torstai 11. helmikuuta 2021

Wanhoja kirjeitä 45. Mathilda Fogmanin päiväämätön kirje Juhani Raattamaalle (1891- 1892)

Matarinki[1]

Kallis vanhiin ja uskollinen Sionin muurin vartia Johan Raattamaa! Saivomuotkassa. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön teille ynnä huoneena ja kaikkein valittuin kanssa Herramme Kristuksen kautta nyt ja päiväimme loppuun asti.

Wiimi kirjeene edestä saan lausua teille sydämeni kiitokset, jonka olemme saaneet vastaan ottaa, tällä vielä ollessamme, sotassa omma lihaa, perkelettä ja maailma vastaan. Wieläpä olemme ynnä kanssanne uskomassa kaikki synnit ja heikkoudet anteeksi annetuiksi Jesuksen kalliin nimen ja veren akutta; uskomme myös että armo riittää meille kuolemaan asti, sillä uudella ja elävällä tielä, jonka Herramme Jesus on meille valmistanut oman verensä kautta! Ja vielä ylösnousemisessa saamme asettua kokonaansa synnittöminä Jumalan ja Karitsan kirkasten kasvoin eteen riemulla, kaikkein maasta ostettuin paljoudessa suuren Sionin avaruudessa, jossa lakkaamatta ylistys virsiä saamme kallis vanhiin veisata, ynnä ammenta ja Halleluoja; kunniaksi sille jonka veren kautta olemme voiton saaneet.

Mitä kysyitte Hoikasta, niin en ole luullu sen erityistä vaikuttaneen. Sillä se näyttää, ettei voi lampaan hahmo hänessä kyllin peittää sisällistä susi luontoansa. Mutta kyllähän Hoika voipi kalusta mennä semmoisille, joilla on hengellinen viha elävälle kristillisyydelle.[2]

Weljemme Petter Stark on marjansa kanssa tullut takaisin keski Suomesta, ja on asettunneet Tornion kaupunkiin, josta on ostanut itselleen kartanon. Kyllähän nämät siiskot olis tarvittu Edellä Suomessakin, vaan ompahan Petteri hyvä saarnaaja täälläkin, ja on Kristillisyydelle ilman rasitusta kutsun ja lähetyksen suhteen.[3]

Pekanpäässä veljemme Kalla Alatalo on sairastamassa, ehkä ei juuri huonona, kuitenki hivumalla kuluvat hänenki ruumiilliset voimat. Että on uskottava, että tämäki kallis veli saapi piian pois muutta tästä mailmasta, joka epäilemättä jättää siansa auvomaksi, ja ikävällä kaipavaksi niille jotka rakkaudessa ovat oleet hänen kanssa. Joka on monta kymmentä vuotta ollut Kristittyjen kestikievarinna. Knuutin veli jo pelkää ikävää jos hänen pittää jälkeen jäämän tästä veljestä, jonka kanssa on ollut aina särkymätön rakkaus.[4]

Kristillisyys on täällä paikoissamme entistä myöden rakkaud[e]ssa olemassa. Ei myös ole nyt Ala-Kainuusta erityistä minulle kuulunut Luulisin sielä olevan nyt paremasti asiat kuin edesmenneinä aikoina kristittyin seassa.

Ihmiset elävät nyt täällä terveinä, ja kuolo on harvinaista tätä aikaa, ehkä muutamin paikoin Suomen puolella liikkuu feberi. Jumalattomuus vain paisuu tulvan tavalla, salakrouvaritten avulla, joka paikassa täälläpäin. Niin että ikäväksi tulee meillä, ja vaivaksi eläminen tässä pahassa mailmassa. Mutta se toivo kuitenki iloiseksi tekee sydämen, että piian me saamme matkasauvan laskea tälle puolen sillattoman virran. Ja saamme kokonaansa sekä oman turmelluksen että pahentuvaisen mailman ynnä kaikkien kiusausten kanssa yhdessä autuaallisessa hetkessä jättää. Ja täydellisesti ilman lakkaamatta  kirkasta ilmaa nautita paradisin ilossa Karitsan istuimen edessä.

Odottaisame lunastuksen hetkeä olkaamme rakas ja kallis vanhiin ynnä kaikkein Jesuksen verellä puhdistettuin kanssa valppaat ja hyvässä turvassa koska syntimme ovat anteeksi annetut. Ja nimemmä elämän kirjaan kirjoitetut. Onhan asiamme nyt hyvin kun onnelliset ja autuaat olemme ajassa ja ijankaikkisuudessa! Lopuksi sanovat tääldä kaikki veljet ja sisaret teille ynnä Karuliinan kanssa rakkauden terveisiä, vaan olkaa tee ynnä rakastajittenne kanssa minulta tytärteni kanssa rakkaala sydämelä tervehtetyt. Pyytän rukoilla edestäni. sitä toivo sisarenna kallimmassa uskossamme ja matkakumppani elämän kaitaala tielä.
Thilda Fogman




[1] Kansallisarkisto. Kierin kokoelma. Kirjeen päiväys puuttuu. Ajankohta on sisällön perusteella määriteltävissä syksyyn 1891 tai alkutalveen 1892. Ks. Raattamaan kirje Petter Aapraham Starkille 4.2.1892 (Raattamaa 1976, n:o 249B).

[2] Pastori Johan Jakob Hoikka (1854-1917) oli syntyisin Rovaniemen Muurolasta ja hän tunsi hyvin lestadiolaisuuden jo lapsuudesta kotiseudultaan oman sukunsa piiristä. Hänen veljensä oli valtiopäiväedustaja Iisakki Hoikka (1840 – 1917). Hoikka lähti monien muiden tavoin siirtolaiseksi Yhdysvaltoihin kesällä 1873. Duluthin seudulla asuessaan Hoikka osallistui apostolisluterilaisten seuratoimintaan ja hyvän lukutaitonsa vuoksi häntä käytettiin myös tekstinlukijana ja hän piti myös itse hartauspuheita. Lestadiolaisryhmän organisoijana seudulla toimi Vesisaaresta muuttanut Juho Drufva. Hoikka ystävystyi samoihin aikoihin ruotsalaistaustaisen Augustana-synodin pappisseminaarin käyneen pastorin kanssa. Tämä kehotti häntä lähtemään opiskelemaan Rock Islandissa Illinoissa sijaitsevaan pappisseminaariin. Kahdeksanvuotinen opiskelu siellä alkoi vuoden 1875 syksyllä. Opiskeluaikanaan hän osallistui sekä ruotsalaisten että suomalaisten evankelisluterilaisten seurakuntien toimintaan Pohjois-Michiganissa. Samalla syntyi jännitteitä apostolisluterilaisten kanssa. Kesällä 1879 sekä Hoikka että Takkinen käynnistivät samaan aikaan kilpailevat suomalaiset lastenkoulut Calumetissa / Red Jacketissa. Hoikka myös saarnasi Calumetin evankelisluterilaisessa kirkossa. Vuonna 1881 hän kiersi saarnamatkalla Escanabassa, Ishpemingissä, Negauneessa, Republicissa ja Humboldtissa sekä suomalaisten että ruotsalaisten keskuudessa.  Papiksi hän valmistui kesäkuussa 1883, jolloin hän siirtyi Astorian suomalaisen evankelisluterilaisen seurakunnan papiksi elokuussa 1883. Myös täällä syntyi vastakkain- ka kilpailuasettelu lestadiolaisten kanssa. Hoikka oli vuonna keskeisiä henkilöitä, kun Suomi-synodi perustettiin vuonna 1890. Saman vuoden kesällä Hoikka palasi Eurooppaan, jossa hän asettui Härnosandin hiippakunnan palvelukseen Ruotsissa. Marraskuun alussa 1890 alkoi Hoikan työ suomenkielisten seurakuntalaisten keskuudessa Tornionjokilaaksossa. Melko pian hän ajautui sanomalehtien palstoilla väittelyihin arvosteltuaan paikallista seurannallista aktiivisuutta artikkelillaan ”Tarvitaanko kontrahti-apupappia Ruotsin suomenkielisissä seurakunnissa?” Siinä hän valittaa suomalaisseutujen kärsivän hengellisestä rappiotilasta ja kaiken hengellisen hartauden ja pyrkimisen loppumisesta. Hoikka haki melkein heti Ruotsiin saavuttuaan Hietaniemen seurakunnan kirkkoherran virkaa, mutta ei saanut vaalissa yhtään ääntä. Asuinpaikkana oli Haaparanta. Hoikka palasi perheineen Amerikkaan, jälleen Astorian suomalaisen evankelisluterilaisen seurakunnan palvelukseen Oregonissa. Toisen kerran Hoikka pyrki papiksi Ruotsiin Härnosandin hiippakunnan alueelle kesällä 1899. Tuomiokapituli puolsi anomusta, mutta tästä aikomuksestaan hän kuitenkin luopui vuotta myöhemmin ja siirtyi Michiganiin Chrystal Fallsin suomalaisen seurakunnan papiksi. Ks. ASL 3/18.7.1879, 4/25.7.1879, 13/26.9.1879, 3/20.1.1882; Haaparannanlehti 8.8.1883, 12.2.1890, 14.1.1891, 21.1.1891, 11.2.1891, 18.2.1891, 18.3.1891, 29.4.1891, 3.6.1891, 20.9.1893, 3.8.1899 ja 9.8.1900; Kirkollinen Kalenteri 1918, 192-196. J.K. N(ikander): Muistosanoja: J.J.Hoikka;  Raymond W. Wargelin: The Life of Jacob J. Hoikka and His Share in Democratizing the Suomi Synod, 23-24, 26, 29-30, 33, 47-49, 76-78, 88, 162.

[3] Saarnaaja Petter Aapraham Stark (1827 – 1909) oli palannut Norjasta syntymäpitäjäänsä Ruotsin Ylitorniolle, mutta solmittuaan toisen avioliittonsa Kivijärvellä 16.9.1888 sysmäläisen aatelisneidon Marie Lousie Stjerncrantzin (1849 – 1926) kanssa oleskeli paljon Etelä-Suomessa. Tornioon hän siirsi kirjansa kesällä 1894. Raittila 1967, n:o 484.

[4] Saarnaaja Karl Petter Knuuti (1818 – 1902). Raittila 1967, n:o 192.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ett typiskt laestadianskt brev

  Jag har under de senaste veckorna gått igenom brevväxling mellan olika laestadianska predikanter. Tills vidare har skrivit upp cirka 200 g...