tiistai 9. helmikuuta 2021

Wanhoja kirjeitä 43. Juho Kieri 5.6.1900 Erkki Antille

 

Calumet 5/6 k 1900

Kallis vanhin Sijonin murilla Erkki Antti Juhon Pieti, Jumalan armo vahvstakon teitä veren priiskoittamisen kautta.

Minulla tuli halu kysy onko vanhiin saanut lähettämääni kirjaa, joita olen painattanut täällä Amerikassa[1], minä olen aja tellut että olisko teillä vanhoja kirjoia Parka Heikki vainajan, Laestatiuksen preiviä, teidän Raattamaan, Takkisen y.m.m, merkillisiä[2], antakaa mulle rakas vanhin tieto jos se olis mahtollista saata niitä /  jos se on mahtollista niin lähettää voisi postissa 4. paunan eli naulan painosen knipun minulle valikoimia kirjeitänne, kyllä tet kallis vanhiin ymmärätte valita paremin kuin minä ja monta muuta mikä oli meille ja tulevallekki kansalle tervelinen, että saisit kuula ja lukea mitä hyvää Jumala on etuksemme valmistanut. Myös jos on mahtollista että tet kirjoittaisitte utta heräystä selvittäin[3] mistä se on alkunsa saanut, ja mitä hetelmää se nyt kantaa Suomen maalla y.m.m. / nämät olisit kukaa tiesi tikkana tulevaisille ja meille myös, Laitisen lehti kyllä on mutta se on yliopiston hallusa ja osaksi sen orja ja kaikkein nuorukaisten hourauksia täynä[4] / taitan mie nyt kyllä puhua liika suuria rakas vanhin, mutta uskon että teillä on Jumalalta annettu viisaus, joka näkee etten mie puhuis kuitengaan rakastamattomasta sytämestä, Jumala rakas taivaalinen Jsä varjelkoon minua siittä ja muista eksytyksen tieltä, Herra Jesus / kallis vanhin elkä väsykö  vielä huutamasta turmeluksen kaupungille mitä aika kulluu.

En tietä nyt muuta vain jäkäät Herran Jesuksen lämpimiin verhaavoin siheen asti että same rakkautesta palavat rinnat yhten paina / voiJesus sitä hetkeä että se kohta ja piiain tulis, tätä merkitse heiko velien elämän kaitalla tiellä John Kieri

Ylämarginaalöissa: Minä rukkoilen rakas vanhin että vastaatte varsin niin jos on pyntöni teille mahtollista niin lähetän posti rahaa teille / eli jos sielä on kirjain haluavia niin voin lähettä niitä myös, minä olen niitä painattanut tuhannen viisi sattaa kappaletta nitä on tahottu Gellivaaraan ja Norjaan ym.m.

KA. OMA. Laestadiana 10.



[1] Aikakautemme Wanhinten Kirjoituksia, Calumet, Michigan 1898.

[2] merkillisiä= merkittäviä.

[3] Uusheräyksen voimakas leviäminen Suomessa kosketti lestadiolaisyhteisöjä kaikkialla sen leviämisalueilla. Amerikassa sen vaikutus oli vielä vuonna 1900 lähes olematonta, mutta uudelle mantereelle olivat jo kiirineet kuvaukset sen vaikutuksesta lestadiolaisyhteisöihin. Mielenkiintoista on, että Kieri vetoaa Erkki Anttiin, vaikka hänet oli 1890-luvulla alettu yhä enemmän mieltää vastavoimana Ruotsin läntisen Lapin saarnaajille ja juuri muodostumassa olevalle länsilestadiolaisuudelle.

[4] Tyytymättömyys Laitisen julkaisemaa Sanomia Siionista-lehteä kohtaan oli kasvanut 1890-luvulla. Lehdessä oli uusheräyksen murroksen aikana sitä ymmärtäviä kirjoituksia, joihin Kieri mahdollisesti viittaa. Lehti ei ollut ”yliopiston hallusa” kuten Kieri toteaa. Hän tarkoittanee, sitä, että lehdessä oli liian paljon yliopistollisen koulutuksen saaneiden (Laitinen oli tietysti yksi heistä) kirjoituksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ett typiskt laestadianskt brev

  Jag har under de senaste veckorna gått igenom brevväxling mellan olika laestadianska predikanter. Tills vidare har skrivit upp cirka 200 g...