Norjan lestadiolaisuudessa alkoivat vakavat erimielisyydet jo 1850-luvun lopulla. Ristiriitoja sovittelivat lukuisissa kirjeissään sekä Juhani Raattamaa että Erkki Antti Juhonpieti. Heistä jälkimmäinen kävi itsekin Norjassa kaksi kertaa saarnamatkalla (1853, 1865). Norjalaisten saarnaajien keskinäiset välit tulehtuivat ja kiistoissa oli usein kysymys vallasta. Vesisaaressa riidat johtivat siihen, että osa seuraväestä suljettiin lestadiolaisseurakunnan ulkopuolelle. Tämän seurauksena paikkakunnalla oli pian kaksi rukoushuonetta ja niissä kävijöiden välillä tulikivenkatkuiset riidat. "Pääriitapukareina" olivat saarnaajat Kalle Neljäskunta (Huru, 1840 - 1905) Vesisaaren Kallijoelta sekä Paulus Palovaara (1831 - 1903) Rovaniemeltä. Palovaara oli kirjoilla Rovaniemellä, mutta käytännössä kulki työ- ja saarnamatkoilla Pohjois-Norjassa vuosikymmeniä. Kevättalvella 1888 riitoja lähetettiin tyynnyttämään saarnaajat Aapo Tapani Ruotsin Muodoslompolosta ja Aapo Hietanen Sodankylästä. Ohessa sen seurauksena syntynyt yhteiskirje, joka ilmeisesti lähetettiin jälkikäteen heille.
--------
Kirje Norjasta Abraham Hietaselle ja Abraham Tapanille (Elise Balo arkivet. Finnmark Fylkesbibliotek)
Met
olema olleet yllä mainittuin miesten kansa kymmenen vuorokautta ja heillä on
kirjat Raattamalta ja Erki Anderukselta, että ottat Olli Koskamon ja Karl
Neljäskunnan ja Hans Helanderin ja Jakob Bjonstrommin kumpaniksi saarnaman
evangeliumia ja vahvistaman niitä rakkauuten liittoja, joita on täälä syksylä jo tehty. Niin met puolestamme
saatamme totistaa, että yllä mainituit miehet Apraham Hietanen ja Abraham
Tapani ovat opettanet sen ajan sisällä kuin met olema heitän kansa yhtessä
olleet, sen jälken kuin vanhimmat nimittäin Raattama ja Erki Anderus ynnä muut
esikoiseurakunnan kansa yksimieliset saarnajat kaikkialla, vahvistain niitä
liittoja kuin jo ennen tehty on ja niin olema yksimielisyydessä niitteen
miesten kansa, rauhan evangeljumia saarnananut. Mutta, että vanhinden kirjoista
on ollut kysymys, niin olema yksimielisesti päättäneet, että esikois vanhinden
kirjat on niin kalliina pidettävät kuin muuki Jumalan sana. Kumminki Juhani
Raattaman, Erik Anderuksen ja Apram Tapanin, niin kuin Jumalan sana on neuvoin
ja opetusten kansa meille oppi ja neuvo ja lohtutus, niin on esikois vanhinden
kirjoitukset meille neuvoksi, opiksi ja lohtutukseksi ynnä muitteen esikoisten
seurakunnan kansa yksimielisten saarnaajain kirjoitukset, ja että ne ihmiset on
syntiä tehnet, jotka on halpana pitänet vanhinten kirjoitukset, mutta emmä ole
saattanet kelleen panna vaativaisuutta, vaan on jätetty Jumalan sanan
vaikutuksen alle siihen asti kuin päivä valkenee siitäki paikas itte kellekki
ja koin tähti koittaa sydämissä Pietarin neuvon jälkeen, vaan kumminki sillä
välipuhella, että ei saa kukaan ruveta toisian kirjoilla pieksämään. Näin
olemme näistä yllä mainituista kysymyksistä yksimielisesti päättänet, ja että
kaikki opettavaiset miehet on kalhina pidettävät, pyssyin esikois seurakunnan
kuuliaisuudessa kaikkialla. Näin olemme alle kirjoittanet yksimielisesti
päättäneet ja nimemme kirjoittaneet.
Olli Koskamo
Jakob Björmnström
Karl Neljäskunta
Apram Tapani
Aparam Hietanen
Johan Sallinen
Apram Auno
Paulus Palovaara
A. Brune
E. Basma
O. E. Hansen
T. H. Lilleng
J. Grön
O. Kantoniemi
Kirjoitettu Vesisaaressa 23 p. helmikuusa 1888
ja luettu seurahunessa kansan koossa ollessa ja oikiaksi totistettu monelta
satalta kristityltä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti