Saarnaaja Olli Puljula Kittilästä |
Kirjoitussarjassani "Wanhoja kirjeitä" on vuorossa numero 13. Sen lähetti kittiläläinen saarnaaja Olli Puljula huhtikuussa 1899 Fredrick Hanhivaaralle. Tämä oli uusheräyksen johtavan saarnaajan Pietari Hanhivaaran poika, joka oli muuttanut Kuparisaaren alueelle Michiganiin. Kuvaus on perusteellisin esitys tapahtumien kulusta Kittilässä uusheräyksen murrosvaiheessa, jonka olen nähnyt aikalaiskirjeissä. Mielestäni merkittävä dokumentti.
Olli Puljulan [1] kirje Fredrick Hanhivaaralle[2] 8. huhtikuuta 1899
Kittilän Alakylästä s. 8. p. huhtik. v. 1899
Rak[a]s velieni Fretrikki Hanhivaara.
Kiitoksia kiriiesi edestä, jonka sain ilola vastaan ottaa 4.p. huhtikuta, jossa
teit kysymyksen, kuinka täälä on kristilisyten asiat. Koska että Suomesta
semmoisia kirioitetaan utesta heräyksesta. Se on kyllä tosi. Kittilästä se
kyllä on alkunsa saanu forsmestari Sileenistä.[3]
Se rupesi tekemään työtä semoisten niin kuin Sirkka Ollin ja Rauhalan Erkin vanhemman
ja nuoremman ja Kourilan poikain ja heitän vaimoinsa päälle, ja muutamia muita
saman laisia. Jotka ovat uskoa tunnustaneet, eikä ole entisiäkään syntiä
kaikkia tunnustaneet, ja vielä lissää tehneet tunnustuksen aikana. Net kyllä heräsit
ja tulit syntisiksi, ja otit synin päästön Sileeniltä, joka kielsi heitä
menemästä mätä joukkoon, sillä hään pitää kaikki mätänä, jotka ei samala laila
ole utesta heräneet. Se luulee, että ne on kaikki nukkuneet takasin.
Ja
ne heränet rupesit työtä tekemään vanhempain kristityin päälle niin kuin kuollu
uskoisten päälle, mutta ei ne elävät sielut antaneet uskoaan. Mutta nuoret
sanoit vanhoile, te tarvittetta uutesta herätä, että tulisitta autuaaksi. ja
siihen liittoon tuli Etelä-Suomesta ja Pietarista, Keski-Suomesta ja Oulusta
palion vieraita, ja ne sait olla Silleenissä päivän, kaksi. Ja se istutti
niihin sen uuten heräyksen. Ja kuin ne menit takasin, niin ne veit Syväjärven[4]
Suomeen. Se kyllä oli Sileenin kansa yhesä henkessä. Sitte kävi isästi[5]
Suomessa ja hyväksy Sileenin työn Kittilässä semosten pälle, jotka tosi
kuollessa uskossa olit. Net kyllä tarvittevat herätä siitä kuolleesta sielun
tilasta elävään sielun tilaan. Mutta ei niitä kaikkia saa lyödä sillä samala
kirvelä millä kuolleita hakataan. Särjettyä ruokoa en minä tahdo murentaa, ja suitsevaista
kynttilän sydäntä, en minä tahdo samuttaa. Särietyt sydämet ne enimän vaivaa
kärsivät tästä tevosta, mutta kuollu ei tunne mitään. Mutta mitä vielä kuin Jy[v]älä[6]
ja Sileeni ovat nostaneet semmosen huhun, että koulumestari Raattamaa ja Erkki
Antti ovat huora saarnaiat ja siinä samasa Huhta saari[7]
ja Knuuti[8]
Tornion joelta ja Feetu Paksuniemi[9]
lavian evankeliumin saarnaiat, Puljula mätä saarnaia. Ei ole Lapissa muita kuin
Syväjärvi ja Jyvälä kelvollista saarnaiaa ja isästi muutamanlainen, ei sekään
oikia. Semmoisia istuttaa opetus lapsiinsa ja nauraa päälle vielä. Tämönen se
nyt on täälä Kittilässä meidän kristillisyys olemassa siltä kohalta. Mutta
Jumala on työtänsä jatkamassa. Freetri Paksuniemi kävi menheenä kevänä meidän
kylässä. Mutaman päivän piti Raamatun selityksiä, niin alko herra vaikuttamaan
nuorissa hyvää, ja tuli muutampia kristityksi ja isästi kävi kävi joulun
aikana. Silloin tuli toista kymmentä yhtenä iltana. Ja jälkee[n] on vielä herra
lisäny autuvaksi tulevaisia seurakunnale. Freetri Paksuniemi kävi ennen
pääsiäisen pyhiä, pitkää periantaita meidän kyläsä tuorestain ja oli lauantaina,
lähti kirkole. Näin herra vaikuttaa sanansa ja henkensä voimala ja vahvistaa
sanansa, ihmetten ja merkkein kautta oman lupauksensa jälkeen.
Herra
vahvistakoon sanansa henkensä voimala ja armonsa tuntemisella meissä, että
särietyt sydämet tulisit vahvistetuksi uskossa ja eläväksi sieluksi ja
pysyisivät elävännä kuoleman asti, niin kuin Herran henki sannoo: Ole
uskollinen kuolemaan asti, niin minä sinule elämän kruunun annan.
Minä kohaltani
saatan sanoa Paavalin kansa: Pysykääme siinä opissa, mistä olema elämän ja
henken saaneet. Olettako henken sannu lain töitten kautta eli uskon
saarnaamisen kautta, sen minä ainoastansa tahon teiltä tietää. Jotka ei ole
henkeä saaneet, ne jokaiselta opetuksen tuulelt[a] vietellään. Se on hyvä, että
ne jotka ei ole henkeä saanneet, tulisit herätetyksi uteen hartauteen, että he
rupiaisit anomaan, rukoilemaan ja kolkuttamaan taivaan oven päälle, että herra
antais [v]uotaa Pyhän Henkensä, jonka kansa [v]uota Jumalan rakkauten tuli ja
jesuksen veri. Ja jos me siltä henkeltä hallitaan, niin emme lihan himoia täytä.
Se on totinen sana. Herra antakoon armonsa ja pitkämielisyyten ja kärsiväliisyten
henkensä aina [v]uotaa sydämihime. En saata minä ennään muuta kuin anokaame
uskon rukouksela taivaalista Isääme, että Hään suuresta armostansa antas aina
veristä kasteta sieluilelemme uskon vahvistukseksi, että si[e]luma elävää
voimaa nautita. Siihen meitä armolinen Isä auta, että em[m]e jä[i]s kuivaksi
puuksi. Tämä on minun toivotuksenin teile sielä vieraala maalla. Ehkä tämä on
vieras maa meile, jotka ototame uusia taivaita ja uutta maata, josa vanhurskaus
asu[u]. Tähän lopetan tällä kerralla. Ei mu[u]ta kuin sydämen rakkaita
terveisiä kaikile uskon sisarile ja velile.
Täältä sano[v]at
teile sydämen rakaita terveisiä heetemanile emäntänsä ja lastensa kansa[10],
Raianiemele[11] ja
hänen huoneelensa ynnä muile y.m. Jumalan lapsile Alakylän kristityiltä.
Mutta ole minulta
ennen kaikkea vaimoni ja koko huoneeni kansa terveytetty. Jääkää Jumalan ja
meidän herran Jesuksen Kristuksen Isän ha[l]tun, joka väkevä on meitä holhomaan
ja kaitsemaan. Ei Hään anna meidän sieluiamme kuolla nälkään tällä korven matkala.
Olipa hauska sada vieläki sieltä sanomia, miten sielä voitta ruumiin ja sielun
puolesta.
Tätä merkittee
veljene uskosa
Olli Ala eli
Puljula
Semonen se on
kui[n] te tunnetta se saarnaaia Tornion joelta täälläki olu
Ei muuta. Sama.
Lähde: Paul Heidemanin kokoelma.
Lähde: Paul Heidemanin kokoelma.
[1] Saarnaaja Olli Puljula (1824 – 1911) nousi Kittilässä vastustamaan
uusheräyksen ääri-ilmiöitä, vaikka näyttää toisaalta jossakin määrin
hyväksyneenkin sen. Puljulan samoihin aikoihin (13.7.1899) Amerikkaan Pekka
Raattamaalle ja Juho Mursulle lähettämä kirje on julkaistu Rauhan
Tervehdyksessä (no:t 10/1927 ja 9/1929) sekä
Leonard Typön yhdessä Pekka Raattamaan kanssa vuonna 1907 toimittamassa Kirjeitä
wirwoitukseksi köyhille matkustajille elämän tiellä.
[2] Fred(rick) (Hanhi)Waara(1867 – 1944)
oli kittiläläisen saarnaajan
Pietari Hanhivaaran (Hanhi-Pietin) poika, joka on haudattu Oskarin
hautausmaalle Michiganissa.
[3] Metsänhoitaja Frans Silén (1839 – 1912) toimi saarnaajana 1890-luvun
lopulta alkaen. Hän asui Kittilässä vuosina 1878 – 1901. Silén edusti jyrkintä
uusheräyksen tulkintaa ja esiintyi kohta narvaailsuuden keskeisenä saarnaajana.
[4] Sodankyläläinen saarnaaja Heikki Syväjärvi (1839 – 1909) oli
uusheräyksen alkuvaiheen suuntaa-antavia saarnaajia ja sen levittämisessä
keskeisiä henkilöitä.
[5] Fredrick Hanhivaaran isä, saarnaaja
Pietari Hanhivaara (1833 – 1926)
[6] Kittiläläinen saarnaaja Iisakki Jyvälä (1842 – 1919).
[7] Ruotsin Ylitorniolla asunut saarnaaja Iisakki Huhtasaari (1826 –
1903) oli 1800-luvun lopulla alisen
Tornionjokilaakson tunnetuin saarnaaja.
[8] Saarnaaja Kaarle Petter Knuuti (1816 – 1902) asui Iisakki Huhtasaaren
tavoin Ruotsin Ylitorniolla ja oli Tornionjokilaakson tunnetuimpia saarnaajia.
[9] Fredrik Paksuniemi (1840 – 1921) oli (eri sukunimestä huolimatta)
Fredrick Hanhivaaran setä. Hän edusti uusheräyksessa Siléniä ja Hanhi-Pietiä
sovittelevampaa linjaa.
[10] Valumetis apostolisluterilaisen seurakunnan pastori Arthur Leopold
Heideman.
[11] Saarnaaja Antti Rajaniemi (1853-1897) oli saapunut Calumetiin
vuodenvaihteessa 1892/1893 ja toimi yhteistyössä Heidemanin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti