Rovasti Aatu Laitisen, hänen vaimonsa sekä tyttärensä hautakivi Rovaniemellä |
Selkeimmän protestin Iin kokouksen
kannanotoille esitti Ruotsin Överkalixissa asunut kauppias ja
maallikkosaarnaaja Anders Hedlund (1838–1913). Hän julkaisi vuonna 1889
kirjasen Ett försök af nio prestmän och biskop L.Landgren att reformera den
Laestadianska läran och andeliga rörelsen i Norrbotten och Finland; men
wäderlägges genom utdrag af doktor Martin Luthers, Philip Melanctons och Johan
Arndts skrifter, waraf synes att den s.k. Laestadianska läran är
öfwerenstämmande med Profeters, Ewangelisters och Apostlars wittnesbörd samt
den Evangeliska Lutherska läran. Hedlund keskittyi kritiikissään Iin
kokouksen kannanoton kolmanteen osaan eli siihen, voiko sielu tulla autuaaksi
luetun sanan kautta. Hän tuomitsi sekä Heikelin aikaisemmat kirjoitukset että
Iin pappeinkokouksen päätökset epäterveiksi ihmisopeiksi. Hedlund uhrasi
kirjansa 24 sivusta 20 väitteidensä perusteluille. Hän torjui
seurakuntakeskeisellä vanhurskauttamisopillaan näkemyksen, että ”elävä usko”
saattoi syntyä lukemisen ja rukoilemisen kautta tai sakramenttien
vaikutuksesta.
Myös Aatu Laitisen Iin pappeinkokouksen jälkeen (KK 11/1885) kirjoittama artikkeli Mietteitä sekä kokouksen päätösten julkaisemisen (KK 2/1886) yhteydessä esittämä kommentti ja varsinkin siinä suullisen synninpäästön lihavointi voitaneen tulkita myös kritiikiksi. Tosin myöhemmissä kirjoituksissaan Laitinen toisti näkemystä, että ihminen voi omistaa uskon myös luetusta sanasta. Aatu Laitinen sai kokouksen jälkeen pappeinkokouksen isännältä J. F. Thauvonilta anteeksipyyntökirjeen. Jostakin syystä Laitista ei oltu pyydetty mukaan kokoukseen.
Täältä löytyy Laitisen vastauskirje Thauvonille.
Myös Aatu Laitisen Iin pappeinkokouksen jälkeen (KK 11/1885) kirjoittama artikkeli Mietteitä sekä kokouksen päätösten julkaisemisen (KK 2/1886) yhteydessä esittämä kommentti ja varsinkin siinä suullisen synninpäästön lihavointi voitaneen tulkita myös kritiikiksi. Tosin myöhemmissä kirjoituksissaan Laitinen toisti näkemystä, että ihminen voi omistaa uskon myös luetusta sanasta. Aatu Laitinen sai kokouksen jälkeen pappeinkokouksen isännältä J. F. Thauvonilta anteeksipyyntökirjeen. Jostakin syystä Laitista ei oltu pyydetty mukaan kokoukseen.
Täältä löytyy Laitisen vastauskirje Thauvonille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti