Kirjailija Rafael Hertzberg |
Suomenruotsalainen sanomalehtimies, kirjailija ja kirjallisuuskriitikko Rafael Hertzberg (1845 - 1896) julkaisi 1880-luvun (1888/1889) lopulla kirjan nimeltä Helsingfors för tre hundra är sedan och i vara dagar. Kirjassaan hän käy läpi Helsingin siihenastiset historialliset vaiheet. Tämän lisäksi hän kuvaa ainutlaatuisen kiinnostavasti 1880-luvun Helsinkiä ja helsinkiläisten elämää. Kirjassa on myös kuvaus kaupungin lestadiolaisyhteisöstä, joka seuraa ohessa.
Lestadiolaiset
Helsingissä on virallisen seurakunnan
ohella joukko lahkoja, jotka yhdessä tai toisessa suhteessa poikkeavat
valtionkirkon opista tai järjestyksestä. Näistä jäsenmäärältään suurimman
muodostavat lestadiolaiset tai hihhulit. Kuten tunnettua lahko on peräisin Ruotsin
Lapista, jossa 1800-luvun puolivälissä eli ja vaikutti sen perustaja,
kirkkoherra Laestadius, joka oli saanut virikkeitä skandinaavisen Pohjolan
hengelliseen elämään voimakkaasti vaikuttavalta Grundtvigilta.
Lapista Laestadius lähetti lähetyssaarnaajia ympäröiville seuduille.
Hänen saarnansa olivat voimakkaan herättäviä. Hän hyökkäsi
epäröimättä kansan paheita vastaan eikä kaihtanut osoitella
paheellisia eikä nimetä pahuutta paitsi sen oikeilla, myös sen
raaimmilla nimillä. Ravistellen tietämättömien, köyhien ihmisten
omatuntoja hän aikaansai mahtavan herätysliikkeen, jonka
ilmenemismuotoina olivat samanaikaisesti uskonnollinen hurmio ja siveellisesti puhdas
elämäntapa. Liike on levinnyt Lapista yli koko Pohjolan, ja sillä on
kannattajia kautta maan.
Paljon enemmän kuin
siveellisessä katsannossa parantunut elämäntapa on liikkeen tehnyt erityisen
huomatuksi hurmioitunut innostus, jota esiintyy kaikkialla, missä liike on
saavuttanut jalansijaa, ja joka ilmenee huutoina, ulvomisena,
hyppimisenä ja tanssimisena. Ne kuuluvat jokaiseen tärkeään lestadiolaiseen.ju-malanpalvelukseen,
ja erityisesti etäisillä maaseutualueilla innostus usein saa
hengellisen hourupäisyyden piirteet. Lahkon kannattajien saama hihhuli-nimitys
onkin peräisin jumalanpalveluksen aikana päästellyistä huudoista.
Menkäämme
ajatuksissamme tällaiseen erämaatuvassa pidettyyn jumalanpalvelukseen - erääseen näistä
eriskummallisista yöllisistä kokouksista,
joista silloin tällöin on ollut tilaisuus lukea silminnäkijäkuvauksia.
Ilma on
hiostavaa, lampusta tai kynttilästä ja takkavalkeasta lankeava valo levittää
kummallisia, värisyttäviä varjoja ja puolihämärää huoneeseen,
joka on tungokseen asti täynnä ihmisiä.
Kuulijoissa näkyy äärimmäisen jännittynyt tarkkaavaisuus; osa heistä on liikuttunut ja tunkeutuu kiihkeästi ryhminä puhujan ympärille ja haluaa ikään kuin ahmia hänen jokaisen sanansa. Tilaisuuden puhuja on kiertävä hihhulisaarnaaja, pitkänhuiskea karjalainen, jolla on älykkäät kasvonilmeet. Näkee, että hän on tottunut hallitsemaan aiheensa ja kuulijansa. Hänen puheensa intoja palo tarttuvat kuulijoihin. Hän kehottaa heitä tunnustamaan syntinsä, varoittaa heitä raamatunlainauksin, puhuu liikuttavasti, kehottavasti, kutsuvasti, kolkuttaen heidän omatuntoaan, luvaten ka-tuvaisille syntien anteeksiantoa, armoa ja autuuden rauhaa. Kun hän vaikenee, kuullaan syviä huokauksia, itkua ja nyyhkytyksiä, joihin siellä täällä sekoittuu raaka, kouristuksenomainen naurunpyrskähdys muistuttaen hullujen tapaa nauraa.
Kuulijoissa näkyy äärimmäisen jännittynyt tarkkaavaisuus; osa heistä on liikuttunut ja tunkeutuu kiihkeästi ryhminä puhujan ympärille ja haluaa ikään kuin ahmia hänen jokaisen sanansa. Tilaisuuden puhuja on kiertävä hihhulisaarnaaja, pitkänhuiskea karjalainen, jolla on älykkäät kasvonilmeet. Näkee, että hän on tottunut hallitsemaan aiheensa ja kuulijansa. Hänen puheensa intoja palo tarttuvat kuulijoihin. Hän kehottaa heitä tunnustamaan syntinsä, varoittaa heitä raamatunlainauksin, puhuu liikuttavasti, kehottavasti, kutsuvasti, kolkuttaen heidän omatuntoaan, luvaten ka-tuvaisille syntien anteeksiantoa, armoa ja autuuden rauhaa. Kun hän vaikenee, kuullaan syviä huokauksia, itkua ja nyyhkytyksiä, joihin siellä täällä sekoittuu raaka, kouristuksenomainen naurunpyrskähdys muistuttaen hullujen tapaa nauraa.
x Saarnaaja,
joka piti puheensa istuen tuvan perällä olevan pöydän ääressä, nousee
ylös ja kysyy, haluaako joku tunnustaa syntinsä. Silloin
äärimmilleen liikuttuneen väen joukosta nousee esiin vanha mies ja sanoo
haluavansa tunnustaa syntinsä, ja nyt myös muut tungeksivat villissä huumassa
saarnaajan ympärille huutaen, että he haluavat vapautua synnin ja
paholaisen orjuudesta. Itkien ja valittaen he tunnustavat syntinsä, ja saarnaaja
asettaa kätensä heidän päänsä päälle, antaa synninpäästön ja sanoo valavansa
pyhän hengen heidän sieluihinsa. Seurankunta virittää ylitsevuotavasti
riemuiten kiitoslaulun, jonka läpi kuullaan Seebaot-ja hoosianna-huutoja. Väki
puristaa toistensa käsiä, puhuu kenenkään kuulematta ja kuulematta itse, keinuttaa vartaloitaan edestakaisin, syleilee toisiaan ja antaa
veljessuudelmia. "Riemuittakoon,
iloittakoon! Tyhjennettäköön taivaallisen mannan ja hengellisen nautinnon viini!", kaikuu
saarnaajan ääni. Ihmiset huutavat, hyppivät, tanssivat, saarnaavat villissä
huumassa. Ja paksu, kostea ilma ja
heikosti lepattava valaistus verhoavat tämän kaiken mielikuvitukselliseen
huntuun. Näin jatkuu pitkään kohti aamunkoittoa.
Mutta kun päivän työt jälleen kutsuvat, jatkaa elämä entistä hiljaista,
hidasta kulkuaan. Hihhuliapostolin vierailusta seudulla ei näy
muuta jälkeä, kuin että joku tunnettu juomari on aloittanut
raittiin elämän, joku hillitön lurjus on lopettanut kiroilun ja
tappelemisen,'joku jolta varas on vuosia aikaisemmin vienyt, näkee varkaan
tulevan palauttamaan saaliinsa ja pyytämään anteeksiantoa Jumalan laupeuden
tähden.
Tällaiset ja
vastaavat kuvaukset ovat laajalle levinneitä, ja siksi astuukin tietyllä
uteliaisuudella Fredrikinkatu 61:n taloon, jonka lestadiolaiset ovat
Helsingissä sisustaneet kirkkosalikseen. Jumalanpalveluksien
pitäminen myöhään illalla lisää vaellukseemme kaupungin laidalle
jotain salaperäistä. Syyssateen kastelemina menemme läpi pimeän
portin, avaamme vaatimattoman oven eteiseen ja astumme jyrkkiä portaita ylös
tähän taloon, jonka pohjakerros on tiilestä. Astumme sisään heikosti
valaistuun, korkeaan ja tilavaan saliin, jossa on paljaat puuseinät, lukuisia
penkkejä ja valtava pa.rvi. Kaikki.on yksinkertaista ja niukkaa. Pitkän seinän
edustalla on katederi, ja pilareiden nauloissa roikkuu joitakin hattuja.
Seurakunta
koostuu alimpien yhteiskuntakerrosten miehistä ja naisista miesten
ollessa kuitenkin enemmistönä. Erityisen silmiinpistävää on, että useimpien
kasvonpiirteet ovat rumat, lähes riutuneet. Tämä viittaa mahdollisesti
siihen, että lahko saa jäsenensä etupäässä niiden joukosta, joiden elämä on
kehdosta hautaan kärsimystä, puutetta ja raskasta työtä - sellainen ei suinkaan
ole omiaan kaunistamaan kasvonpiirteitä.
Katederilla istuu
kaksi miestä, ja heillä näyttää olevan ahdasta. Emme pysty päättelemään, mikä
on toisen tehtävä. Toinen on ojentautunut selkä koukussa katederille
asetettujen käsivarsiensa varaan, luo vilkkaasti tuikkivin silmin katseita
paikalle kokoontuneisiin ja puhuu heille. Tuon tuostakin hän tekee
kysymyksen ja saa vastauksen. Kun hän esim. on selittänyt, että ihmisen on uskottava
Jumalan johdatukseen, hän kysyy, "eikö olekin niin, eikö meidän pidäkin
uskoa?" ja eri puolilta seurakuntaa kuuluu vastaus: "kyllä, totta kai
meidän täytyy uskoa Jumalan johdatukseen". - "No niin", sanoo
saarnaaja, " niinpä meidän on uskottava", ja sitten
hän jatkaa selitystään. Lopettaessaan hän kysyy, onko hän, joka ei missään
nimessä halua olla olevinaan erehtymätön, ymmärtänyt sei
iltamansa raamatunkohdat oikein. Tästä alkaa lyhyt, toverillinen ja
lupsakas keskustelu. Lopussa ei sitten tapahdu mitään
mainittavampaa, ja tilaisuus päättyy.
Muuan
maalarimestari toi lestadiolaisuuden Kuopiosta Helsinkiin
seitsemäntoista vuotta sitten. Hän oli. tekemisissä erään rakennusmestarin
kanssa, joka oman käsityksensä mukaan vietti rentunelämää. Maalarimestari
käännytti hänet, minkä jälkeen uskovaisten joukko vähitellen kasvoi. Nyt
lahkoon arvioidaan Helsingissä kuuluvan pyöreästi 1.500 henkeä. Kannattajien
määrän kasvaessa tuli tarve saada jumalanpalveluksia varten oma huoneisto, ja
talon ostamiseksi perustettiin yhdistys nimeltä "Fridsföreningen",
jonka säännöt on säädetyssä järjestyksessä vahvistettu. Näiden sääntöjen
mukaan yhdistyksen tarkoituksena on aikaansaada rauhaa, raittiutta ja
rehellistä elämää erityisesti niiden keskuudessa, jotka
elävät paheissa. Yhdistyksen asioista huolehtii
yhdeksänneuvosto, joka hallitsee ja pitää kirjaa yhdistyksen tuloista ja
jakaa apua sitä tarvitseville. Viimeksi mainittuun tarkoitukseen tämä hallitus
valitsee kahdeksan henkilöä, jotka kiertävät kaupunkia ja etsivät
hädänalaisia. Yhdistykseen on kirjattu neljäsataa jäsentä, ja sen tulot
muodostuvat vapaaehtoisista avustuksista, testamenteista, lahjoituksista
jne.
Lestadiolaiset
eivät muodosta erillistä lahkoa vaan katsovat kuuluvansa valtionkirkkoon. Heillä ei ole
varsinaisia pappeja. Saarnata saa jokainen,
jolla mielestään on siihen kutsumus ja jonka selitykset seurakunta hyväksyy. Aateveljien mielestä kaikki nämä saarnaajat ovat erityisen eteviä ja omaavat
runsaat Pyhän hengen lahjat.
Saarnaajien vieraillessa Helsingissä on sali uskovaisia tulvillaan.
Nya Pressenin
havainnoitsija sanoo, että jos lestadiolaisuudesta sivuuttaa sen, että sen
piirissä esiintyvät ajatukset, liikkeet ja pyrkimykset uskon asioissa
vaikuttavat monilla tahoilla hedelmällisesti ja kertovat toimeliaisuudesta ja
kehityskelpoisuudesta, niin sillä on suuri ansio ainakin yhdessä suhteessa, sen
pyrkimyksessä raittiuteen. Hihhulismi on muokannut maaperää ja valmistellut
mieliä siinä määrin, että nykyaikaisen raittiusliikkeen, joka jälkipolville
on osottautuva erääksi aikamme kiitettävimmistä pyrkimyksistä, on
tarvinnut ainoastaan lähettää kutsuhuutonsa valloittaakseen alaa
kaikkialla maassamme. Hihhulit ovat ansioituneet myös eräässä
toisessa suhteessa, nimittäin ottamalla käyttöön laajamittaisen
maallikkosaarnaajien järjestelmän.
Kerrotaan,
että lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvat viettävät esimerkillisen
vakavamielistä ja säädyllistä elämää. Jos näin on, sen yhteiskunnan kurjimpaan
pohjasakkaan kohdistuvista pyrinnöistä ei toki ole muuta kuin hyvää
sanottavaa. Uskonnollisella lahkolla, jonka ponnistelut johtavat
maallisen kurjuuden lieventymiseen, on oikeus saada kunnioituksemme, vaikka
meille sen ulkoisissa esiintymismuodoissa onkin paljon omituista.
Lukija ehkä
kysyy, eivätkö Helsingin hihhulit joudu samanlaiseen
hurmostilaan, jota edellä on kuvattu. Itse asiassa emme vierailullamme saaneet
nähdä mitään sellaista.
Käännymme
kokouksesta poistuvan vanhemman, kumaraisen työläisen puoleen. Hän pysähtyy,
kuuntelee kohteliaat kysymyksemme ja vastaa, että hurmostiloja kyllä
esiintyy, mutta ei kuitenkaan kovin runsaasti sen jälkeen, kun armo on
antanut uskovaisille rauhan. Hän lisää vakavana, että sellaisen näkeminen on tietysti tottumattomalle
kummallista, mutta uskoon kääntymätön ei
voi käsittää, mitä Jumalan teot saavat synnintekijässä aikaan. Hänen katseensa kirkkaus kertoo, että hän
itse syyästi tuntee sanojensa
totuudellisuuden ja uskoo siihen.
141
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti