Thomas Barratt (1862-1940) |
Lestadiolaisuudessa tapahtui 1800- ja 1900-lukujen taitteessa hajaannus, joka johti aluksi liikkeen jakautumiseen kolmeen ryhmää: vanhoillisiin, uusheränänneisiin ja esikoisiin. Uusheränneiden keskuudessa alkoi 1900-luvun ensimmäisinä vuosina uusi kuohunta, minkä seurauksena syntyi neljäs lestadiolaisryhmä. Sitä kutsuttuiin narvalaisuudeksi, sillä ryhmä syntyi Itä-Virossa sijaitsevan Narvan lestadiolaisyhteisön keskuudessa. Tämä hyvin hurmoksellinen suunta sai kannatusta Viron lisäksi Inkerin maaseudulla, Pietarissa ja Etelä-Suomen kaupungeissa.
Narvalaisuudella oli tärkeä osuus helluntailiikkeen ensimmäisten kosketusten
syntymisessä Suomeen. Nimittäin Helsingissä asunut narvalaissaarnaaja Johan
Johansson (1864-1931)[1] ja tammisaarelainen
muurarimestari Hugo Sjöblom lähtivät jouluna 1910 tapaamaan Kristianiaan
norjalaista saarnaajaa Thomas Barrattia (1862-1940), jonka toiminnan
seurauksena Kristianian seudulla oli syntynyt uskonnollista herätystä.[2] Vierailun aikana narvalaiset
esittivät Barratille pyynnön saapua Suomeen. Johansson ja Sörnäisten yhteiskoulun
johtajatar Hanna Castrèn (1862-1943) tekivät uuden matkan Kristianiaan
helluntaikokouksiin juhannuksena 1911 uudistaen pyyntönsä. Barrattin matka toteutui lopulta syksyllä 1911.[3]
Ensimmäiset tilaisuudet järjestettiin
Helsingin Rauhanyhdistyksen ru-koushuoneella, ensin suuressa salissa, myöhemmin
ns. katakombissa. Näissä kokouksissa sai eräs lestadiolaisnainen henkikasteen
ja tapahtui myös ”sairaiden parantumisia”. Barrat kävi matkansa aikana
tapaamassa Tammisaaressa pääkaupunkiseudun narvalaisten vaikuttajaa Frans
Siléniä.[4] Hänen matkakohteinaan olivat
lisäksi Kuopio, Viipuri, Pietari, Tampere ja Turku. Näillä paikkakunnilla hän
esiintyi myös narvalaisten tilaisuuksissa. Viipurissa Barratt tapasi muun
muassa Aleksanteri Kumpulaisen.[5] Pietarissa lestadiolaiset (ilm.
lähinnä narvalaiset) osallistuivat aktiivisesti Barrattin tilaisuuksiin.[6]
Barrattilla oli ensimmäisellä
Suomen-matkallaan yhteyksiä myös vapaa-kirkollisiin piireihin, metodisteihin
sekä baptisteihin. Silti narvalaisten osuus oli ilmeisesti merkittävin.
Nimenomaan narvalaiset kutsuivat Barrattin Suomeen ja järjestivät Helsingin
Rauhanyhdistykseltä kokoustilat. Matkan järjestelyissä oli Hanna Castrénilla ja
Johan Johanssonilla keskeinen osuus. Saarnaaja Johansson toimi ensimmäisellä
matkalla Barrattin tulkkina. Kun vuoden 1912 alussa alkoi helluntailiikkeen
lehden Ristin Voiton julkaiseminen, toimi sen ensimmäisenä (nimellisenä)
julkaisijana Hugo Sjöblom. Thomas Barratt hoiti kuitenkin käytännössä
päätoimittajan tehtäviä Norjasta käsin.[7] Alkuvaiheen jälkeen siirtyi
helluntailiikkeen johto pois narvalaisten käsistä. Osa Barrattiin yhteydessä
olleista palasi takaisin lestadiolaisuuden muihin haarautumiin. Esimerkiksi
Barrattia Suomeen kutsumassa olleet Johan Johansson ja Hugo Sjöblom liittyivät
takaisin uusheräykseen.[8] Useat muut, kuten esimerkkisi
edellä mainittu Hanna Castrén,jatkoivat toimintaansa helluntailiikkeessä
etääntyen lestadiolaisuudesta.[9]
Ps. Tämä on muokattu versio
väitöskirjani sivuista 212 - 213.
[2][2] Narvalaisten ja Barrattin ensimmäiset kontaktit olivat
syntyneet jo tammikuussa 1907,jolloin
suomalaisia saarnaajia oli ollut mukana hänen kokouksissaan Kristianiassa.
Narvalaiset olivat yrittäneet saada Barrattin Suomeen jo vuonna 1908, mutta suunnitelma
oli lykkääntynyt Barrattin pitkän Intian-matkan vuoksi. (Ahonen 1994, 36, 43). Martti Vuollon mukaan Hugo
Sjöblom oli ammatiltaan maalari (Vuollo 1999, 80 – 81).
[4][4] Brofeldt 1935, 25; RV 50, 51-52/1971; 3,4/1972,
Ahonen 1994, 48-57; Barrattin toi minta
aiheutti sekä kiinnostusta että huolta lestadiolaisuuden muissa haarautumissa (Esim.
OMA. Laestadiana 9. Aa:2. Albert ja Hilda Levonin kirje Mikko Saarenpäälle 16.11.1912,
Tuomas Lindbergin kirje Mikko Saarenpäälle 15.6.1912. Aleksandra Mäkinen on
kertonut narvalaisten johtajan, saarnaaja Aleksanteri Kumpulaisen menneen
helluntailiikkeeseen lopullisesti, kastattaen myös itsensä. KA. MEMK. Aleksandra
Mäkisen hst.). Aleksandra Mäkisen tiedon kanssa on ristiriidassa se, että
Aleksanteri Kumpulainen ei missään vaiheessa eronnut evankelisluterilaisesta
kirkosta. Hän osallistui vuonna 1920 uusheräyksen kokoukseen Oulussa käyttäen
myös kokouksen yhteydessä puheenvuoron (OMA. Laestadiana 2. Cb:1.
Vuosikokouksen 18.-19.3.1920 yhteydessä pidetyn neuvottelukokouksen ptk).
[7][7] RV 4/1972. Venäjän ns. vanhojen uskovaisten perimätieto
kertoo kaupungin lestadiolaisyhteisössä tapahtuneesta hajaannuksesta samaan
aikaan. Yhteisöstä erosi omaksi seurakunnakseen vapaakirkollisvaikutteinen
ryhmä (MKK. Raportti matkasta Pietarin ja Inkerin ns. vanhojen uskovaisten
keskuudessa heinäkuussa 1996).
[8][8] HÄ 12/1931, 188-189 (Johan Johanssonin
muistokirjoitus, jonka toisena laatijana mainitaan H. Sjöblom); Johan Johansson
valittiin Helsingin Rauhanyhdistyksen johtokuntaan uudestaan vuonna 1923.
Aikaisemmin hän oli kuulunut johtokuntaan vuosina 1889-1899 (Särkiniemi 1988,
159-160).
[9][9] Mm. Hanna Castrén, Anna Brodd ja Matti Rantanen
(Brofeldt 1935, 26, 119); Herätysliikekyselyistä löytyi Viipurin läänin
alueelta yksi maininta siirtymisestä narvalaisuudesta helluntailiikkeeseen
(HYKHL/K 4. Jaakkima 10N, pp. 354).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti