Ns. antinpäivänkokouksessa marraskuun lopulla 1945 nähtiin harvinainen ilmiö lestadiolaisuuden historiassa. Silloin saavuttivat SRK:n ja Rauhan Sanan nimeämät edustajat sovinnon, jossa pyrittiin korjaamaan vuosina 1932 - 1934 vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtunut hajaannus. Tammikuussa 1946 samojen edustajien pitämässä jatkokouksessa elettiin vielä positiivisissa tunnelmissa, vaikka kentältä kuului jo soraääniä. Helmikuussa pitivät lähinnä Satakunnasta kotoisin olleet sovinnon vanhoillislestadiolaiset vastustajat Porissa kokouksen, jossa tuomittiin sovinto ja lähetettiin kiertokirjeitä, joilla pyrittiin vaikuttamaan vanhoillislestadiolaisen seuraväen mielipiteisiin. Rauhan Sanan puolella näkyvin sovinnon vastustaja oli heidän lehtensä toimittaja kirkkoherra Väinö Juntunen. Maaliskuussa molempien ryhmien edustajat kokoontuivat Tornioon, mutta tässä vaiheessa mielipideilmasto oli muuttunut ja sovinto raukesi. Muutamia näkyviä Rauhan Sanan vaikuttajia siirtyi kuitenkin SRK:n leiriin. Heistä mainittakoon Pentti J. P. Seppänen ja Mauno Aho. Siionin Lähetyslehti julkaisi huhtikuussa 1946 lyhyen selostuksen kokouksesta sekä siellä vanhoillislestadiolaisten toimesta laaditun tiedoksiannon, jotka ovat alla.
------------
Puhujain kokous Torniossa.
------------
Puhujain kokous Torniossa.
Siionin Lähetyslehti no 4 1946, 54
Maaliskuun 19-21 päivinä 1946 kokoontui Torniossa Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen koolle kutsuma puhujainkokous. Veljiä oli saapunut eri puolilta maata, kaikkiaan noin puolitoistasataa, sekä lisäksi useita Ruotsista. Kokouksen tärkeimpänä tehtävänä oli käsitellä kysymystä sen sovintoyrityksen tuloksista, joka sai alkunsa Oulussa 30.11.45 pidetyssä ”Antinpäivänkokouksessa" ja sen jatkona viime tammikuussa pidetyssä kokouksessa ja jonka tarkoituksena oli sen vahingon korjaaminen, joka on aiheutunut v:n 1934 hajaannuksesta.
Todettiin, että se työ, mitä on tehty p.o.
kokouksissa laaditun julkilausuman pohjalla, kun veljiä lähetettiin kaksin ja
kaksin seurakuntiin, on useilla paikkakunnilla tuottanut siunausta. Moni on
saanut kokea, että ”armossa on varaa ja veressä voimaa". Näin ei
kuitenkaan kaikkialla ole käynyt. Julkilausuman sanamuoto ei kaikissa
kohdissaan kyllin selvästi vastannut sitä, mitä valitsemamme veljet mainitussa
kokouksessa käyttämässään puheenvuoroissa olivat esittäneet, vaan antoi aihetta
sellaiseenkin ajatukseen, että kysymys on vain rakkaudettomuuden korjaamisesta.
Tämä oli saanut aikaan levottomuutta, ja sen vuoksi puhujain kokouksessa
tuotiin esiin m.m. seuraavia selventäviä näkökohtia:
N.s.”pikkuesikoisuus" meidän maassamme
sai alkunsa eräiden paisuneiden ja seurakunnan rakikauden neuvot
ylenkatsoneiden miesten menettelystä, jolla he särkivät seurakunnan yhteisen
rakkauden, Kootessaan ympärilleen ja vetäessään mukaansa kannattajajoukon he
muodostivat siitä seurakunnan yhteisestä rakkaudesta eristäytyneen
seurakuntayhteyden, siis eriseuran. Ja kun he tätä raamatun vastaista
menettelyään vieläpä raamatun sanalla puolustivat, emme ole voineet emmekä voi
pitää sellaista muuna kuin vääränä oppina, Tästä ja tämän kannattamisesta on
tosi syy taipua parannukseen, sillä tapahtunut vahinko ja sen seuraukset eivät
muuten tule korjatuiksi. Kenessä meissäkin ja menettelytavoissamme on ollut
lihan kiivauden vaikuttamaa taitamattomuutta, siinä kukin antakoon Jumalan
sanan koetella itseään omantuntonsa vikojen parannukseksi. Veljet, jotka olivat
osallistuneet julkilausuman laatimiseen ja tehneet työtä sen pohjalla, olivat
tosin toimineet parhaan ymmärryksensä mukaan, mutta myönsivät, että paljon
murhetta tuottaneiden vahinkojen korjausyritykset eivät ole joka paikassa
eivätkä läheskään kaikkien suhteen vieneet toivottuun tulokseen. Siitä, missä
oli jouduttu Jumalan seurakuntaa murehduttamaan, tehtiin veljellistä
parannusta.
Kokouksessa tuotiin ilmi niiden erossa
olleiden jo tapahtunut parannus, jotka olivat tehneet puhtaaksi sielunsa
totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta vilpittömään veljelliseen rakkauteen.
Niinikään käsiteltiin kysymystä Porin seudun
kristittyjen pitämästä kokouksesta ja siellä laatimasta kirjelmästä, jota oli
lähetetty puhujille ja. seurakuntiin yli maan, vieläpä Ruotsiin. Todettiin,
että Porin kokouksessa, olleetkin olivat joutuneet viallisiksi unohtaen
”Kristuksen kirkkolain" (Matt. 18) ryhtyessään omin päin korjaamaan
puhujainkokouksen asettaman toimikunnan ja kristittyjen vuosikokouksen
valitseman Keskusjohtokunnan työtä, vaikka tiedettiin, että asia tulee esille
tässä puhujainkokouksessa. Samoin todettiin kirjelmässä käytetyn kovaa ja
rakkaudetonta kieltä. Näin en saatu aikaan levottomuutta, väärinymmärrystä ja
epäluottamusta Keskusjohtokuntaa, neuvottelukunnan jäseniä ja monia kalliita
puhujaveljiä kohtaan. Näistä kaikista tehtiin veljellisesti parannusta ja
siunattiin toinen toistaan Jeesuksen veren siunauksin.
Puhujain kokous otti yhteyden myös eronneiden
edustajiin. Käydyissä neuvotteluissa eräät heistä ilmoittivat parannuksellaan
tarkoittaneensakin juuri tätä sekä toivat parannuksensa julki tässäkin
tilaisuudessa. Osa oli sitä mieltä, että niin pian kuin he asian näin
käsittävät, hekin tekevät parannuksien. Osa pysyi kiinteästi kannallaan.
Edellä esitetyt näkökohdat kiteytti kokous
lyhyeen tiedoksiantoon, joka julaistaan erikseen toisaalla lehtemme tässä
numerossa.
---------
---------
Tiedoksianto
Siionin Lähetyslehti no 4 1946, 58
Torniossa maaliskuun 19-20 päivinä 1946
pidetty koko maata käsittävä kristillisyyden puhujain kokous, johon myös otti
osaa useita kristillisyyden puhujia Ruotsista, on päättänyt tarkan harkinnan
jälkeen yksimielisesti antaa seuraavan tiedoksiannon:
1. Kun tässä kokouksessa luettiin 30.11.1945
pidetyn neuvottelukokouksen yksityiskohtainen keskustelupöytäkirja ja
22-23.1.46 pidetyn jatkokokouksen päätös, niin todettiin, että näiden kokousten
julkilausumat eivät olleet yhtäpitäviä neuvottelukokouksessa käydyn keskustelun
kanssa, vaan olivat muodostuneet sisällöltään erheyttäviksi,
neuvottelukokoukseen valitsemiemme miesten raamatullisesta käsityskannasta
eroaviksi.
2. Ilmituomme uskomme, ettei yhdessäkään toisessa
kuin Jeesuksessa ole autuutta, sillä ei myös
ole muuta nimeä taivaan alla ihmisille annettu
kuin Jeesus, jossa meidän pitää autuaaksi tuleman.
(Ap.t.4:12.)
3. Kristuksen seurakunta on yksi ja jakamaton.
4. Tässä seurakunnassa Pyhä Henki johdattaa
kaikkia ihmisiä parannukseen ja evankeliumin kautta uskomaan Kristukseen, jonka uskon hedelmänä
on rakkaus ja hengen yhteys.
5. N.s. pikkuesikoisuus on eriseura ja jo
sellaisena väärä oppi, ja vaikka emme väitäkään sen
kieltävän Kristuksen jumaluutta, kuten eräs
eriseura apostolien ajalla (2. Joh. 7), katsomme jo sen
vääräksi opiksi, että se on puoltanut eriseuraisuutta, Kristuksen opista
poiketen, muodostamalla
erillisen seurakuntayhteyden.
6. Kristuksen seurakunta, tämänkin kokouksen
kautta, Jumalan sydämellisen laupeuden jälkeen kutsuu kalkkia eksyneitä ja
harhaan johdettuja ja on valmis avosylin vastaanottamaan heidät parannuksen
kautta yhteen lammashuoneeseen (Job.10:16) ja iloitsee niistä, jotka jo ovat
tehneet puhtaaksi sielunsa totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta vilpittömään
veljelliseen rakkauteen, (l. Piet.1: 22.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti