perjantai 11. joulukuuta 2020

Wanhoja kirjeitä 31. P. O. Fjeldalin kirje Ananias Brunelle 2.11.1902

Opettaja, saarnaaja Ananias Brune (1853 - 1942)
 

Alla länsilestadiolaisten johtavan saarnaajan P. O. Fjeldalin (Meri-Pietari) kirje vesisaarelaiselle opettaja Ananias Brunelle. Brune oli ammatiltaan kansakoulunopettaja. Hän joutui uskonvakaumuksensa vuoksi erotetuksi opettajantoimestaan. Neljän vuoden ja yhden oikeudenkäynnin jälkeen hän sai virkansa takaisin. Brune ei ollut kotoisin Norjan lestadiolaisseuduilta, vaan tutustui herätysliikkeeseen tultuaan opettajaksi vuonna 1874 Varangin vuonon rannalle, liittyi siihen ja toimi pian myös saarnaajana. Saarnaamisen ohella Brune oli seuratulkkina ja käänsi Laestadiuksen saarnoja norjaksi. Hänen toimittamansa on norjankielinen Laestadiuksen kirkkopostilla (1901). Brune nousi Norjan itälestadiolaisuuden keskeiseksi hahmoksi, mutta vielä vuonna 1902 eivät välit näytä olleen poikki Meri-Pietariin.

-------

Brugsfjord den 2-11-1902

Rakkaalle veljelle ja työntekiälle Herran viinamäessä A. Brune.
Jesuksen Kristuksen rauha ja armo olkoon sinun henges kansa!
Tänne on tullut muutampia kirjoja Amerikasta minulle ja he byydävät minua että minun lähättää kirjet Finmarkun elli Vesisaaren että niitä luettais kaikissa paikoin, niin kuin itse veli näet kirjasta. En minä tiedä niitä lähättä muille kuin sinulle, jonka tunnen personallisesti ja joka olet yksi meidän kansamme. Sinä näet itse kirjestä, kuinka laajasti ne pitää luettamaan. He sanovat, että he ovat lähättänet kirjet niille yllämainituille personille, mutt ne ovat kieltänet että ne eivät ole saanet heiltä kirjeitä Amerikasta, sentähten lähättävät he kirjeet minulle ja byytävät että minun lähättää Vesisaaren ja nyt minä lähätän net deille veljet.

Ei muuta tällä kerralla. Minulla olis hyvin paljon puhumista. Ei käy laatun kirjen kautta. Met eläme kaikin terven ruumin puolesta ja uskoma itseme autuaksi lunastuksen kautta. Ja täällä on yksimielisyys veljesten välillä, niin laajalti kuin minä tietän, ainoastan net, jotka ovat erkaantunneet meistä.

Ja hyvästi nyt tällä kerralla. Muista minuaki rukouksisasi anteeksi antavaisella sydämellä. Vastaa minulle eli kirjoita oletko saanut tämän kirjen. Tehe se rakas veli. Olkaat tet rakaasti tervetetty minulta ja vaimolta ja tervehtä kaikkia Jumalan valituita meiltä täältä Ofotista. Merkitse sinun heiko veljes ja matkakumpani elämän tiellä. Tervehtä kaikkia jotka ovat yksi meitän kansamme. Ole itse ensin ja viimein tervehtetty vaimos kansa.
P. O. Fjeldal
Adressi:
P.O. Fjeldal
Ballangen
Ofoten


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ett typiskt laestadianskt brev

  Jag har under de senaste veckorna gått igenom brevväxling mellan olika laestadianska predikanter. Tills vidare har skrivit upp cirka 200 g...