perjantai 29. tammikuuta 2021

Hjalmar Vanhala, kiistelty saarnamies Ruijan rannoilla

Hjalmar Vanhalan kuolinilmoitus Finmarkens Amtstidende-lehdessä. Vanhalan hautaustilaisuus pidettiin Vesisaaren lestadiolaisten uudella rukoushuoneella 8.1.1922.

Itä-Ruijassa syntyi torniolaisen saarnaajan Hjalmar Vanhalan (1878 – 1921)[1] toiminnan seurauksena 1910-luvulla herätyksiä, ristiriitoja ja lopulta taas uusi hajaannus. Vanhala oleskeli 1910-luvulla ja 1920-luvun alussa pitkiä aikoja Itä-Ruijassa. Hän liikkui Varangin vuonon rantakylissä ja pitkään ristiriidoista kärsineen Vesisaaren lestadiolaisyhteisön keskuudessa. Matkakumppanina hänellä oli aluksi alatorniolainen saarnaaja Karl Sandberg (1862 – 1935). Sandbergin ja Vanhalan saarnamatkojen aikana talvella 1912 – 1913 syntyi Vesisaaressa, Vuoreijassa ja niiden lähiseudulla suuria herätyksiä. Seuroissa oli niin paljon kuulijoita, etteivät mitkään kokous- ja rukoushuonetilat riittäneet suurelle kuulijakunnalle.[2] Vanhala oli aluksi yhteistyössä saarnaaja Olli Koskamon kanssa, mutta pian heidän välilleen syntyi jännitteitä. 

Vanhala oli toiminut aikaisemmin vapaakirkollisena saarnajana Torniossa ja kierrellyt evankelioimassa myös Haaparannalla sekä Tornion ja Oulun ympäristössä. Lisäksi hänen kotinsa oli ollut vapaakirkollisten hartaustilaisuuksien kokoontumispaikkana.[3] Missä vaiheessa Vanhala siirtyi vapaakirkollisista piireistä lestadiolaissaarnaajaksi, ei selviä käytettävissä olevista lähteistä. Hänen ympärillään syntyi melko pian myös erimielisyyksiä. Syynä oli Vanhalan elämänvaellus. Vanhoillislestadiolaisten vuosittaisessa kokouksessa kesäkuussa 1916 oli puhujien kokousten keskustelunaiheena ”lihallisuuteen langenneet” saarnaajat. Kokous päätti, että näiden oli lopetettava saarnatoimintansa.[4] Lähetystoimikunnan johtokunnan kokouksessa 6.5.1917 Hjalmar Vanhala mainitaan kahden muun saarnaajan ohella ”lihan synneissä” liikkuvana saarnaajana. Johtokunta viittasi edellisen vuoden kokouspöytäkirjaan ja lähetti sen vielä tiedoksi asianonmaisten kotipaikkakunnille.[5]

Vesisaarelaisen saarnaajan Andreas Esbensenin (1916 – 2008)[6] mukaan Vanhalalla oli puhelahjat, jotka hakivat vertaistaan. Hän huusi saarnansa keuhkojensa täydellä voimalla ja käytti niin voimakasta, rikasta ja värikästä kuvakieltä, että kuulijat olivat aivan suunniltaan liikutuksissa. Syntyneitä herätyksiä alkoivat pian varjostaa syytökset Vanhalan siveettömästä elämästä. Ne johtivat erimielisyyksiin lestadiolaisyhteisön sisällä. Kesällä 1915 Vesisaaressa pidetyissä Norjan vanhoillislestadiolaisten isoissa seuroissa Vanhala myönsi syytökset oikeiksi ja ”teki parannusta”. Saarnatoimintaansa hän ei vastoin neuvoja kuitenkaan lopettanut. Tämä johti lestadiolaisyhteisön hajaannukseen, jossa suurin osa seurasi Vanhalaa. Hjalmar Vanhala kuoli Vesisaaressa joulukuun lopulla vuonna 1921.  Hänen kuolemansa jälkeen pääosa Vanhalan kannattajista, johtajanaan Karl Sirkka (1868 – 1957), kutsui esikoissaarnaajat Ruotsin Lapista Vesisaareen ja liittyivät heihin.[7]



[1] Kristiansen 2004, 137.

[2] Sionin Lähetyslehti 8/1914, 227 – 231 (Kristian Olausen); 9/1914, 259 – 262 (A. Brune). Huutavan Ääni 6-7/1920, 118 – 120 (Aatu Heiskanen).

[3] Suomen Viikkolehti 19/13.5.1909, 293; 4/1910, 57 – 58.

[4] Kertomus kristittyjen 10:istä yleisistä seuroista Oulussa kesäk. 24 – 27 p:nä W:na 1916. Oulu 1916, 54 – 61.

[5]SRKA. Lähetystoimen johtokunnan pöytäkirjat 6.5.1917, § 59, Sionin Lähetyslehti 6/1922, 92 (Kristian Olausen).

[6] Kristiansen 2004, 76.

[7] Brune 1938, 77 – 80; Esbensen 2000a, 28; Esbensen 2000b, 29 – 31; Kristiansen 2004, 63.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ett typiskt laestadianskt brev

  Jag har under de senaste veckorna gått igenom brevväxling mellan olika laestadianska predikanter. Tills vidare har skrivit upp cirka 200 g...