Selim Töyrän maalaus Ies-Pietistä |
Ruotsalaisessa Svenska Morgonbladetissa oli vuonna 1918
Tukholman Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen silloisen puheenjohtajan
eversti Melanderin kuvaus lestadiolaisseuroista sekä saarnaaja Ies-Pietistä.
Melander kuvasi artikkelissaan myös keskusteluja, joita hän kävi saamelaissaarnaajaa
Ies-Pietin ja Juhani Raattamaan kanssa. Melanderin artikkelin käännös
julkaistiin Amerikassa ilmestyneessä Kristillisessä Kuukauslehdessä syksyllä
samana vuonna.[1]
Kirjoittajan tekstistä heijastuu kyllä kulttuurikolonialismi ja ylenkatse ”alkukantaisia”
saamelaisia ja heidän uskontoaan - tässä tapauksessa lestadiolaisuutta – vastaan.
Mutta se antaa mahdollisuuden hypätä runsas sata vuotta taaksepäin tiiviiseen
tunnelmaan lappilaisessa seuratuvassa. Kirjoituksen ilmestymisen aikoihin monet
”sivistyneistön" edustaja varmaan kauhistelivat Tukholmankin seudulla noita helluntailiikkeen
primitiivisiä tilaisuuksia, joissa puhuttiin kielillä ja vaivuttiin - kyseisen
liikkeen muotin mukaisiin – liikutuksiin.
IES-PIETI
Miten hyvin muistankaan tuon kahdeksankymmenvuotiaan valkoisine hapsineen
istumassa toisten lappalaisten joukossa kumarassa lähellä puhujaa seuroissa
laestadiolaisessa kokouksessa, jossa melkein koko seurakunta oli täysissä
liikutuksissa. Raattamaa, vanha soturi rovasti Laestadiuksen ajoilta, puhui
Jeesuksen kuolemasta syntisten edestä, lunastus verestä, joka puhuu parempia
kuin Abelin veri syntisistä. Syntisistä, jotka siinä ovat puhtaaksi pestyt, ja
sen tähden ovat saaneet astua sisälle portista siihen kaupunkiin, jonne ei
kukaan saastainen synnin tekijä pääse. Mitä enemmän hän puhui, siä enemmän
korotti hän ääntään, sitä enemmän värisi se, ja sitä suuremmaksi kasvoi myös
seurakunnan liikutus.
Vihdoin oli kaikki aivan sekaisin. Raattamaan edessä ensimmäisellä penkillä
istuivat Stiina Nuutti ja Saara lantto, pitäen lujasti kiinni toisistansa vyötäisiltä
heiluen edestakaisin toinen poski kiinni toisen poskessa, molemmat vuoroin
huutaen, vuoroin ääneensä iloiten. Susanna Kurkio ei voinut istua paikallaan
penkillä, hänen piti käydä toisten luona selittämässä sekä liikkein että
sanoin, miten autuaaksi hän tunsi itsensä, hän joka myöskin tunsi itsensä
verellä pestyksi. Sopperon vanha Riitta musta huivi päässä oli tarttunut kiinni
Anton Nikkoon – kuuluisaan porovarkaaseen – rukoillen ja kehoittaen häntä
parantamaan elämäänsä, ja Postin Heikki, köyhä lappalainen Naimakasta, oli
saanut luokseen erääseen nurkkaan kauniin Kautokeinon nuorukaisen Joonas
Lainion, ja oli vahvasti päättänyt saada hänet kääntymään, ennen kuin ilta oli
loppuun kulunut. Viimeisellä penkillä istui Lassin Eliaksen Magdalena hiukset
kauhiassa epäjärjestyksessä väännelle käsiään omantunnon tuskissa, sillä välin
kuin Leena muori Vikusjärveltä hellästi hyväili äntä yhä uudelleen ja uudelleen
selittäen, että veri puhdistaa jokaisesta synnistä, joka tunnustetaan ja josta
luovutaan. Ison Tommon Pekkakin ja pikku Erkki Anttikin, jotka olivat tulleet
nauramaan ja pilkkaamaan ja pitivät neliskulmaiset punaiset lakkinsa
keikarimaisesti toisella korvallaan, alkoivat nyt näyttää miettiviltä ja tujottivat
permantoa. Sanat näyttivät sattuvan heidänkin koviin sydämiinsä.
Kattolamput paloivat yhä huonommin tukahduttavassa ilmassa, lämmin oli tullut
aivan sietämättömäksi, ja savuavista kynttilöistä ja poron juustosta, jota oli
annettu pikkulapsille pureskeltaviksi, etteivät huutaisi kovin kovasti, lähtevä
haju olisi ollut omiaan pelottamaan pois kaikki muut paitsi lappalaiset.
liikutus kasvoi yhä mitä kauemmin saarnaaja puhui, ja mitä meluavammaksi
kuulijat muuttuivat, sitä enemmän täytyi hänen korottaa ääntään. Kohta oli enää
melkein mahdotonta kuulla häntä. Luonnon ihmiset ylhäällä pohjolassa lumen ja
jäitten keskellä eivät ole tottuneet hillitsemään tunteitaan. he eivät voi
kuten me istua rauhallisena kuullessaan puhuttavan Jeesuksen kärsimisestä
yrttitarhassa. heidän täytyy itkeä mukana. Ja kun he hengessään kuulevat
taivaan joukkojen riemulauluja laulavan, täytyy heidänkin tavallaan olla
mukana.
Kaikki oli kohta yhtä sekasotkua. Ne vanhat lappalaiset, jotka olivat istuneet
lähinnä puhujaa, eivät nekään voineet istua paikallaan kauempaa. Ainoastaan
Ies-Pieti istui liikkumattomana. Kauniista älykkäistä kasvoista kuvastui
hartain tarkkaavaisuus, että sanat tunkeutuivat vanhaan sydämeen, joka löi
kuluneen poronnahkaturkin alla,. Sen näki kyyneleistä, joita putosi yksi
toisensa jälkeen, kun puhuttiin syntein
anteeksi antajasta, Hänestä, jota piinattiin meidän rikostemme tähden, ja joka
kuoli meidän pahojen töittemme tähden...
jatkuu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti