Golgatan mäellä esitettiin kerran yksi suuri näytelmä ja se riittää. Sen jälkeen käskettiin vain saarnata eikä näytellä.
Paljon on muuttunut vanhoillislestadiolaisuudessa. 1960-luvulta. Rauhanyhdistysten toiminnassa monimuotoisella musiikilla ja kuorotoiminnalla on merkittävä osuus. Nähdäänpä rauhanyhdistyksillä myös pienimuotoista teatteritoimintaakin, eli kuvaelmia, sketsejä, dramatisointeja ja pienoisnäytelmia erilaisissa juhlissa sekä lapsi- ja nuorisotyön tapahtumissa.
Maailmallistuva kirkko
Viime aikoina on
paljon puhuttu ja kirjoitettu maailmallistuvasta kirkosta. On puhuttu hyvinkin
vakavassa sävyssä ja todellisen pelon ja hädän aiheuttamana. Kuitenkin
samanaikaisesti saamme päivittäin ja sanoisin yhä enenevässä määrin nähdä
maailmallistumisen lisääntyvän valtavan vyöryn tavoin. Puhutaan
tunnustususkollisuudesta, joka itse asiassa on uhkaavasti vähenemässä.
Käsitykseni mukaan tunnustususkollisuus edellyttää ennen kaikkea pitäytymistä
Jumalan sanaan ja Ev.lut. uskoon ja tunnustukseen sekä vielä siihen liittyen
papin valaan. Tässä papin valassa sanotaan mm.: "Minä N.N. lupaan ja
vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä
toimittaessani Jumalan seurakunnan saarnavirkaa, jonka nyt olen valmis
vastaanottamaan, olen uskollisesti ja puhtaasti pysyvä Jumalan pyhässä sanassa,
joka on ilmoitettu Vanhan ja Uuden Testamentin profeetallisissa ja
apostolisissa kirjoissa, sekä evankelisluterilaisen kirkon siihen perustuvassa
tunnustuksessa, niin etten julkisesti julista ja levitä, enkä salaisesti edistä
ja suosi sitä vastaan sotivia oppeja."
Tämä vala
velvoittaa vakavasti seisomaan kaikkea sitä vastaan, joka sotii luterilaista
perusoppia vastaan. Onko sitten asia todella näin? Murheella on vakaa
kirkkokansa saanut uudelleen ja uudelleen todeta, ettei ole. Erään kirkon papin
kautta muutamia vuosia sitten jo julkisen sanan palstoilla kirjoitettiin ihastus
Roomalaiskatolisuuden saapumisesta Suomeen, joka näytti saavan suojiinsa
sivistyneistön, ja sille rukoiltiin Jumalan siunausta. Tällaisen kauhistuksen,
josta Luther aikoinaan Jumalan työaseena taisteli Raamatun mukaiseen oppiin ja
uskoon ja jonka pohjalle rakentuu nykyinen Ev.lut. kirkko.
Lahkolaisuuden
suosimista on tapahtunut edelleen kerta toisensa jälkeen. On tapauksia, jolloin
seurakunnat ovat lähettäneet edustajansa viemään tervehdyksiä lahkokirkolle ja
toivottamaan Jumalan siunausta merkkipäivinä, ja tietääkseni ei kukaan kirkon
vastuullisessa asemassa oleva näytä asettavan estettä. Tervehdyksen esittäjä
ilmeisesti tekee sen hyvällä omalla tunnolla. Tämäkö on sitä ns. tunnustususkollisuutta.
Miten saattaa olla pinnallista, huulet puhuvat tunnustususkollisuudesta, mutta
sydän ja teot ovat kokonaan toista. Eikö tässä kaiveta perustusta meille
rakkaan luterilaisen kirkon alta, sillä jokainen vapaakirkkoon liittynyt
kääntää selkänsä entiselle kirkolleen ja harvat sieltä palaavat takaisin, eikä
ainakaan sillä, että virallisesti käydään siunaamassa ja toivottamassa
menestystä.
Näitä esimerkkejä
löytyisi vaikka millä mitalla, mutta niitä ei kannata enempää toistaa, ne
näkyvät kaiken^ kansan keskellä, mutta toivottavasti vakaa kirkkokansa herää
näkemään, mikä vaara kirkollamme on tällaisen suvaitsevaisuuden seurauksena.
Toinen
murheellinen piirre kirkon toiminnassa on se suvaitsevaisuus julki
jumalattomaan maailmallisuuteen päin. Kirkkokansaa ei suinkaan tarvitse valistaa
siinä kysymyksessä, mikä on teatteri. Vaikka on yritetty selittää, että
teatterilla kirkon kanssa on sama tehtävä. Näin kirjoitti kerran eräs kirkollinen
sanomalehti. Asiaa voimme ajatella kahdella tavalla, toisaalta se on, mutta
toisaalta se ei ole. Kirkon pitäisi julistaa Jumalan kunniaa, mutta miten on
teatterin laita. Paljonko Jumala saa siellä kunniaa?
Raamattu kyllä
sanoo, että "Koetelkaa kaikki”, mutta jatkaa siihen, että "ottakaa se
mikä paras on". Toisin sanoen pitäisi ottaa se, mikä sopii ennen kirjoitettuun
Jumalan sanaan. Golgatan mäellä esitettiin kerran yksi suuri näytelmä ja se
riittää. Sen jälkeen käskettiin vain saarnata eikä näytellä. On luonnollista,
jos ihmisen jumalisuus on kokonaisuudessaan vain näyttelemistä, lihan ja veren
hekumoimista, se saadaan aikaan tunnepitoisilla näytelmillä, mutta sillä ei
päästä muuta kuin hautaan ja helvettiin. Kirkkoa ei ole tarkoitettu suinkaan tähän
tarkoitukseen. Järkyttävänä tosiasiana olemme saaneet kuitenkin todeta, että
kirkko on osittain siirtymässä teatterin palvelukseen. Hyvässä uskossa
parempaan ja vakaassa mielessä kirkon hyväksi uhrattuja varoja on alettu käyttää
teatterin palkeille.
Tästä todistuksena on mm. seuraava uutinen:
"Maanantaina
jaettiin elokuvateatteri Ritzissä arvovaltaisen kutsuvierasjoukon läsnäollessa
kirkon elokuvapalkinto ensi kerran..."
Vakaan
kirkkokansan harras toivomus on, että se oli myös viimeinen kirkon jakama
palkinto.
Mistä sitten nämä
vaikutteet? Ehkä yksi tekijä on ollut televisio, joka erilaisilla näytelmillään
on pannut matkimaan juuri siksi, että sen tarjoama roska on temmannut mukaansa
tunnekysymysten kuohuttamana. Mutta onko ollenkaan ajateltu seurauksia? Monet
kirkot jo nyt ammottavat tyhjyyttään, ja kun kansa saa sellaisen käsityksen,
että se on aivan samantekevää, kummassa istuu, teatterissa tai kirkossa, niin
onhan luonnollista, että monet valitsevat teatterin. Kirkot tyhjentyvät
entisestään ja jää sekin vähä kuulematta, että kuulisi edes Isä meidän rukouksen
ja Herran siunauksen ja vieläpä uskon tunnustuksen, joka saattaa monen armoa
ikävöivän ajattelemaan, olenko minä tämän pyhien yhteyden osallisuudessa.
Kirkko sinänsä ei
pelasta ketään, mutta kirkon perusoppi ja sen päätunnustus, luterilaisen uskon
tunnustus on kuitenkin oikea, mutta nykyisen suuntauksen seuraus on tämänkin
arvon tallaaminen. Autuaaksi tullaan vain uskon kautta siihen evankeliumiin,
jota Jumalan valtakunnasta saarnataan ja se valtakunta tekee työtään kirkossa
ja ahkeroi siinä, että uskonkysymykset eivät muuttuisi tunteiluksi, vaan elävän
uskon vakaaksi luottamukseksi Jumalan sanaan ja lupauksiin, ja se synnyttää
todellisen elämän yhteyden Kristukseen ja sille riittää se yksi verinen
näytelmä uuden liiton aamuna.
Jumala suokoon,
että kirkon uskolliset palvelijat, jotka uskollisina Jumalan sanalle ovat
elävän Kristuksen todistajina, saisivat voiman säilyä tässä yhteydessä ja
rohkeasti edelleen seisoa tärkeällä paikalla, vahvana vartijana.
Päivämies numero 46, 11.11.1964.
Päivämies numero 46, 11.11.1964.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti