
Monivivahteista
keskustelua seuraaviensuurten kokousten pitopaikasta. Ehdolla olivat Tampere ja
Helsinki…Puheenjohtaja esitti kolmea ratkaisutapaa: Joko että puhuvaiset veljet
saisivat ratkaista, taikka että äänestetään, taikka että ratkaistaan arvalla.
Arvalla ratkaistiin ja se määräsi Helsinkiin.
Kokousajaksi
sovittiin lokakuun 10 p. 1910.
Veli Posti Norjasta ehdotti
keskusteltavaksi ehtoollisasiasta, koska osa Norjan papistoa on alkanut
kallistua kalvinilaiseen suuntaan. Kysyi, että jos sellainen suunta siellä
voittaa, niin ovatko kristityt velvolliset seuraamaan heitä, jotka sanovat, että
leipä ja viini merkitsevät
Kristuksen ruumista ja verta.
Veli Markkanen: Jeesuksen sanat
kuuluvat: Tämän on Minun ruumiini ja tämä on Minun vereni. Jeesus on sanonut:
Niin usein, kun te syötte ja juotte, niin tehkää se Minun muistokseni eikä merkiksi. Ja Paavali sanoo: Niin usein kun te
syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuolemaa
julistaman. (Kor. 11:26)
Veli Typpö: Uskon täydellisesti
Kristuksen sanoihin: Tämä on Minun ruumiini ja tämä on Minun vereni. Pidän
luterilaisen tunnustuksen raamatullisena ja sen vuoksi kannatan sitä.
Veli Posti: Me luemme Herran sanoja:
Joka syö Minun lihani ja juo Minun vereni, hänelle ijankaikkinen elämä. Ja
päinvastoin me taas ymmärrämme, että missä ei oteta Kristuksen ruumista ja
verta, siinä ei ole ijankaikkista elämää. Olen käynyt Etelä-Norjassa ja on
siellä syntyneen herätysliikkeen keskuudessa hyvin suuri levottomuus tuon uuden
suunnan vuoksi ehtoolliskysymyksessä. Pyydän apua tältä ”veljein seuralta”.
Veli Posti aikoi kokouksen mielipiteen toimittaa Norjan lehtiin niin kuin
vastapainoksi uudelle ehtoolliskäsitykselle. Herätetyt ihmiset pääsisivät siten
vapaaksi tuosta kuormasta.
veli Typpö: Tästä kysymyksestä on
edesmenneinä aikoina jo kylliksi keskusteltu, joten kristityillä lienee selvillä
sekä luterilainen että kalvinilainen tunnustus. Kysyn: Hyväksytäänkö
luterilainen tunnustus, joka kuuluu näin: ”Tämä on Minun ruumiini ja tämä on
Minun vereni?” Yksimielisesti kuului voimakas vastus: ”Se hyväksytään, eikä
mitään muuta.”
Veli Heliste: ”Jeesuksesta ja Hänen
sanoistaan me pidämme kiinni elämässä ja kuolemassa. Näin me opetamme:
Kristuksen ruumiin ota, kun leivän otat. Ja kun viiniä nautitset, nautitset
Hänen vertansa. Anna rakas taivaallinen Vanhin niitten, jotka
sakramentillisesti Sinua nautitsevat, veresi voimaa tuta!
Veli Karlsson: Mitä tulee kirkosta
eroamiseen ehtoollisasian tähden, niin ajattelen, että kristitty saattaa
hyvällä omallatunnolla nauttia Herran ehtoollista valtiokirkon yhteydessä niin
kauvan kun asetusssnat pidetään muuttumattomana. Kristittyjen on Jumalan
sanalla koetettava vaikuttaa, että tuo uusi käsitys raukeaisi. On parasta, että
Norjassakin rauhallisesti odotetaan asian kehitystä ja jätämme kaikkivaltiaan
Jumalan haltuun tämänkin asian.
Veli Hedman lausui ilonsa näistä päivistä, ilonsa siitä, että näinä
päivinä olemme saaneet niin paljon Jumalalta valaistusta ja kehoitusta
sielullemme, ja että nain paljon saa nähdä yhdellä kertaa Jumalan lapsia.
”Mutta surua saa myös tuntea, kun ajattelee, että vihollinen on saanut vallan
niin paljon hajottaa Jumalan lapsia toisistaan erilleen. Ja tämä suru uusiintuu
joka kerta, kun saa nähdä erkaantuneita veljiä”. Toivotti sitä, että voitaisiin
yhtyä herran Jeesuksen ympärille kaikki.
Rantalan ja Karlssonin alotteesta
kokouksessa lausuttiin veljellinen varotus niille kristityille, jotka ovat
joutuneet kannattamaan ja lukemaan jumalankieltäjien sanomalehtiä ja
kirjallisuutta, sillä ne kuivaavat pois taivaallisen elämän sydämeltä ja
sisälle tulee ahneus ja tämän elämän suru.
Veli Markkanen puhui lasten ja nuorten puolesta,
kuinka he raukat jo kymmenvuotiaina kallistuvat jumalankieltäjien kuiluun, kun
perheissä suvaitaan sosialistein myrkyllistä kirjallisuutta ja lapset saavat
niitä lukea.
Veli Heliste sanoi, että niissä
perheissä, missä tuota kirjallisuutta pidetään pöydällä ja kätketään
kaappeihin, lapset pian tappelevat vanhempiaan vastaan ja häväisevät heitä.
Veli Rantala varotti vielä erittäin
sosialistien arpojen ostamisesta.
Puheenjohtaja
kokoisi keskustelussa ilmenneet ajatukset seuraavaan loppuponteen: ”Nämä turmiolliset
suunnat, sosialismi ja anarkismi, ovat kihlanneet toisensa ja menneet
avioliittoon. Minä nyt kysyn: Saatammeko pitää puhtaana ihmistä, joka, vaikka
tunnustaa kristillisyyttä, rakastaa tätä sosialismi-anarkismi avioliittoa ja
sitä kannattaa? Yksimieleinen huuto: ”Emme!”,
kaikui vastaukseksi. ”Siis tulee”, jatkoi puheenjohtaja, ”merkatuksi se
kristillisyyttä tunnustava henkilö, joka heitä ja heidän kirjallisuuttaan ja
sanomalehtiään kannattaa ja suosii.”
Puheenjohtaja: ”On toivottu, että tämä
pöytäkirja ja Armonsanomat tästedes painettaisiin myös ruotsin kielellä.
Veli Ryselin: ”Suositan tämän asian
ruotsinkielisten kristittyjen omaan vapauteen, jos tahtovat saavat toimittaa
ruotsinkielisen käännöksen. Se on minun ehdotukseni. Soisinpa, että ei
ainoastaan nämä pöytäkirjat ja Armonsanomat, vaan kaikki muutkin Pyhän Hengen
vaikuttamat kirjoitukset käännettäisiin vaikka kaikille maailman kielille.
Kokous hyväksyi veli Ryselinin lausumat ajatukset ja niin jäi ruotsintaminen
ruotsinkielisten kristittyjen omaan vapauteen.
Veli Färdig Kaliforniasta: Olen ollut mukana täällä kokouksessa nyt
muutamia päiviä. Ilolla tunnen kaikissa täällä tehdyissä päätöksissä olevani
täydellisesti yksimielinen. Sieluani on suuresti virvoittanut se taivaallinen
rauha ja rakkauden ilma, jota tekin hengitätte täällä. Meillä siellä ja teillä
täällä on sama Jumalan Henki. Rukoilen Jumala, että vastakin saisimme pitää
tällaisia suuria kokouksia. Antakoon vastakin rakkauden Jumala, että näin yksimielisiä
olisimme. ”O jospa pian saisimme kokoontua Karitsan istuimen eteen suuren
hääsaliin taivaassa!. Täällä koskee sydämeen eroikävä. Saanko viedä Lännen
jumalanlapsille terveisiä teiltä?” ”Viekää, viekää”, kuului huutoja, ”pian
yhteen tulemme, Ylkä tulee pian!” Rakkauden ja ikävän kaipuusta johtuvat
liikutusten äänet täyttivät ilman.
Hetkisen perästä, kun mielet
tyyntyivät, lausui puheenjohtaja: Elävän kristillisyyden ohella on aina ollut
eriseuroja. Niin se oli jo apostolisen aikana ja niin se on meidän ajallamme,
joka ikävällä on täytynyt kokea. Kysyn tässä, eikö olisi kohtuullista
vastaisten eriseurojen välttämiseksi, että jos vielä ilmestyy kristillisyyteen
henkilöitä, yksi eli useampia, jotka alkavat jotain uutta ja muka parempaa
vakuuttamaan, joka ei kuitenkaan pidä yhtä Pyhän Raamatun hengen kanssa, heitä
ei pidä ottaa vastaan, ennekuin heidän uutuutensa tällaisissa kokouksissa
tutkitaan Jumalan sanan valossa? Puheenjohtajan esitys hyväksyttiin.
Veli Heliste varoitti sellaisesta
”veljesseurasta”, joka on syntynyt syrjäyttämällä Jumalan armojärjestyksen ja
sivuuttamalla uudensyntymisen välttämättömän vaatimuksen. Se on musta seura
valkoisessa veljeyden vaipassa. Älkäämme unohtako tätä veljesseuraa, johon me
kuulumme, sillä siihen kuuluvat kaikkia vanhurskaat Aabelista asti. Tämän
seuran toinen pää on täällä kyynelten laaksossa vähän aikaa, toinen pää on
Jumalan istuimen edessä. Ja ne kaikki ovat hengessä läsnä täällä, jos vaan
meillä olisi silmiä nähdä.
Veli Rantala: Pahennusten välttämiseksi
puhun, ettei meistä nousisi enää yhtään eriseuraa. On erittäin tärkeätä, että
jokainen puhuja, nuori ja vanha, oppinut ja oppimaton saarnaaja, aina
ahkeroitsee vaeltaa puhtaalla
omallatunnolla. On kaikista asioista koeteltava, mikä Jumalan hyvä,
otollinen ja täydellinen tahto on. Kristillisyys ei saa tulla miksikään
maalliseksi elinkeinoksi. Ei kunnia eikä ahneus, eikä mikään muu synti saa
panna saarnaamaan. Sillä jos ne saavat vallan, tulee hedelmästä vaikka mitä
huonoa. Ottakaamme rakkaani Herra Jeesus esikuvaksemme, että niin tekisimme
kuin Hän esikuvan jätti.
Keskustelu lopetettiin ja käytiin
yhteiselle päivälliselle….
Puheenjohtaja ilmoitti sitten, että
vaikka oli aijottu tämän kokouksen pöytäkirja nyt lukea, niin täytyi se jättää,
kun oli ollut mahdotonta saada se niin pian valmiiksi. Päätettiin niin, että
kun se valmistuu, tarkastajat sen tarkastavat ja hyväksyvät. Kokous tyytyis
siihen. Päätettiin painattaa pöytäkirja myös Armonsanomaan.
Seurasi kysymys: Mitä on kristittyjen
ajatteleminen autuuden asiassa toisin ajattelevista? Ensimmäisessä kristittyjen
yleisessä kokouksessa Oulussa jo paljon puhuttiin siitä asiasta ja tultiin seuraavaan
päätökseen: Rakkaudesta on saarnattava
evankeliumia kaikille rajoittamatta Jeesuksen käskyn mukaan ja että erityisesti
yksityisiäkin rakkaudessa puhutellaan. Ei nytkään ole toisenlaisia
ajatuksia eikä muuta keinoa. Ja siihen kokous yksimielisesti yhtyi.
Luetun ja saarnatun sanan keskinäisestä
suhteesta on myös ennen keskusteltu, joten sekin jätettiin ajan lyhyyden
vuoksi.
Kysymystä koron ottamisesta on samoin
ennen käsitelty, ja kun keskustelu voisi mennä kovin pitkäksi, niin jätettiin
sekin entiselleen.
Kysymys ”Eikö kristityt vanhemmat
kouluuttaisi lapsiaan opettajiksi, että siten saataisiin parempia opettajia,
kun koulussa nykyään nykitään pois kotona istutettu Jumalan sanan siemen?”
jätettiin itse kunkin vapaaseen tahtoon tehdä omantuntonsa mukaan.
Veli Matilainen toivoi, että kristityt
ahkeroisivat pitää pyhäkoulua paikkakunnillaan.
Veli Rantala yhtyi Matilaisen
ehdotukseen ja kehotti ahkeruuteen siinä asiassa. Valitkoot kristityt jonkun
keskuudestaan pitämään pyhäkoulua. sillä lasten
sydämet ovat hyvää maata. Joskaan ei hedelmä aina tule heti näkyviin, niin
ajan oloon voi siemen itää. Ja ovathan lapset sen ajan poissa turhuudesta.
Yksimielisesti yhdyttiin näiden veljien toivomukseen.
Seurasi sitten kysymys konkursseista.
Puheenjohtaja kysyi: ”Miten vältettäisiin, ettei kristittyjen tarvitseisi tehdä
vararikkoa?” Toivoi, että annettaisiin aikanaan hyviä neuvoja, ettei kukaan
Jumalan lapsi niihin koettelemuksiin sortuisi.
Veli Rantala huomautti, kuinka ympäri
maata on tässä suhteessa ollut paljon murheen aihetta. Jumalattomat
päällekantavat, että me otamme ihmisiltä velkaa niin kauan kuin saamme, ja kun
emme enää saa, niin teemme konkurssin. Ja näissä syytöksissä on paljon perää.
Antoi sen neuvon, ettei kukaan eläisi yli varojensa. Jos vielä joku kristitty
sattuisikin joutumaan vararikkoon, niin pitäisi sittemmin, jos Jumala varoja
siunaa, koettaa korvata niille, jotka ovat joutuneet vahinkoon, eikä panna
omaisuutta vaimon, lasten tai kenenkään muun nimiin, ja niin vääryydessä elää
ylellisyydessä, toisten varoilla. Yksimielisesti yhdyttiin veli Rantalan
neuvoon.
Kastamattomain lasten autuudesta tehdyn
kysymyksen johdosta puheenjohtaja huomautti, että siinä asiassa lienee tuskin
keskustelemista, sillä Jeesuksen sanat ovat selvät, kun Hän sanoo: ”Sallikaa
lasten tulla minun tykööni ja älkää kieltäkö heitä, sillä senkaltaisten on
Jumalan valtakunta. Yhdyttiin siihen ajatukseen.
Veli Wuorisalon kysymyksistä ei
myöskään ehditty keskustella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti