Oslossa esikoislestadiolaiset kokoontuvat Brynin rukoushuoneella (Bryn bedehus) |
Norjan esikoislestadiolaiset painattivat 1990-luvulla lehtisen Av tro til tro (Uskosta uskoon), jossa he esittelivat liikkeen historiaa, oppikäsityksiä, suhdetta yhteiskuntaan ja tapakulttuuria. Sen oli laatinut saarnaaja Fridtjof Apelthun (1922-2012). Joku norjankielen nyanssitkin hyvin hallitseva aikoinaan käänsi tämän, mutta valitettavasti en muista enää, kelle siitä kunnia kuuluisi.
Uskosta uskoon (norj. Av tro til tro)
JOHDANTO
Lestadiolaiset ovat saaneet nimensä viime vuosisadan ensimmäisellä puoliskolla
Pohjois-Ruotsissa vaikuttaneen rovasti Lars Levi Laestadiuksen mukaan.
Laestadius oli etevä teologi ja hänellä oli suuri ymmärrys armonjärjestyksessä.
Hän myös korosti raamatullisen opin tärkeyttä. Laestadiuksen selkeän Jumalan
sanan julistuksen tuloksena syntyi herätys, joka ulottui yli koko
Pohjois-kalotin. Tämä lestadiolainen herätysliike, jota on myös kutsuttu
"Pohjolan suurimmaksi herätysliikkeeksi", on edelleen elävä liike.
Monet eivät tiedä lestadiolaisen opin sisällöstä. Laestadiuksen saarnakokoelmia lukuun ottamatta opistamme ja uskostamme onkin vähän informaatiomateriaalia norjaksi.
Meiltä on pyydetty esitteitä ja opetusmateriaalia. Ennen kaikkea koululaiset, mutta myös muut tahtovat tietää meistä. Meiltä kysytään, kuulummeko johonkin lahkoon, uskommeko Jeesukseen, ja olemmeko valtiokirkon jäseniä.
Olemme iloisia kysymyksistä ja tahdomme mielellämme kertoa uskostamme. Monien kristittyjen kehottamana olen siksi kirjoittanut lyhyen informaatiovihkosen lestadiolaisesta uskosta ja opista.
Fjell, syksyllä 1992, Fridtjof Apelthun
Monet eivät tiedä lestadiolaisen opin sisällöstä. Laestadiuksen saarnakokoelmia lukuun ottamatta opistamme ja uskostamme onkin vähän informaatiomateriaalia norjaksi.
Meiltä on pyydetty esitteitä ja opetusmateriaalia. Ennen kaikkea koululaiset, mutta myös muut tahtovat tietää meistä. Meiltä kysytään, kuulummeko johonkin lahkoon, uskommeko Jeesukseen, ja olemmeko valtiokirkon jäseniä.
Olemme iloisia kysymyksistä ja tahdomme mielellämme kertoa uskostamme. Monien kristittyjen kehottamana olen siksi kirjoittanut lyhyen informaatiovihkosen lestadiolaisesta uskosta ja opista.
Fjell, syksyllä 1992, Fridtjof Apelthun
Fridtjof Apelthun |
HISTORIIKKI
Lestadiolainen herätysliike on ruotsalaista
alkuperää. Se alkoi ruotsalaisesta papista Lars Levi Laestadiuksesta. Hän
syntyi Jäckvikissä, Ruotsissa 10. tammikuuta 1800 ja kuoli 21. helmikuuta 1861.
Hänen isänsä oli pappissuvusta ja äitinsä oli hurskas nainen, jolla oli
saamelaisverta suonissaan. Lars Levi opiskeli kasvitiedettä ja teologiaa
Uppsalassa. Vuonna 1825 hänet vihittiin papiksi Pohjois-Ruotsiin.
Hänellä oli suuret tiedot aikansa teologiasta
ja muusta tieteestä. Hän saavutti kansainvälistä mainetta lupaavana
kasvitieteilijänä ja oli eräs Pohjolan tunturikasvillisuuden parhaimmista
tuntijoista. Hän oli Ruotsin kuninkaallisen tiedeakatemian jäsen ja Ranskan
kunnialegioonan ritari. Hänen tärkeimmät kirjalliset teoksensa olivat saarnojen
lisäksi pastoraalitutkielma Crapula Mundi (1843), aikakausilehti Ens
ropandes röst i öknen (1852-1854), suom. Huutavan ääni korvessa ja
filosofinen teos Dårhushjonet suom. Hulluinhuonelainen.
Hänen nimeään kantava herätysliike on nykyään
levinnyt Ruotsiin, Suomeen, Norjaan, Tanskaan, Yhdysvaltoihin ja Kanadaan.
Herätysliikkeeseen lasketaan kuuluvan kaikkiaan n. 320 000 henkeä.
Lestadiolaisuus on valitettavasti aikojen saatossa jakautunut useisiin
suuntiin. Tämä informaatiovihkonen käsittelee esikoislestadiolaisia.
Esikoisia on edelleenkin Ruotsissa, suurin
osa pohjoisessa, mutta viime vuosina on levinnyt versoja myös maan eteläosiin
ja useita seurakuntia on syntynyt.
Norjassa lestadiolaisuus on pääosin levinnyt
pohjoisiin lääneihin, mutta lestadiolaisseurakuntia on myös Malmissa
Pohjois-Trøndelagissa, Trondheimissa, Oslossa, Bergenissä ja Porsgrunnissa.
Parhaiten lestadiolaisuus on saanut
jalansijaa Suomessa, jossa on seurakuntia joka puolella maata. Itärajan
avauduttua on Suomesta alettu tehdä lähetystyötä Venäjälle, ja saarnaajia on
lähetetty säännöllisesti Pietarin ympäristöön. Myös Moskovaan on ollut
lähetyksiä ja lähetysmatkoja on tehty aina Siperiaan asti.
Siirtolaisten mukana lestadiolainen
herätysliike on saavuttanut myös Yhdysvallat ja Kanadan. Siellä erityisesti
USA:n pohjoisvaltioissa on varsin suuria seurakuntia. Lestadiolaiset ovat
siellä järjestäytyneet omiksi kirkkokunnikseen. Esikoiset käyttävät nimeä The
Old Apostolic Lutheran Church.
Yksittäisiä lestadiolaisia on myös useissa
Euroopan maissa. Seuroja on viime vuosina pidetty Brysselissä ja
Düsseldorfissa.
Pieni seurakunta on myös Tanskassa.
Joka joulu eri seurakunnat lähettävät
lähetysmiehiä Jellivaaran jouluseuroihin Ruotsin lappiin. Näissä jouluseuroissa
keskustellaan sekä opillisista että käytäntöön liittyvistä kysymyksistä.
Lapin Maria
Lars Levi Laestadius vihittiin papiksi vuonna
1825, mutta hänen hengellinen syntymänsä tapahtui vasta uudenvuodenpäivänä
1844. Laestadiuksen auttoi elävään uskoon nuori saamelaistyttö nimeltä Maria.
Sen todistuksen kautta, jonka Maria antoi kokemuksistaan kristittynä,
ilmoitettiin Jumalan vanhurskaus uskosta uskoon (Room. 1:16-17).
Mariasta kerrotaan Gunnar Wikmarkin kirjassa L.L.
Laestadius och lappflickan Maria sivulla 37: "Maria oli köyhä
lappalaistyttö, joka tuli syvään hengelliseen heräykseen. Se sai hänet etsimään
kaukaa pelastusta sielulleen. Monien suurten vaikeuksien kautta ja jopa
henkensä vaarannettuaan hän saapui "heränneiden" luokse Noran
seurakuntaan, jossa pappi Brandell vapautti hänet niin, että Maria hänen
kauttaan tuli elävään uskoon.
Talollisen poika Per Brandell kasvoi
"lukijaisten" keskuudessa. Nuori Brandell oli epätavallisen lahjakas
ja hänelle avautui mahdollisuus opiskella teologiaa ja tulla papiksi. Hänestä
tuli suuri herätyssaarnaaja.
Kymmenen vuotta ennen Marian tuloa Brandellin
luokse, toukokuussa 1823, kirjoitti Evankelinen seura raportin Tukholmasta
Herrnhutiin, Saksaan herätysliikkeen työstä Norassa ja monilla
lähipaikkakunnilla "Harvoin kuluu päiviä, ettei yksi tai useampi herännyt
tule kysymään: Mitä meidän on tehtävä tullaksemme autuaiksi?".
Tästä voimme nähdä, että lestadiolaisella
herätysliikkeellä on juurensa Herrnhutin veljesseurakunnassa, johon kuuluvia
kutsutaan myös herrnhutilaisiksi heidän asuinpaikkansa mukaan (Herrnhut
tarkoittaa 'Herran suojeluksessa'). Se oli lutherilaisuuden sisällä toiminut
herätysliike, joka teki lähetystyötä myös Skandinaviassa. On sanottu, että he
rukoilivat lakkaamatta 100 vuoden ajan lähetyssaarnaajiensa ja heidän työnsä
puolesta.
Side "uskosta uskoon" kulkee sitten
edelleen Martti Lutherin kautta Böömin veljiin ja Alppien yli Ranskaan ja
Italiaan valdolaisiin (myöhemmin tunnettu hussilaisina), joka oli ainoa
reformoitu kirkko, jota Rooman kirkko ei saanut vainoilla hävitettyä (P.A.
Bredvei: Martyrkirken som overlevde). Pirrinin historiantutkimuksen
mukaan kristillisyyttä on ollut näissiä seurakunnissa aina siitä lähtien, kun
Jaakob ja Paavali toivat kristillisyyden Pohjois-Italian laaksoihin matkallaan
Espanjaan.
Valdolainen Pietro Gillio jatkoi tätä
historiantutkimusta ja julkaisi sen ensimmäistä kertaa vuonna 1644. Historia on
käännetty englanniksi ja hollanniksi.
SYNNINPÄÄSTÖ
Kirkkoisällämme Martti Lutherilla oli sama
kokemus kuin Laestadiuksella. Lutherin saarnakokoelman johdannossa, Lutherin
elämän kuvauksessa, kerrotaan: "Ensimmäinen valonsäde lankesi Lutherin
sydämeen vanhan munkin muistuttaessa häntä kauan unohduksissa olleista
sanoista: -Uskon syntien anteeksiantamisen".
Lutherin oppi syntien anteeksiantamisesta
(synninpäästöstä) näkyy selvästi 19. kolminaisuuden jälkeisenä sunnuntaina
pidetystä saarnasta (Lutherin kirkkopostilla): "Ellei maailmassa olisi
ainoatakaan ihmistä syntejä anteeksi antamassa, olisi olemassa ainoastaan
lakeja ja tekoja." (käänt. huom: käännetty norjalaisen käännöksen mukaan,
suomalainen eroaa hieman) Luther ottaa lähtökohdakseen muun muassa Johanneksen
evankeliumin 20:23, jossa Jeesus sanoo: "Joille te synnit anteeksi
annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat
pidetyt." Kirkkomme oppi on tässä asiassa edelleen sama, ja esikoisten
seurakunnassa se on elävää käytäntöä. Se on itse elämä.
Ihmisen, joka on langennut pois lapsuuden
armosta, on otettava vastaan usko armoon Jeesuksessa Kristuksessa sellaisen
henkilön kautta, jolla on elävä usko. 2. Kor. 5:18-20 osoittaa, että uskovaiset
ovat lähettiläinä Kristuksen puolesta. Jumala on asettanut sanansa sovinnosta
seurakuntaansa ja antanut meille sovintosaarnan. Epäuskon kautta ihminen
asettaa itsensä Jumalan valtakunnan ulkopuolelle. Jeesus vertaa tätä
valtakuntaa lammashuoneeseen (Joh. 10:1), ja hän sanoo, että se, joka ei mene sisään
ovesta, vaan menee yli muualta on varas ja ryöväri. Jumalan valtakuntaan
haluavan on kuljettava oven kautta; ovi on Jeesus Kristus. Ainoastaan uskolla
hänen kärsimykseensä, kuolemaansa ja ylösnousemukseensa voimme tulla Jumalan
osallisuuteen. Niistä, jotka seuraavat Kristuksen oppia ja kulkevat hänen
osoittamaansa tietä, sanoo Hebrealaiskirjeen 12:22-24: "Vaan te olette
käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaalliseen
Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö, yhteisen kokouksen
(norj. juhlajoukon) ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut
ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö, ja täydellisten vanhurskasten henkein
tykö, ja Uuden Testamentin välimiehen Jeesuksen tykö, ja priiskoitusveren tykö,
joka parempia puhuu kuin Abelin veri." (Abelin veri pyysi kostoa, mutta
Jeesuksen veri julistaa sovintoa.)
Ei riitä, että kuuluu lestadiolaiseen,
herrnhutilaiseen tai lutherilaiseen herätysliikkeeseen, meidän on ollut tultava
"esikoisten seurakuntaan", jossa Jeesus hallitsee elävällä opillaan.
Tässä seurakunnassa on kaikkien oltava, jos he aikovat taivaaseen. Luther
sanoo, että tälle seurakunnalle Jumala antaa jokapäiväisen syntien
anteeksiantamuksen.
Jokaiselle meistä jää tehtäväksi tarkastella,
onko meillä Jumalan sanan vahvistus kuulumisesta tähän juhlajoukkoon. Jumalan
sanan, joka meillä on Raamatussamme, on yksin oltava ojennusnuoramme. Jos
lisäämme tai otamme pois jotakin, joudumme harhaan. Tässä pätee sama kuin
yleensäkin Jumalan luomistyössä: vähinkin poikkeama geeneissä johtaa
parantumattomaan vahinkoon.
KASTEOPPI
Lutherilaisina ymmärrämme, että oikea oppi on
yhtä tärkeää kuin tarkka kompassi laivan ohjaamisessa. Jos kompassi menee
epäkuntoon, emme koskaan pääse perille. "Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy
Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa; joka pysyy Kristuksen opissa,
hänellä on sekä Isä että Poika". (2. Joh. 1:9)
Yksimielisyyden kirja (Lutherilaiset
tunnustuskirjat) on hyvä väline pidettäessä vakaata kurssia. Meidän
kastenäkemyksemme jakaa myös fil.toht. Olav Valen Sendstad, joka vuonna 1954
ehdotti toisenlaista kasteliturgiaa nykyisin kirkossamme käytössä olevan
tilalle. Hänen ehdotuksensa kuului seuraavasti: "Niin on Jumala rakastanut
sinua, että hän on antanut ainokaisen poikansa sinun ylitsekäymistesi vuoksi ja
nostanut hänet ylös sinun vanhurskauttamiksesi. Siksi hän on pyhässä kasteessa
luvannut ja julistanut sinulle, että sinulla on syntien anteeksiantamus, että
sinä olet Jumalan lapsi ja ikuisen elämän perillinen uskossa Jeesukseen Kristukseen.
Pyhä Henki antakoon sinulle aina tämän elävän uskon ja säilyttäköön sinua
loppuun asti. Rauha olkoon kanssasi. Amen." (Yksimielisyyden kirja s.
312)(käänt. huom: sivunumero Olav Valen Sendstadin toimittamassa norjalaisessa
laitoksessa, kyseessä on ilmeisesti Sendstadin oma kommentti, ei siis
varsinaisen Yksimielisyyden kirjan eli tunnustuskirjojen osa)
Yksimielisyyden kirjassa lukee s. 319 (käänt.
huom: ilmeisesti Olav Valen Sendstadin kommentti toimittamassaan norjalaisessa
laitoksessa, josta myös sivunumero): "Valdolaiset pitivät kiinni siitä,
että jokaisen on uskottava omasta puolestaan ja otettava vastaan sakramentti
omalla uskollaan."
Valdolaiset pitivät tärkeimpänä tehtävänään
Raamatuntutkimista ja kääntymyksen ja syntien anteeksiantamisen julistamista.
He uskoivat "avainten vallan" olevan totisilla uskovaisilla.
(Holmquist & Nørregaard: Kirkehistorie 1).
Efesolaiskirjeen 2:8 osoittaa, että usko on
Jumalan lahja. Se ei ole ihmisen oma saavutus, olkoonpa ihminen sitten pieni
tai suuri. Roomalaiskirjeessä 5:18 Paavali näyttää miten Jumala voitti takaisin
ihmislapsen. Hän sanoo: "Niin kuin siis yhden synnin kautta on kadotus
tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän
vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle". Kolossilaiskirjeessä 2:15
lukee: "Ja (Jeesus) on ryöstänyt vallitukset ja väkevyydet, ja toi heidät
näkyviin, ja sai heistä voittokunnian itse kauttansa (norj. kun näytti itsensä
voittajana ristillä)." Jeesuksen sovitus oli voimallisempi kuin Adamin
lankeemus. Jeesus oli tosi Jumala ja tosi ihminen, ja hän alkoi pelastustekonsa
jo siittämisestä asti, kun hän otti asunnon äidin kohdusta ja pyhitti sen.
Tämän kautta hän voitti sielunvihollisen. Psalmissa 8:3 lukee: "Nuorten
lasten ja imeväisten suusta perustit sinä voiman vihollistes tähden, ettäs
vihollisen ja kostajan murentaisit."
David sanoo psalmissa 127, jae 3:
"Katso, lapset ovat Herran lahja". Jumala ei anna lahjoja, joita hän
ei omista. Me uskomme, että lapset pysyvät Jumalan armovaltakunnassa niin kauan
kuin paha ei saa houkuteltua heitä pois hyvän omantunnon liitosta Jumalan
kanssa. Jeesus on sanonut, että se joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, siksi
kastamme lapset. Sillä on tärkeää, että lapsi kasvaessaan säilyy Jumalan luona.
Johannes Kastajalla oli Pyhä Henki äitinsä kohdusta asti. (Luuk. 1:15). Oikean
juutalaisen tavoin hänet ympärileikattiin kahdeksantena päivänä ja hän sai
merkin siitä, että hän oli osallinen Jumalan Abrahamin kanssa tekemästä
liitosta. Hänelle opetettiin Jumalan sanaa ja häntä valmistettiin siihen
tehtävään, johon hänet oli valittu - raivaamaan tietä Herralle.
Niin täytyy jokaista kristittyä, joka ottaa
vastaan merkin siitä, että hän on Jumalan lapsi, opettaa kristilliseen
luopumiseen ja uskoon, ja häntä tulee ohjata niihin tekoihin, joihin Jumala on
kristityitä jo ennalta valmistanut vaeltamaan, (Ef. 2:10). Yhdessä vanhempien
kanssa on seurakunnalla vastuu opettamaan heille "kaiken sen mitä Jeesus
on meitä käskenyt". On surullista, että tätä laiminlyödään niin karkealla
tavalla, ja se on yhtä surullista olipa syynä välinpitämättömyys,
tietämättömyys tai epäusko.
Luther sanoo, että varsinainen kaste, tai
kasteen hengellinen merkitys on, että " meissä oleva vanha ihminen on
jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine
synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja
nousta ylös uusi ihminen, joka … elää Jumalalle …".
Laestadiuksen selityksen kasteesta löydämme
aikakausilehdestä Huutavan ääni korvessa 1852-1854 otsikon "Uudesta
käsikirjasta" alta. Me siteeraamme: "Jos esimerkiksi kastettaisiin
täysikasvuinen pakana, ja katsottaisiin kasteen olevan autuaaksitekevä hänelle,
ottamatta huomioon hänen uskoaan ja mielentilaansa, silloin tulisi kasteesta
Opus operatorum, ts. teko, jolla kastettu pakana ansaitsisi autuuden. Mutta
koska lapsella jo on autuaaksitekevä usko ennen kastetta, mistä Vapahtajamme
itse antaa tarpeeksi suuren varmuuden, niin tulee myös ennen kastetta tai
kasteen aikana lukea ne Raamatunpaikat, jotka käsittelevät lapsen uskoa.
"Mutta, joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun
päälleni…" (Matt. 18:6, Mark 9:42)
Tästä Opus operatorumista Luther sanoo
seuraavaa Kirkkopostillassaan Kolmantena loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina,
sivulla 82, osa II (A.E. Koskenniemen suomennos): "Yliopistojen sofistit
ja paavin joukkio ovat näihin kysymyksiin sepitelleet seuraavan vastauksen.
Pienet lapset kastetaan vailla omaa uskoa olevina, nimittäin siihen seurakunnan
uskoon, jonka kummit kastetilaisuudessa tunnustavat, ja sen mukaisesti annetaan
kastettaessa lapsukaiselle kasteen voimasta synti anteeksi, oma usko
vuodatetaan häneen armon kera, ja näin sukeutuu vedestä ja Pyhästä Hengestä
uudestisyntynyt lapsi. Mutta kysypä heiltä, kuinka he perustelevat vastauksensa
ja missä kohdin Raamattua se on kirjoitettuna, niin ollaan kuin paksun savun
keskellä." Luther sanoo edelleen samasta asiasta sivulla 83, osa II:
"Kavahda tätä erhettä, vaikka se olisi kaikkien isien ja
kirkolliskokousten nimenomainen käsitys! Sillä se ei pidä paikkaansa, eikä
sillä ole tukena mitään raamatullista perustusta, vaan se on pelkkää
inhimillistä mielikuvitusta ja unelmaa, ja päälle päätteeksi se on
täydellisessä ja ilmeisessä ristiriidassa äsken mainittujen päälauseiden
kanssa, joissa Kristus mm. sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan" jne.
Suoralta kädeltä siis päätämme: kaste ei auta ketäkään eikä sitä ole annettava
kenellekään, joka ei omasta puolestaan usko; ilman omakohtaista uskoa ei ole
ketään kastettava. Pyhä Augustinus itsekin sanoo: "Non sacramentum
iustificat, sed fides sacramenti", sakramentti ei tee vanhurskaaksi, vaan
sakramentin uskominen."
KÄÄNTYMYS JA USKO
Olemme selvittäneet kastenäkemystämme ja
pienten lasten suhdetta Jumalaan. Mutta kuinka uskonsa menettänyt ihminen voi
päästä jälleen sovintoon Jumalan kanssa? Jumalan sana näyttää joitakin
esimerkkejä, ja otamme ensimmäiseksi Jeesuksen opetuslapset. Heille oli
opetettu kirjoituksia ja he elivät kuten juutalaiset yleensä. Näemme, että
jotkut heistä menivät Johannes Kastajan luokse, joka syntien tunnustamisen ja
kasteen jälkeen osoitti heille "Jumalan Karitsan, joka pois ottaa maailman
synnin." (Joh. 1:29) He seurasivat tätä hänen neuvoaan ja olivat Jeesuksen
opetuslapsina kolme ja puoli vuotta. He näkivät hänen tekonsa, kuulivat hänen
oppinsa ja heidät varustettiin hyvin viemään todistusta Jumalan valtakunnasta
"kaikkeen maailmaan". Millainen heidän uskonsa sitten olikaan heidän
vaeltaessaan Vapahtajan mukana, lopussa kuitenkin kävi ilmi, että asiat olivat
varsin huonosti, kaikki pettivät Mestarinsa. Ristin juurella kaikki pimeni ja
he joutuivat syvään epätoivoon. Vaikka Pietari tunnusti Jeesuksen Messiaaksi ja
Jumalan pojaksi, sanoi Jeesus kuitenkin ennen kärsimistään Pietarille: "Ja
kuin sinä kerran palajat (norj. käännyt), niin vahvista veljiäs." (Luuk.
22:32) Tämä osoitti, ettei Pietari vielä ollut kääntynyt. Hän ei elänyt
julkisessa synnissä kuten Juudas, joka varasti kassasta, mutta kuitenkin
uskomme Pietarin tunteneen itsensä suurimmaksi ja ilman toivoa vailla olevaksi
syntiseksi Jeesuksen kuollessa ristillä. Vain rakkaus Jeesukseen oli jäljellä.
Pietari sai kuitenkin kohdata ylösnousseen. Luemme Pietarin 1. kirjeessä 1:3:
"Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka
meitä suuresta laupiudestaan on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen
Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista." Johanneksen evankeliumista
20:19-23 voimme lukea, mitä tapahtui pääsiäispäivän iltana, kun Jeesus ilmestyi
opetuslapsilleen ylösnousemisensa jälkeen: " Kuin siis sen sabbatin päivän
ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat
Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi
heille: rauha olkoon teille! ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille
kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran. Ja
Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niin kuin Isä minun lähetti, niin
minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän
päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki; Joille te synnit anteeksi
annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat
pidetyt."
Tässä perusti Jeesus uuden testamentin
seurakunnan ja asetti perustan sille käytännölle, joka on seurannut uskovaisia
pian 2000 vuoden ajan, nimittäin kääntymyksen ja syntien anteeksiantamuksen
julistaminen.
Nyt alkoi opetuslapsilla uusi elämä, uskossa
ylösnousseeseen Vapahtajaan. Kävi niin kuin Jeesus vähän aikaisemmin oli
sanonut, että heidän surunsa muuttui iloksi. Tuomas ei ollut muiden kanssa
Jeesuksen ilmestyessä ensimmäistä kertaa, eikä hän tahtonut uskoa heidän
todistustaan. Mutta kun hän itse kohtasi Jeesuksen, oli epäuskon annettava
periksi. Jeesus sanoi: "Ettäs näit minut, Toomas, niin sinä uskot, autuaat
ovat ne, jotka ei näe, ja kuitenkin uskovat." (Joh. 20:29) Tämä on suurena
lohdutuksena meille, jotka emme voi nähdä Jeesusta luonnollisilla silmillämme.
Sillä Jeesus sanoo, että me olemme autuaita, kun uskomme todistuksen hänen
sovitustyöstään ja siitä, mitä se meille antoi. (Toisin sanoen: syntien
anteeksiantamuksen).
Opetuslasten kääntymys oli yhtäkkinen ja
voimakas. Joukko myös kasvoi nopeasti niin, että yli 500 veljeä sai nähdä
Jeesuksen yhdellä kertaa. (1. Kor. 15:6) Ennen taivaaseenastumistaan hän antoi
heille lähetyskäskyn, mutta käski heidän kuitenkin odottaa kaupungissa siihen
asti, kunnes heidät puettaisiin voimalla korkeudesta. (Luuk. 24:49, Joel 3:1)
Helluntaipäivänä opetuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä (Ap.t. 2:4) niin kuin
Jeesus oli luvannut heille ennen heidän eroamistaan taivaaseenastumispäivänä
(Ap.t. 1:5). Kansan tullessa katsomaan, mitä oli tapahtunut, Pietari saarnasi
suurella rohkeudella ja painoi synnin heidän omalletunnolleen niin, että he
huusivat: "Veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Vastaus oli:
"Tehkäät parannus, ja antakoon jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen
nimeen, syntein anteeksi antamiseksi; niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
(Ap.t. 2:38) Sinä päivänä seurakuntaan liitettiin 3000 sielua. Apostoleilla ja
muilla paikalla olleilla opetuslapsilla oli kiireinen päivä vapauttaessaan
kaikkia, jotka olivat saaneet nähdä olevansa syntisiä. Julistamalla syntien anteeksiantamusta
Jeesuksen nimessä ja hänen käskynsä mukaan opetuslapset ottivat käyttöön
"taivaanvaltakunnan avaimet", joista Jeesus oli aikaisemmin puhunut.
(Matt. 16:19) Opetus ja kaste seurasivat synninpäästön julistusta.
Uskosta uskoon
Raamattu näyttää myös muita esimerkkejä
siitä, miten ihminen tulee uskoon. Luemme Paavalin (tarsolaisen Sauluksen)
kääntymisestä Apostolien tekojen 9. luvusta. Hän oli matkalla Damaskukseen
mukanaan valtakirja, joka oikeutti kaikkien hänen löytämiensä opetuslasten
vangitsemiseen ja viemiseen Jerusalemiin. Kuitenkin hän itse joutui Jeesuksen
vangiksi. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi
vainoat minua?", "Kuka sinä olet Herra?", Saulus kysyi.
"Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat" - ja 6. jakeessa: "Nouse
ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." Tämä osoittaa ensinnäkin, että Jeesus samaistaa
itsensä täysin maan päällä olevaan seurakuntaansa. Juuri nimenomaan
uskovaisethan olivat vainon kohteena. Toiseksi kertomus näyttää, ettei Jeesus
selvittänyt asioita Paavalin kanssa
tiellä, vaan sanojensa mukaisesti : "Joka teitä kuulee, se minua kuulee."
(Luuk. 10:16) hän liitti Paavalin seurakuntaan. Opetuslapsi Ananias sai Pyhältä
Hengeltä tehtäväksi asettaa kätensä hänen päälleen niin, että Paavali sai
näkönsä takaisin ja täyttyi Pyhällä Hengellä.
Oman kokemuksensa ja Jeesuksen Kristuksen
opin mukaisesti, Paavali opetti samalla tavalla, kun oli kysymyksessä ihmisten
johdattaminen uskoon. Hän viittasi aina niihin lähettiläisiin, jotka tulivat
Kristuksen puolesta. Heistä oli myös kirjoitettu Vanhassa testamentissa.
Apostolien tekoja lukiessa löytää useita esimerkkejä tästä. Pakana Kornelius
sai enkeliltä käskyn lähettää hakemaan Pietaria, jotta hän kuulisi sanoman
tämän kautta. Ja niin Korneliuksen talossa tapahtui sama kuin helluntaipäivänä;
ihmisiä tuli uskoon Pietarin vapauttavan sanan kautta Jeesuksen sovituksesta.
Voisimme ottaa useampia esimerkkejä kirjoitetusta sanasta, kuten etiopialainen
hovimies, joka sai avun Filippukselta ja kuningas David, jonka auttajana
lankeemuksesta oli Natan.
Raamatusta emme ole löytäneet esimerkkejä
siitä, että ihmisiä olisi tullut uskoon omin avuin. Heitä ovat Jeesuksen
Kristuksen ylösnousemuksesta asti aina auttaneet uudestisyntyneet kristityt.
Siksi uskomme, että tämä on "tie, joka vie elämään." Mutta kuten
Jeesus sanoo Vuorisaarnassa (Matt. 7:14) "harvat ovat, jotka sen
löytävät".
Tahdomme säilyttää kristillisyyden opin ja
käyttää taivaanvaltakunnan avaimia Jeesuksen käskyn mukaisesti (Matt. 16:19).
Se merkitsee Jumalan sanan julistamista siten, että se sekä päästää että
sitoo.
Ehtoollinen
Kun uskossa saamme kuulla ja vastaanottaa
syntiemme anteeksi antamisen, silloin syömme ja juomme Kristuksen ruumiin ja
veren. Tässä on ehtoollisaterian hengellinen merkitys. Tämä lisää uskovien
yhteyttä ja antaa ravintoa elämällemme kristittyinä. (Ilm. 3:20)
Jos syntien anteeksiantamisen sana ja virka
ei enää olisi käytössä kristittyjen keskuudessa, silloin muuttuisimme
"kuolleeksi" kirkoksi. Jäljelle jäisi vain ulkokuori. Lestadiolaiset
eivät järjestä keskuudessaan omaa ehtoollista, vaan käyvät ehtoollisella siinä
valtiokirkkoseurakunnassa, jossa itse kukin asuu.
USKON HEDELMÄT
Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumin 13:23:
"joka kuulee sanan ja ymmärtää, … tuottaa hedelmän."
Rakkaudenateriat
Heräyksen aikana Karesuvannossa puhallettiin
uutta elämää rakkaudenaterioihin, jotka seurasivat alkukirkkoa. Hyväosaiset
kristityt toivat mukanaan ruokaa seurapaikkoihin ja jakoivat sen kaikkien
niiden kanssa, jotka tulivat kuulemaan Jumalan sanaa. Yhteinen ruokailu tarjosi
mahdollisuuden pidentää seura-aikaa, niin että he saivat paremman yhteyden
kaikkiin etsiviin. Tämä hyvä tapa on seurannut herätysliikettä koko ajan.
Liikutukset
Kun elävää Jumalan sanaa julistetaan, se voi
vaikuttaa erilaisia reaktioita kuulijoissa. Lestadiolaisten
(esikoislestadiolaisten) keskuudessa esiintyy nk. liikutuksia. Monet
suhtautuvat niihin negatiivisesti, kunnes ymmärtävät, mistä liikutuksissa
oikeastaan on kysymys. Kun ihminen liikuttuu Jumalan sanasta niin, että hän
näkee itsensä syntisenä, on hyvä mennä puhujan tai muun henkilön luokse
pyytämään lohdutusta. Kun syntejä annetaan anteeksi, se vaikuttaa iloa. Usein
syntyy sekä itkua että iloa, - riemua ja kiitosta Jumalalle armosta
Kristuksessa Jeesuksessa. Liikutuksia ovat aikojen kuluessa pidetty
levottomuutena, erityisesti niiden esiintyessä ehtoollisen yhteydessä, mutta me
pidämme niitä siunattuina Hengen hedelminä.
Synnintunnustus
Kristityt taistelevat aina huonoja
taipumuksiaan ja ympäriltä tulevia kiusauksia vastaan. Samalla he tuntevat
syytöksiä siitä, etteivät he ole tarpeeksi onnistuneita kristittyinä ja
kanssaihmisinä. Perkele, maailma ja oma liha vaivaavat meitä tällä. Jakamalla
ajatuksia muiden kristittyjen kanssa vahvistuu uskossa, saa hyödyllisiä
kokemuksia ja saa apua kantamaan uskoa hyvällä omallatunnolla. Jaakobin
kirjeessä (5:16) lukee: "Tunnustakaat toinen toisellenne rikoksenne ja
rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte".
Sovinnon tekeminen
Vastakääntyneet, jotka ovat eläneet
maailmallista elämää, saattavat olla tehneet toisia vastaan syntiä tai tehneet
syntiä yhdessä heidän kanssaan. Se voi olla varkautta, valhetta, petosta tai
huorin tekemistä. Pyhä Henki muistuttaa sitten, että nämä asiat tulee korjata.
Kokeneet kristityt (saarnaajat) antavat silloin neuvoja ja opastavat Jumalan
sanan avulla niin, että vastakääntynyt pääsee vapaaksi. Ilman voimaa Jumalalta
ei kukaan selviä sellaisesta tehtävästä, mutta siitä voi olla suurta hyötyä, ei
ainoastaan kristitylle, mutta myös sille, johon hän ottaa yhteyttä. Tällainen
asioiden korjaaminen on uskon hedelmä eikä sitä saa asettaa uskon perustaksi.
Siihen kelpaa ainoastaan Jeesuksen täyttämä teko.
Uusi elämä
Helluntaipäivänä Pietari kehotti kaikkia
heränneitä käsittämään uuden mielen. Se merkitsee sitä, että heidän tuli
ajatella toisella tavalla elämästään. Ajattelutavassa ja elintavoissa oli
tapahduttava muutos. Kaikille totisille kristityille alkaa siis uusi elämä.
"Uusi ihminen" meissä saa vallan ruumiista niin, että me emme palvele
syntiä. Ja jos ajatuksiamme johtaa Pyhä Henki, emme anna huonojen taipumustemme
(vanhan ihmisen) saada yliotetta.
2. Korinttolaiskirjeestä (10:5) luemme, että
meidän on lyötävä maahan ajatukset ja kaikki korkeudet, jotka korottavat
itsensä Jumalan tuntemista vastaan ja otettava kaikki ajatukset vangiksi
Kristuksen kuuliaisuuden alle. Tämä osoittaa, että meidän on opittava
jokapäiväisessä elämässämme hallitsemaan ajatuksiamme ja tekojamme Jumalan
sanan opetuksen mukaisesti. Onnistuaksemme siinä meidän on oltava ahkeria
lukemaan Jumalan sanaa. Niin opimme tuntemaan hänen hyvän ja täydellisen
tahtonsa. Joukkotiedotusvälineet, jotka
vaikuttavat päinvastaiseen suuntaan, saavat meidät ajattelemaan
epäkristillisesti. Siksi varoitamme huonosta kirjallisuudesta ja turmelevista
juorulehdistä, jotka osaltaan myrkyttävät ja viettelevät kasvavaa sukupolvea.
Myös suuri osa siitä, mitä tulee radiosta ja televisiosta on vahingollista
sielunelämällemme. Jos se ei ole suoraan epäkristillistä, sillä voi kuitenkin
olla sielunelämää kuivattava vaikutus.
Viihde ja urheilu
Kristityt eivät osallistu nk.
"maailmalliseen" viihde-elämään. Tunnemme, että Jumalan Henki ei
viihdy sellaisilla paikoilla. Jaakobin kirjeestä (4:4) luemme: "maailman
ystävyys on viha Jumalaa vastaan."
Kaikki kristillisen elämämme tielle tuleva on
väärää. Kun esimerkiksi urheilutoimintaa tapahtuu sunnuntaina tai pyhäpäivänä,
tulee kristittyjen pysyä poissa. Kolmas käsky edellyttää sitä.
Aika ja raha
Filippiläiskirje (4:8) osoittaa, että,
"mikä tosi, mikä kunniallinen, mikä oikein, mikä puhdas, mikä otollinen
on, mikä hyvin kuuluu, jos joku hyvä tapa ja jos joku kiitos on, ajatelkaat
niitä". Kristittyinä tahdomme mielellämme edistää sitä, minkä tiedämme
parhaaksi koko Jumalan luomakunnalle. Tehtävät ovat kuitenkin valtavat, ja
siksi jokaisen on asetettava asiat arvojärjestykseen.
Mitä tulee rahavaroihin, joita useimmille
nykyään on siunaantunut, on ensimmäinen tehtävämme tukea Jumalan sanaa
säilyttävää ja levittävää työtä keskuudessamme. Monet ihmiset ovat aikojen
kuluessa rakentaneet Jumalan maanpäällistä kirkkoa - ja jotkut ovat uhranneet
henkensä. Kiitollisuudessa meidän tulee uhrata sekä aikaamme että rahaamme
Jumalalle.
Työelämä
Uskovaisia kehotetaan suorittamaan maalliset
velvollisuutensa Jumalan sanan opettamalla tavalla, ei silmiä palvellen kuten
ne, jotka tahtovat kelvata ihmisille.
Myös kristittyjen on oltava mukana erilaisissa palveluksissa, joita
yhteiskunta eri aikoina tarjoaa, mutta heidän on tunnustettava uskonsa ja
oltava maailman valona ja välitettävä Jeesuksen Kristuksen todistusta
kanssaihmisilleen.
Musiikki
Kansallinen, hengellinen virsiaarteemme on
jaloa, aitoa ja pudasta. Tahdomme mielellämme sanojen pääsevän sydämiimme, ja
siksi annammekin runsaasti tilaa virsilaululle kokouksissamme. Korvia huumaava
musiikki voi tosin luoda tunnelmaa, mutta laulun sanat ja sisältö usein
hukkuvat. Olemme siksi hyvin varovaisia soittimien käytössä.
Alkoholi
Vaikka Raamattu ei osoitakaan
alkoholinkäyttöä synniksi, ovat kaikenlaiset päihdeaineet kuitenkin peite
yhteiskunnalle ja johtavat väärinkäytettyinä ihmiset pois Jumalasta.
Efesolaiskirjeessä (5:18) lukee: "älkäät juopuko viinasta, josta paha meno
tulee". Johannes Kastajasta lukee Luukkaan evankeliumissa (1:15): "…
viinaa ja väkevää juomaa ei hän juo …". Tämä osoittaa, että niiden, joiden
tulee olla Jeesuksen todistajia, on pidettävä itsensä poissa sellaisesta.
Lestadiolaisessa liikkeessä on aina harjoitettu ja opetettu täyttä raittiutta.
Soveliaisuus
Seuroissamme puhutaan hienostelua, koreutta
ja turhamaisuutta vastaan. Huonot taipumukset tulevat usein näkyviin
ulkonaisesti. Kaikki, josta varoitetaan, ei ole syntiä. Hyvä äiti huutaa usein
lapsilleen nähdessään heidän olevan vaarassa ja voivan vahingoittaa itseään.
Samoin on Jumalan seurakunnankin laita, se pitää aina huolta lapsistaan.
Puhutun sanan kautta yksittäinen ihminen saa neuvoja siitä, miten hänen
parhaiten tulisi elää kristittynä kanssaihmistensä keskellä. Meitä kehotetaan
varovaisuuteen, ettemme pukeutuisi sopimattomasti. Maailman
"muotikuninkaat" käyttävät hyväkseen ihmisten turhamaisuutta ja
eroottisia taipumuksia. Melkein kaikki vietellään mukaan, ja siksi
kristittyihinkin kohdistuu valtava paine, ja monille voi olla vaikeaa ymmärtää,
missä raja kulkee. Emme elä samoilla seuduilla kuin ensimmäiset kristityt.
Raamattu ei siksi näytä yksityiskohdittain, miten meidän tulisi pukeutua,
ainoastaan, että vaatteiden tulisi kunakin aikana olla yksinkertaisten ja
säädyllisten. "Niin myös että vaimot kohtuullisissa vaatteissa olisivat ja
kaunistaisivat itseänsä hävyllä ja kainoudella." (1. Tim. 2:9) (Ei
seksuaalisesti viettelevästi). Tekninen kehitys on muuttanut useimpien elämän.
Voimme järjestää elämämme käytännöllisemmällä ja helpommalla tavalla kuin
aikaisemmin. Tämä pätee myös vaatteiden osalta, emmekä näe siinä mitään väärää.
Raamatun mukaan kristityiden ja maailman välillä tulisi kuitenkin olla raja.
Luemme Roomalaiskirjeestä (12:2) "Älkäät sovittako teitänne tämän maailman
muodon jälkeen, vaan muuttakaat teitänne teidän mielenne uudistuksen kautta,
että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto
olis."
Peitetty pää
Kautta aikojen ovat naiset peittäneet päänsä
hartauksissa. 1. Kor. 11:5-10 suosittelee pään peittämistä rukouksen aikana,
emmekä me näe mitään syytä käytännön muuttamiseen. Toivomme voivamme noudattaa
Jumalan järjestystä.
Paimenvirka
Viimeksi sanottu koskee myös paimenvirkaa.
Tahdomme pitäytyä siihen käytäntöön, joka on ollut kautta aikojen, että
opetustoiminta kuuluu miehelle. Jeesuksen esimerkki, kun hän valitsi 12 miestä
apostoleiksi, ja Paavalin kirjeet kertovat meille, etteivät kirkkoisät eksyneet
tässä asiassa. Emme tahdo osallistua tilaisuuksiin, joissa naispappi puhuu tai
toimittaa (jakaa) sakramentteja. Raamattu osoittaa myös, millainen
sananpalvelijan tulisi olla. Paavali opettaa Timoteusta tästä (1. Tim. 3:12) ja
kirjoittaa: "Seurakunnan palveliat olkoon yhden emännän miehet, jotka
lapsensa ja oman huoneensa hyvin hallitsevat." On erittäin ajankohtaista
korostaa tätä meidän päivinämme, kun maailmassa on tullut niin tavalliseksi,
että avioparit eroavat ja löytävät uuden kumppanin. Sellaista ei pitäisi tapahtua
kristittyjen keskuudessa, olkoonpa kyseessä saarnaaja tai kuulija. Raamattu
näyttää selvästi, että sellainen on vastoin Jumalan tahtoa ja luomisjärjestystä
(Mark 10:11-12). Lestadiolaisilla on tapana mainita synti oikealla nimellään.
Tiedämme, että saadaksemme oikean armontunnon on oltava oikea
synnintunto.
Kasvatus
Jotta lapset saisivat tarpeellisen
huolenpidon ja kasvatuksen, ja kasvuiässä niin tärkeää turvallisuutta,
neuvomme, että toinen vanhemmista olisi kotona lasten kanssa niiden ollessa pieniä.
Niitä, joilla on lapsia, kehotetaan ottamaan lapset mukaan seuroihin, jotta
heillä olisi koti Jumalan kirkossa maan päällä, niin kuin ennen rukoilimme
kirkkorukouksessa (käänt. huom. Norjassa). On myös tärkeää, että vanhemmat
opettavat lapsiaan rukoilemaan, jotta heillä olisi läheinen yhteys
taivaalliseen Isäänsä (Ps. 25:14).
Vieraanvaraisuus
Kristittyjä kehotetaan varustamaan kotinsa
siten, että he voivat ottaa vastaan vieraita. Tämä on tärkeää, jotta sekä
nuoret että vanhat voisivat matkustaa ja osallistua kokoussarjoihin, joita
pidetään eri seurakunnissa.
Lomat ja vapaa-aika
Kehotamme kristittyjä myös käyttämään
vapaa-aikansa viisaasti, että se johtaisi hengelliseen kasvuun. Maallistuneena
aikana on mielestämme tärkeää, että maailmasta tuleville tarjouksille on
vaihtoehtoja. Positiivisesti vaikuttavaksi on osoittautunut, että nuoret
kokoontuvat ja jakavat kokemuksia samanmielisten kanssa. Se on ollut suureksi
avuksi monille. Se on myös hyvä tapa viettää lomia ja vapaa-aikaa. Nk.
sukupolvien välistä kuilua me tuskin havaitsemme keskuudessamme. Hengellinen
yhteys ei koskaan tule vanhaksi.
Fundamentalisteja
Tämä lyhyt informaatio osoittaa meidän olevan fundamentalisteja. Opetuksemme on oltava Jumalan sanan vahvistamaa. Tahdomme varoa sitä, mistä varoitetaan niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa: jonkin lisäämisestä Raamatussa olevaan Jumalan sanaan tai jonkin poisottamisesta siitä (5. Moos. 4:2, Sananl. 30:6, Ilm. 22:18-19).
Tämä lyhyt informaatio osoittaa meidän olevan fundamentalisteja. Opetuksemme on oltava Jumalan sanan vahvistamaa. Tahdomme varoa sitä, mistä varoitetaan niin Vanhassa kuin Uudessakin testamentissa: jonkin lisäämisestä Raamatussa olevaan Jumalan sanaan tai jonkin poisottamisesta siitä (5. Moos. 4:2, Sananl. 30:6, Ilm. 22:18-19).
Toinen asia on, että meitä ennen eläneet ovat
saaneet hyödyllisiä kokemuksia ja niiden perusteella antaneet hyviä ja
hyödyllisiä neuvoja, joita voi olla viisasta noudattaa. Sananlaskut (22:28)
sanovat: "Älä siirrä takaperin entisiä rajoja, jotka esi-isäs tehneet
ovat".
Jumalan luomistyötä on kutsuttu
"toiseksi raamatuksi", jossa me luonnosta opimme tuntemaan Jumalaa.
Se näyttää meille, että kaikkea hallitsevat muuttumattomat säännöt, niin on
myös hengellisessä valtakunnassa.
Olisimme voineet tarjota perusteellisempaa
informaatiota ja useampi viittauksia Raamattuun, mutta ajatuksena oli antaa
yksinkertainen johdatus uskoomme ja oppiimme. Saadaksesi enemmän tietoa
apostolisen opin sisällöstä, suosittelemme, että kuuntelet kokouksissamme
julistettua sanaa.
Jumalan rauha olkoon kanssasi!
Jumalan rauha olkoon kanssasi!
Lähdemateriaali
1. Raamattu
2. Gunnar Wikmark: L.L. Laestadius och lappflickan Maria
3. P.A. Bredvei: Martyrkirken som overlevde
4. Lutherin kirkkopostilla
5. Sovinnonkaava (lutherilaiset tunnustuskirjat). (Norj. painoksen toimittanut fil.toht. Olav Valen Sendstad)
6. Holmquist & Nørregaard: Kirkehistorie 1
7. Karl Linge: Ropande röster
8. Lars Levi Laestadius: Ens ropandes röst i öknen (suom. Huutavan ääni korvessa)
9. R. Aasland/E. Molland: Guds Rikes Vekst
1. Raamattu
2. Gunnar Wikmark: L.L. Laestadius och lappflickan Maria
3. P.A. Bredvei: Martyrkirken som overlevde
4. Lutherin kirkkopostilla
5. Sovinnonkaava (lutherilaiset tunnustuskirjat). (Norj. painoksen toimittanut fil.toht. Olav Valen Sendstad)
6. Holmquist & Nørregaard: Kirkehistorie 1
7. Karl Linge: Ropande röster
8. Lars Levi Laestadius: Ens ropandes röst i öknen (suom. Huutavan ääni korvessa)
9. R. Aasland/E. Molland: Guds Rikes Vekst
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti