Kirkkoherra L. P. Tapaninen, joka oli yksi antinpäivän kokouksen osallistujista ja siellä saavutetun sovinnon voimakas tukija, kirjoitti alla olevan artikkelin Siionin Lähetyslehden seuraavaan eli tammikuun numeroon. Siinä hän toteaa mm., ettei maan päällistä puhdasta seurakuntaa ole olemassakaan. Hänen käsityksensä mukaan mukaan kaikilla 1930-luvun alussa tapahtuneen hajaannuksen olisi syytä antinpäivän "hengessä" parannukseen. Lisäksi hän kritisoi liiallista seurakunnan korostamista. Tässä kyseinen artikkeli
---------
---------
Parannus
Vapahtajamme Kristus osoittaa kymmenen
neitseen vertauksessa, että niiden kymmenen joukosta, jotka lähtivät ylkää
vastaan, vain viisi oli valmiista Yljän tullessa. Näemme Jeesuksen
vertauksessaan osoittavan, että vaikkakin noiden kymmenen joukkoon sisältyi
Jumalan valtakunta, ja he kaikki yhdessä lähtivät, ei Jumalan elävä seurakunta
kuitenkaan ollut sama kuin noiden yhdessä lähteneiden summa. Sitä kutsutaan
seurakunnaksi ainoastaan sentähden, että sen keskellä oli niitä, joilla oli
öljyä astioissansa. ”Laitojansa myöten" puhdasta seurakuntaa, jota monet
vilpittömät sielut kaikkina aikoina ovat haaveilleet, ei ole olemassa, vaan se
ilmestyy vasta Kristuksen toisessa tulemisessa kirkkaudessansa. Parannusta ei
sentähden tehdä puhtaan seurakunnan aikaansaamiseksi, vaan kun on kysymys
hajaannuksen korjaamisesta, on tarkoitus vain koota yhteen lauma, jonka
keskellä kajahtaa puhdas ja selkeä evankeliumin saarna. On niitä, jotka eivät
siltä usko eivätkä kanna Hengen hedelmää, vaikka ovat hyväksyneet puhtaan
evankeliumin ja ovat matkaan lähteneet yhdessä joukossa. Mutta toiset uskovat
ja ovat saaneet uskon kautta Pyhän Hengen. Kun Jumalan seurakunnalla on
tuomiovalta oikean ja väärän välillä, ei tällä vallalla kuitenkaan tehdä
tuomioita puhtaan seurakunnan aikaansaamiseksi, vaan se koskee oppia ja elämää.
On myös seurakuntia, joista elämä on niin tyystin loppunut, että heidän voidaan
sanoa kuolleen, koska he hyväksyvät kuolleita opettajia, joilla on nimi, että
he elävät. Nekin voivat jonkun aikaa Jumalan uskollisuuden tähden olla
seurakuntien luvussa, mutta heille kuuluu kehoitus parannukseen. Jumalan
seurakunta on kallis, koska me synnymme evankeliumin kautta sen helmaan, ja
koska meitä siinä hoidetaan. On kuitenkin väärää kiivailua seurakunnan
puolesta, sillä muutamat ovat ottaneet sen suojaksensa Pyhän Hengen nuhteita
vaataan ja niin sotivat Jumalan sanalla Jumalaa vastaan. Niille saamaamme, että
ulkonaiseen seurakuntayhteyteen kuuluminen ei heitä auta, ellei teillä ole
öljyä astioissa, että lamput palaisivat Yljän tullessa.
Sentähden me emme saa huutaa: "seurakunta,
seurakunta", kuin parannuksen huuto kuuluu seurakunnille Kristuksen suusta
(Ilm. 2 ja 3). sillä on uhkaamassa vaara, että kynttilänjalka syöstään pois
sijaltansa Ilm. 2:5), ellei parannusta tapahdu. Eivät myöskään toiset voi tehdä
parannusta toisten puolesta, vaan kunkin on tehtävä parannus omista vioistaan,
kuten sovittelukokouksen, julkilausumassa on kehotettukin. Kristillisyydessä on
vanhastaan ymmärretty, että julkisen vian korjatuksi tulemiseksi on
tarpeellista noudattaa Pyhän. Hengen kehoitusta taipua julkiseenkin
parannukseen. Ei ole tuntematon se hajaannus, joka yli kymmenen vuotta sitten
on kristillisyydessä tapahtunut. Pyhä Henki seurakunnassa on saatettu sen
kautta murheelliseksi. Muutamien pitäisi vielä muistaman, että he ovat olleet
itse, vieläpä suurella voimalla ja kiivaudella, tekemässä työtä, jonka
tuloksena hajaannus kaikkine raskaine seurauksinensa on tullut. Toiset ovat,
mikä mistäkin: syystä, olleet heitä kannattamassa. Muutamat eivät ole tahtoneet
tai uskaltaneet jo ajoissa asettua vahingon veräjälle estämään onnettomuutta.
Ja paljon on niitä, jotka ovat tahtoneet ja asettuneet, vieläpä kiivailemalla
kiivailleet totuuden puolesta, mutta ei taidon jälkeen. Kaikille kuuluu kehoitus
parannukseen.
Mistä siis on tässä asiassa tehty parannusta
ja parannukseen kehoitettu? Muutamat ovat olleet vaatimassa, että Oulun
sovintokokouksesta annetussa julkilausumassa olisi pitänyt olla sanat:
”väärästä opista ja eriseurasta". Mutta Pyhä Henki, joka kokouksessa
voimallisesti vaikutti, kirkasti osanottajille, että nuo sanat erotuksetta
kaikille osoitettuina olisivat olleet ensiksikin väärät ja toiseksi liian
korkealta lausutut. Taidottomalla ja pystyllä mielellä ei korjata kipeätä
haavaa, vaan o seurattava niitä työntekijöitä, jotka ovat pyytäneet olla hienot (l. Tess. 2:7)
kaikessa työnteossansa ja Jumalan sanan oikein jakaa. Mutta syntiä ei ole
julkilausumassa kierretty eikä kaunisteltu, koska sanat kuuluvat: ”rikoksista
seurakunnan yhteistä rakkautta vastaan".
Tähän Vapahtajamme meille antaman korkeimman käskyn rikkomiseen ovat
tosin toiset syyllistyneet eri tavalla ja eri määrässä kuin toiset, mutta
tällaisena parannuksen kehoitus kuuluu kaikille erotuksetta ja kysymyksessä on
nyt kuuliaisuus Pyhälle Hengelle itse kunkin kohdaltansa. Että ei myöskään
jäisi epäselväksi, minkälaiseen opinkäsitykseen seurakunnasta parannus on
tehtävä, on julkilausumassa otettu uudelleen
esille ne kohdat, joihin
sovintoyritys Oulussa 1934 kaatui, mutta joihin nyt Pyhä Henki
sydämet taivutti.
Parannus on siis parannus synnistä, ja missä
tämä parannus on tehty, siellä tähän on vastattu anteeksiantamuksella Jeesuksen
nimessä ja veressä, ja siihen on myös Pyhä Henki sinettinsä pannut. Sentähden
ja koska haava on vielä kirvelevä, tahtoo julkilausuma olla muistuttamassa
siihen, että joka tahtoo olla mukana ja käydä oppimassa Jeesusta, joka on
sairaana jonkun sydämessä, auttajan on nöyrryttävä kumartumaan autettavan
viereen, vieläpä polvistuttavakin ja rukoiltava anteeksi omaa heikkouttansa.
Asian korjaamisessa Jumalan sydämellisen laupeuden jälkeen ei ole kysymys
minkäänlaisesta väkikartun vedosta, kumpi tässä voittaisi. Kysymys ei ole
meidän, vaan Jumalan kunniasta. Tällä tavalla seurakunta osoittautuu sen
Jeesuksen mielen kaltaiseksi, joka jouluyönä astui 'kirkkaudestansa alas kylmän
tallin pahnoille. Seurakunnalla on tässä asiassa vielä paljon kärsimistä, mutta
me tahdomme Mm anoa voimaa kärsiä, vieläpä pahojakin, ja niin täyttää
Kristuksen kärsimiset hänen ruumiissansa, joka on seurakunta, olla jatkuvasti
Kristuksen kärsimisen osallisuudessa.
Jumalan Pyhä Henki, joka luo ja ylläpitää
seurakuntansa täällä maan päällä voimansa sanalla, on totinen Jumala, imutta
Hänen sota-aseensa eivät ole lihalliset, vaan hengelliset, ja usein näyttävät
heikolta meidän silmissämme. Niissä on kuitenkin yksin se voima, joka kykenee
vastaanseisojat voittamaan, ja ne ovat no kalliit armokeinot, joiden, avulla
Kristus asettaa eteensä seurakunnan, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä.
Tehkäämme, veljet ja sisaret, työtä vielä vähän aikaa, etsiäksemme yhteen niin
korpeen kuin vuorille eksyneet lampaat, niin kuin kirjoitettu on: ”kadonneet
tahdon minä etsiä, eksyneet tallelle tuoda, haavoitettuja sitoa, heikkoja
vahvistaa." Taipukaamme kukin kohdaltamme Paimenen vitsan ja sauvan alle.
Pian kuuluu kutsu: ”Tulkaa ja omistakaa se valtakunta, joka teille valmistettu
on maailman alusta."
Tilanteen selvennykseksi olen monien veljien
kehoituksesta rohjennut esittää edellä kirjoitetut ajatukset.
L.P.Tapaninen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti