perjantai 5. helmikuuta 2021

Aapo Hietasen kirje Erkki Antille 16.6.1895

 

Calumet, 16 päivä kesäkuuta 1895

 

Rakkaalle vanhimalle ja uskoliselle Herran viinimäen työmiehelle E. Ant.

Armo laupius ja rauha Jsältä Jumalalta ja Herralta Jesukselta Khristukselta nyt ja aina viimeiseen ehtoon asti amen.

Kirian olen saanu teiltä toissa tänäpäivänä joka oli minulle rakas ja kallis, en ole unhottannu, sitä autuvalis hetkiä, jona olen uskonu synteinanteks saamisen, teitän saarnane kautta, ja sinä hetkenä olen saanu valituin lasten hengen, ja siinä uskosa olen vielä kilvoitelmasa ja nautitemasa rauha, ja , jlova pyhäsähengesä joka päiväisen syntein anteksi saamisen armosa / eikä ole vara liikuva oikialle ja vasemalle puolen mut sanon Daavitin kansa joka korkeimman varieluksesa js[t]u ja kaikkivaltiaan varoisa oleskelle / hään sanoo minun toivoni ja linnani minun Jumalanni johon minä uskalan vaikka tuhanen langeisi sivulas ja kymenen tuhata sinun oikiallas niin ei se sinun satu / Herra on kallioni ja linani johon minä turvaan, en minä ole, vanhin rakas sekaintunu Amriikan riitaisuutteen sanalakaan sillä minä tarviten Herran armon voimala säilytä hyvän omantunon eikä minula ole aika riitellä / minula on kllin riitakumpania omasa lihasa, muta kuin vanhin kysy minulta Amerikkan kirkoista niin minä vastaan / jokapyhä on molemat kirkot auki ja miksinet ole auki / on hään meilä totistukset siihen miksi net auki on, Raatama vanhin on kirkon luvanu niitten pitä seurahuonena jotka sen on rakentannet eikä kirkot kirkot riitele / minä olen aivan varma siitä että riita loppu kuin sytämen paise lasketu / onpa net sielut yhtistyne rakauten meitän kansa jotka on tehne paranuksia Jesuksen veren voimasta ja omista synneistänsä mutta net pitävä eri kirko jojla on muiten synnit omantunnon päällä / niistä jhmisistäen tietä mitä het uskovat / Pastori Heidemanin het pitävät suurinpanna viholisena syystä kuin se on iralinen pappi ja totapa sen syyn tähten että hään on saanu suuren kansan kansan suosion ja suurelta laumalta voitan rakauten / Jumala on lahioitannu hänen suurilla lahioila ja nöyryten esikuvala ( vaelta ei herrana vaan lapsenana Jumalan valtakunnasa / täälä on vanhin rakas vaeltaminen pilkan panetuksen ja kiitoksen läpi sillä täälä liiku pyhän lihan oppiki suomalaisten seiasa jotka on eroneet meistä sakramentilisestikin ja tuomiteva meitä[1] / en nyt tietä muuta sanova / kesä on ollu 3 kuukautta lämmin ja sateinen / terveys on hyvä / sanon nyt sytämen rakaita tervisiä Hetemanilta vaimonen Rovanäältä nä suurelta herran laumalta / eilen sanoin teitän tervisiä kirkosa suurele laumala joka sano tervisiä teile ja sielä olevalle herran laumalle / minä ja minun vaimoni sanoma sytämen rakaita tervisiä teille ynä ympärilläne olevalle Herran laumale / rukoilka etestäme muistain meitä paliola anteksi antamisella ( lupama Herran armon voimasta kilvoitella ynä teitn kansane että saama kerran yhtistyvä suuresa seura huonesa paratiisin kuniasa yhteen / minäki heiko veliene totistan teile Jesuksen veresä syntine anteksi / näitä merkitse veliene uskosa ja rakautesa Abram Hietanen.



[1] Tarkoittanee niin sanottuja haalilaisia, joiden keskeisinä vaikuttajina olivat Juho Mullo (käytti myös sukunimeä Mulberg, 1842-1913) ja Petter Strolberg. Ruotsin Alatorniolla syntynyt Petter Strolberg (1847-1913) vaiheet ovat identtiset monen muun Kuparisaaren lestadiolaisyhteisön vaikuttajan kanssa. Hän muutti lapsena Norjaan, josta 1870-71 (Ilmosen mukaan 1872) Kuparisaarelle. Strolberg valittiin 1879 Calumetin apostolisluterilaisen seurakunnan varaesimieheksi vuonna 1879. Hän oli Takkisen vastaisen opposition keskeisiä toimijoita Michiganissa. Strolberg kävi Euroopassa yhdessä Isak Koskenmukan kanssa talvella 1884, mutta nämä eivät saaneet tukea näkemyksilleen Johan Raattamaalta ja muilta keskeisiltä lestadiolaissaarnaajilta. Sen sijaan heiltä vaadittiin parannusta riitelystä, johon he silloin taipuivatkin. Vuonna 1896 Strolberg oli yhteydessä baptistisaarnaaja F. E. Berglundin kanssa, otti vastaan upotuskasteen ja esiintyi baptistien tilaisuuksissa saarnaajana.  Strolberg lähetti yhden kirjoituksen Vaasan baptistien julkaisemaan Totuuden Kaiku-lehteen, jossa hän muun muassa totesi: ”Laestaadilaiselle samoin kuin muille pakanallisen taikauskon orjille pyydän sanoa, että lapsen pään kastaminen vesitilkalla on mitä suurinta Jumalan pilkkaa.”. Tämän jälkeen Strolberg ilmeisesti siirtyi takaisin lestadiolaisuuteen. Hän julkaisi vuonna 1906 Hancockissa kirjasen ”Selityksiä P. Hengen virasta ennen ja näinä aikoina ja sen uskollisesta hoitamisesta syntein anteeksi antajana". Kirjan tarkoitus käy selville sisällysluettelosta: 1) Johdanto ymmärtämään pyhityksen tarpeellisuus; 2) Miten pyhitys vaikutetaan ja levitetään; 3) Pyhityksen lähde ja sen voima; 4) Miten Jeesus seurakuntansa valmisti hedelmää tekeväiseksi; 5) Milloin uusi laki voitiin antaa; 6) Kirjoitettu sana saarnatun sanan johtajana ja siinä korkeampi; 7) Saarnaajat oikeassa asemassa; 8) Katsahdus vanhaan liittoon ja siinä luvattuun siunaukseen; 9) Vanhan liiton puhdistusmuoto ja johdatus uuteen. Kirja oli n. s. ”uuden heräyksen" kannalla ja Kolkuttaja-lehti julkaisi siitä otteita. Strolbergin hautauksen suoritti kuitenkin Suomi Synodin pastori M. Pesonen. Ks. Totuuden Kaiku 6/1896, 3; 4/1897, 3; Kolkuttaja 8/1906, 125-128; The Calumet Times 3.1.1913, 6.1.1913; Ilmonen 1923, 39, 123; Raattamaa 1976, no:t 163, 164, 166; Raittila 1967, no 486.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ett typiskt laestadianskt brev

  Jag har under de senaste veckorna gått igenom brevväxling mellan olika laestadianska predikanter. Tills vidare har skrivit upp cirka 200 g...